SNYFT...jag orkar inte längre....

Empalie

Trådstartare
Idag har jag inte tänkt nåra fina tankar om min pålle.....han har rymt ur sin sjukhage som han snällt ståtti nu i ett par veckor. När jag kom ut till stallet idag stod han i hans kompis hage itsället och var precis dösvett, hade antagligen ränt som en dåre:( :cry:
Jag tog in han direkt, han hade inte skadat sig och inte särskilt varm över hovleden, men skall dit ikväll och kolla igen. Lindade med back on track och nu står han inne...

För er som inte vet så har min pålle en hovledsinflammation höger fram. Han behandlas just nu med adequanin. Han har hunnit få två behandlingar av tre. Han har stått inne två dagar efter varje behandling och sedan sjukhage tills idag.

Nu kommer han får gå i vanlig hage tills Torsdag då det är dags för ny behandling. Han har gått kanonfint in och ut ifrån hagarna nu sista tiden och jag bara bävar för att allt kan vara ogjort:cry:
Min nya plan är att efter nästa behandling låta han stå inne 2 dagar sedan sjukaheg ngn dag och sedan vanlig hage så detta inte händer igen, det var ju tur att han inte drog av sig ett ben om man säger sååå.

Han får tryptovin och har varit lugn och harmonisk ända tills idag, jag undrar om ngt skrämt honom. Jag känner bara att jag orkar inte snart längre, han tar kål på mig. Alla pengar allt vårdande och så blir det såhär man blir så FRUSTRERAD

Sv: SNYFT...jag orkar inte längre....

Vad skall man göra, kan all behandling vara åt h*lvete eller? Får man börja om då. Han har ju stått helt stilla mellan den första och andra iaf.

Snälla ge mig råd för snart vet jag varken ut eller in mera!!!!!!!:bow:

Hej!

Jag vet precis hur du känner dej. Mitt jäkla skrälle lyckades efter 3 veckor i sjukhage tröttna och dra en ordentlig repa utanför den.. Nu var detta förra hösten och hon var behandlad för knäledsinflammation båda bak. Jag var inte lycklig. Hon lyckades några dagar senare rymma igen och dra en repa till, så jag pratade med vet som insåg att det var nog bättre att släppa henne i stor hage, där hon iaf tar det lugnt..

I somras vilade hon pga fraktur och var lika vild igen.. Hur talar man om för en häst att den ska ta det lugnt liksom?? Men hon har inga men efter busen iaf..

/ Lavinia

Nä usch allt är skit, trodde verkligen han skulle sköta sig nu eftersom han dagarna innan varit kolugn. Han får busa hur mycket han vill bara ha inte får några men av det, men det antar jag väll att det blir. Hela behandlingen har väll gått åt skogen. Adequanin sa min vet är betydligt mer röelsetåligt än kortison men jag tror inte det tål så mycket rörelse.....
skönt att läsa att din pålle inte fick några men...:D

Hej,
Känner igen ditt problem precis. Sist löste jag det på ett lite annat vis. Alla tre fick gå i sjukhage! Just för att slippa dels rymning av sjuklingen till polarna och när man väl släpper ihop, race:-( Givetvis går inte tre hästar i en 3 ggr 3 hage, men mkt, mkt mindre än vad de är vana vid. Så liten att det inte riktigt ger möjlighet till race. Så fick de stå i en månad och nu är skadade damen ok.

Men jag förstår mig inet på folk. Detta gnället hör man igen och igen och igen.
att sätta en häst i en sjukhage är att be om problem. Så om man inte vill ha problem så sätter man den inet i sjukhage.
Ledhalta hästar lagas smartast på lösdrift, där springer de minst.

Just det! Vad är det för vetrinärer som förordar pluttesjukhagar då man bara sprutat en led?
gulan

ha ha, det stämmer inte på alla :angel: mitt halvblod fick en vridskada i h.has under vild haglek (han går på lösdrift, 8 ha kuperad hage och stoor ligghall)

han va jättehalt (va inne och röntgade, böjprov behövdes inte då han va näst intill blockhalt, väldigt svullen och varm med ordentlig puls), men han skulle promt galoppera iallafall, även om det va på 3 ben. efter 1 veckas försök (i samråd med beh. veterinär) gav vi upp och det blev sjukhage+boxvila i ett antal veckor med finadyn beh. efter å.b. skrittades han igång och sjukhagen ökades i storlek efterhand. några veckor senare fick han gå tillbaks till sin lösdrift+flock och det har gått hur bra som helst. skadan är helt bra och har inte återkommit.

Jag har ett sto som helt enkelt inte går att ha på boxvila/i sjukhage. Inte utan larvigt tung sedering möjligen. Således har hon fått gå ut i stora, kuperade hagen med sina lekkompisar istället. Där hon galopperat runt och röjt och i största allmänhet fnattat omkring. Det har INTE påverkat behandlingarna negativt faktiskt. Så det behöver inte alls vara 'ogjort'.

Nämnda sto släppte ut sig själv efter en operation av lös benbit, efter 3 veckor i sjukhage släppte hon ut sig själv me dkompisarna och sprang som en liten idiot. Det läkte prima. Valacken fick heller inga men att efter 1 veckas boxvila efter ledoperation i panik skena runt stallplanen i 10 minuter, där var jag dock bekymrad som sjutton så han svullnade rejält.

Men, oftast är det VÄRRE med de där 'tokrusningarna' de gör när boxvilan är öer än att 'hela tiden' gå i stor hage. De flesta veterinärer vill dock ha dem inne några dagar när de stuckit i leden pga infektionsrisken. Men som sagt, min dam har gått ut i hage direkt efter behandling utan minsta men.. *peppar, peppar*

Så upp med hakan, det behöver inte vara kört, och det finns alternativ. inte optimalt enligt 'skolboken' nej, men för vissa hästar är det bättre att skita i boken och se var hästen håller sig mest i skinnet helt enkelt.

Hej!

Glöm inte också att ju mer rörelse i leden, desto fortare försvinner det du sprutat in i leden, ut ur leden. Tror olika leder och olika medel är olika känsliga för rörelse och vad vet vill med boxvila/sjukhage är nog ofta att inte ge häst någon chans att busa.. Det löser ju tyvärr hästarna alldeles själva.

När min var inne frågade jag specifikt om lösdrift, eftersom vi precis fått en plats på en, men då sa vet att jag lika gärna kunde låta bli att spruta.. Men jag tror som sagt att det beror på vilken led det handlar om och vilket medel man sprutat med.

För att förebygga ledproblem (om ryttaren kan rida någotsånär) tror jag inte någon kan motsäja sej lösdriftens fördelar.

/ Lavinia, vars häst nu går på lösdrift, men stog på box över 1 månad i somras pga fraktur

Förstår att du är lessen och frustrerad, men det behöver ju inte vara ogjort. Jag hoppas på det bästa o håller tummarna för er!

Jamen just det påpekade ju vet att hästen skall gå i sjukhage tills återbesöket.....då är det ju såklart att man försöker lyda;)
Men men trodde det skulle funka denna gång men det gjorde det inte. har nu gjort en mellanstor hage där min pålle plus hans kompis han rymde till skall gå. Släpper honom imon, han har fått stå inne idag och hoppas han tänkt över sina hyss vilket jag inte tror.
Efter hans adequaninbehandlingar har han stått i p box två¨dagar efter och verkligen varit still hela den tiden. jag har fått för mig att medlet behöver ungefär två dagar på sig sedan tåls mer rörelse. :confused: :confused: :confused: :confused:
Jag gör föregående (hagen) p.g.a att jag vill inte att han skall skada sig själv. Jag får vara glad att sjukhagen funkade så länge den gjorde.......:crazy:

har inte läst igenom hela hagen mer än dom 3 första inläggen, men att hästarna rymmer har jag ett super duper tipps på :P

våran sjuk hage där jag rider har inte el stängsel utan trä plankor och el tråd innan för SUPER BRA!
hästen rymmer inte i första taget då :P man kan sätta sälskap i hagen oxå typ en liten sak (fallabella, shettis, ett får eller dyl. )

får brukar gå ganska bra med hästar, dom är bra sälskap - geta bockar är bra oxå men dom brukar vara ganska bossiga i hagen (kanske inte det bästa till en skadad polle :angel: )
och ett får är inte så dyrt :P

Men jag förstår mig inet på folk. Detta gnället hör man igen och igen och igen.
att sätta en häst i en sjukhage är att be om problem. Så om man inte vill ha problem så sätter man den inet i sjukhage.
Ledhalta hästar lagas smartast på lösdrift, där springer de minst.

håller med! min vet rådde mej att låta hästen gå som vanligt med kompisarna... det lilla spring som blir e bättre an att rymma från hagen...

Hej!

Glöm inte också att ju mer rörelse i leden, desto fortare försvinner det du sprutat in i leden, ut ur leden. Tror olika leder och olika medel är olika känsliga för rörelse och vad vet vill med boxvila/sjukhage är nog ofta att inte ge häst någon chans att busa.. Det löser ju tyvärr hästarna alldeles själva.

När min var inne frågade jag specifikt om lösdrift, eftersom vi precis fått en plats på en, men då sa vet att jag lika gärna kunde låta bli att spruta.. Men jag tror som sagt att det beror på vilken led det handlar om och vilket medel man sprutat med.

För att förebygga ledproblem (om ryttaren kan rida någotsånär) tror jag inte någon kan motsäja sej lösdriftens fördelar.

/ Lavinia, vars häst nu går på lösdrift, men stog på box över 1 månad i somras pga fraktur

Inte varit skillnad i rekommendationen för stoet oavsett behandling. MEN, där handlar det ju alltså om att hon gör MER skada i boxen liksom, det är värre att vandra på 4 *4 meter (eller 10 *10 meter i sjukhage) och att studsa runt och fnatta där, än att röra sig över större områden och fnatta utan stopp och tvärvändningar.

Så det är ju inte så att släppa ut är det mest idealiska nligt skolboken, det ÄR oftast kontrollerad rörelse som är allra bäst. Men för de som inte går att hålla 'kontrollerade' så kan 'fritt i hagen' vara bättre än att spatta runt på begränsad yta.

Så jag menade..

Blev dock lite förvånad att valacken fick gå ut i stor hage idag, behandlad med tuppkam + kortison både haslederna. Å andra sidan är det åkomma som inte mår bra av att stå still, men ändå..

Hej!

Jo det beror ju på individ, min kan ju oftast klara en boxvila/sjukhage så länge hon inte har sällskap i närheten, men när kompisarna e inom synhåll då rymmer hon- jäkla häst :-).. Hade hon inte varit av den coola sorten själv hade jag definitivt bråkat mer för att hon skulle få gå stor hage, hon blir ju mer "lätthanterlig" där..

/Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 081
Hästvård Varning för lång text: är det något som är oklart så är det bara att fråga, har lite svårt att komma ihåg alla turer men ska göra mitt...
Svar
4
· Visningar
1 491
Senast: akleja
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 338
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka