snyft, hästen utan täcke i snöstromen.

C

cerrox

sitter här med världens sämsta dåliga samvete just nu. hästen min brukar normalt sätt få på sej ett täcke under dom dagarna då det regnar/snöar & eller blåser. vill inte ha täcke på honom konstant, men eftersom han är arab :love: & lite känslig så behöver han täcket som skydd ibland. det är oftast inte jag som fodrar på morgonen eller släpper ut & den som gör det tar inte på täcke, så då dom dagarna jag anser att hästen behöver har täcke på sej så åker jag oftast själv ut & sätter på det eller om jag har tur kan be någon annan. men nu har jag brutit foten & kan inte köra bil & ingen kan hjälpa mej. :( så idag har hästen fått gå ut utan täcke!! :cry: känns för :devil: & jag känner mej som en dålig matte. :cry:

men tror ni att min älskade vän far illa av att gå ute utan täcke!?? säg att han inte gör det!! måste höra någon säga det. :smirk:

han har väl gått ut nu runt 8 snåret & kommer inte in förrens 20 tiden ikväll, så det är ju en hel del timmar i detta snöoväder. det är några minus med mycket snö & en hel del blåst. inte bra!! :( kan om jag ha tur få på honom täcket vid middag. men tills dess. .. :cry:

tvungen att skriva av mej. .. :cry:

Sv: snyft, hästen utan täcke i snöstromen.

Han klarar sig alldeles säkert! Oftast är det vi människor som fryser och tycker det är gräsligt ute, medan hästarna gillar det :)
Har han kompisar i hagen? Något ställe där han kan stå i lä?

du har så rätt i att det är vi människor som fryser & tycker att det är hemskt ute, medans hästarna inte alls tycker att det är så farligt. men det känns bättre att höra det från någon annan! ;)

han har 8 andra hästkompisar i hagen & han & hans bästisar är VÄLDIGT aktiva, så han kanske håller värmen bra ändå! ;) dom har lite skog & så att gå in i så dom får lite lä, dock brukar dom inte fatta att dom ska vara där när det blåser! :smirk:

men man blir ju så orolig över sin älskling ändå. ..

min älskade får komma in & äta sitt middags hö inne & torka till, sedan får han gå ut igen med täcke. :bump: känns skönt! men jag kanske är överbeskyddande, han är ju faktiskt en häst. :smirk: men jag får så dåligt samvete & tänker att han kanske fryser & må dåligt. nu känns det iallafall bättre. :)

Nej, det är säkert ingen fara, men jag vet hur du känner. Själv har jag täcke på mina dygnet runt, trots att de inte är klippta.

Jag har tvingts inse att det mest är för min egen skull. De hade säkert klarat sig lika bra utan.

Det brukar inte vara så farligt för dom så länge dom inte är blöta i pälsen (ner till skinnet)
Och har dom då även lite vindskydd bland träd & varandra så är det nog ingen fara ;)

Tror du jag hade dåligt samvete då när jag kommer ut i hagen och H:s öron nästan frusit fast i "framåt-läge" :eek: :rofl:

blä, känner igen det där med ångest... mina har täcke om det är dåligt väder eller om det är svinkallt... men är det en solig dag med 5-6 minus så går dom utan.. man vill ju inte att dom ska gå och svettas och tycka att det är jobbigt för att dom är för varma heller.. det kan vara svårt det där..:smirk:

_Runaway_:
Men, hur kan du människa :devil: Släppa ut hästkraken utan mössa i detta vädret!?!? :eek:

:angel:

Jag är snarare tvärt om jag.
I dag har jag dåligt samvete för att jag tog på pållan täcke, det snöar ju inte ens längre :crazy: Iofs bara regntäcke så hon lär inte direkt kola, men ändå.
Blöt-is-snöade när jag tog ut henne faktiskt.

Jag har också en arab och han är verkligen jättefrusen och fullkomligt avskyr dåligt väder (kan huttra även inne). Eftersom jag själv inte tycker om att täcka i onödan så tog det lång tid första hösten innan jag faktiskt gav upp och insåg att han verkligen frös när han skakade. Nu har han alltid täcke om det är minusgrader.

Däremot blir jag lite bedrövad när man läser om hur en del har det i stallarna. Jag kan förstå att de som släpper ut inte har tid och att man har avtalat att det ska vara så så att reglerna är klara från början och man vet vad man har att göra med, men när folk är så principfasta att de inte kan göra undantag trots att du är skadad och att din häst kanske inte tycker att det är jättekul väder... Vore jag den som släppte ut så skulle jag nog lägga på en frusen häst täcket om ägaren inte hade möjlighet.

I stallet där jag står tar vi ansvar för varandras hästar. Vi turas om att släppa ut alla mornar och vi lägger på de täcken som ägaren vill ha för det väder som är. Vi tar in andras hästar om vi ser att de fryser även om det inte är vi som ska ta in eller att det är insläppsdags.

Personligen tycker jag att det är en knasig mentalitet att låta hästarna komma i kläm för att man har regler mot ägaren. Hästarna har ingen aning om vilka regler som gäller, de ser alla människor i stallet som medlemmar i deras flock och att det är någon som är mer med dem än de andra betyder inte det att de vet att det är deras ägare och att andra skiter i hur de mår...

Om jag ser att det är fint väder på förmiddagen och kan tänka mig att min häst är utsläppt med sitt tunnare vintertäcke och sen blir det absolut snöstorm på eftermiddagen så behöver inte jag sitta på jobbet och ha ångest över det - jag kan vara trygg och vet att stallchefen eller någon av de andra antingen har tagit in honom eller lagt på ett täcke till. Det är verkligen trygghet och så borde det vara överallt. Men det är min åsikt och kanske att det är lättare här i Norrland - vi känner varandra bättre i stallet och gör mer saker tillsammans så vi skulle aldrig vilja ha en kompis hästs obehag på vårt samvete.

Nu var det igår du skrev det där - hur gick det med honom?

/Camilla

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 832
Senast: Bee
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 046
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka