Snuvig kattunge +bild

C

Cettan

Jag fick 7 kattungar för snart en vecka sedan. Tyvärr klarade sig inte en av dem så nu har jag bara 6 kvar.:cry: Jag är lite orolig för en av kattungarna. Den är snorig i ena näsborren och har väldigt små näsborrar varav den som är snorig oftast är helt igenlimmad. Det låter konstigt när hon andas med nosen, men när hon andas med öppen mun så låter det ingenting alls. Diar inte riktigt som hon ska, verkar inte hitta spenarna, men hon stödmatas med mjölkersättning och det går bra och nu har hon börjat gå upp stadigt i vikt. Någon som vet vad det kan bero på och om man kan göra något åt det? Det är svårt att få en liten kattunge att snyta sig...

Måste ju bara lägga in en liten bild på sötnosen också:love:
Gangster1dag.jpg

Sv: Snuvig kattunge +bild

Fixa antibiotika till henne omedelbart! Är allmäntillståndet påverkat är det viktigt att sätta in antibiotika så fort som möjligt.

Ta kontakt med veterinär och rådfråga genast. Antagligen behöver kattungen antibiotika. Hoppas allt går bra med dina kattungar.

Nu har jag pratat med veterinären och hon sa att hon inte kunde skriva ut antibiotika eftersom hon var så liten så det inte gick att sätta rätt dos:crazy: Jag fattar inte, det borde väl bara vara att räkna på vikten eller hur gör man annars? Hon sa iallafall att jag skulle vänta till hon hade öppnat ögonen för det kunde vara så att hon hade för mycket vätska i ögonen som rann ut genom näsan. Under tiden skulle jag försöka få henne att äta så mycket som möjligt. Men det gör jag ju redan, hon vill ju inte dia så mycket så jag stödmatar henne och det går jättebra. Hoppas verkligen min lilla kisse klarar sig, jag tycker ju så mycket om henne. Är det någon mening med att försöka få tag i en annan veterinär eller kommer de säga samma sak?

Nu har jag pratat med veterinären och hon sa att hon inte kunde skriva ut antibiotika eftersom hon var så liten så det inte gick att sätta rätt dos:crazy: Jag fattar inte, det borde väl bara vara att räkna på vikten eller hur gör man annars? Hon sa iallafall att jag skulle vänta till hon hade öppnat ögonen för det kunde vara så att hon hade för mycket vätska i ögonen som rann ut genom näsan. Under tiden skulle jag försöka få henne att äta så mycket som möjligt. Men det gör jag ju redan, hon vill ju inte dia så mycket så jag stödmatar henne och det går jättebra. Hoppas verkligen min lilla kisse klarar sig, jag tycker ju så mycket om henne. Är det någon mening med att försöka få tag i en annan veterinär eller kommer de säga samma sak?

BS från veterinärens sida. Jag fick antibiotika utskrivet till en kattunge som inte ens var 1 vecka gammal (ögonen var visserligen öppna men han vägde bara 77 g). Doseringen är svår ja, men man tar så lite man kan. Bättre det än att inte göra något alls. Han blev frisk efter 2 veckor på antibiotika.

Kontakta en annan veterinär.

En infektion på en så liten kattunge är livsfarligt för de har inget eget immunförsvar. Om kattungen då inte diar sin mamma kan den absolut inte bekämpa en infektion.

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan! Vår älskade katt dog för snart två månader sen och vi vet inte vad som orsakade hennes tillstånd. Tänkte om någon här varit...
Svar
6
· Visningar
13 489
Senast: Emma81
·
G
Övr. Katt Hej Har övertagit en katthona på ca 5 år, som "ingick" i när vi köpte vår gård. Hon är inne på nätterna och ute hela dagarna och är...
Svar
6
· Visningar
1 097
Senast: Zarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama