Snuvig katthona - hjälp

G

Gargoyl

Hej

Har övertagit en katthona på ca 5 år, som "ingick" i när vi köpte vår gård. Hon är inne på nätterna och ute hela dagarna och är otroligt gosig och kelig.

Idag när jag skulle släppa ut henne märkte jag att hon är snuvig och verkar lite rosslig. När hon andas igenom nosen så blir det ibland små snorbubblor genom ena "näsborren". Snoret verkar klart i färgen. Verkar som om hon har ätit och kissat under natten ialla fall. Tror inte att hon är varken vaccinerad eller försäkrad, men ska höra om det idag med förra ägarna..

Ni som har mkt erfarenhet av katter - vad bör jag göra? Är katter snoriga emellanåt och att detta inte är något att oroa sig över så länge snoret är klart? Eller bör jag kolla upp det med veterinär? Vill inte att hon ska fara illa. Lät henne vara inne idag och ska titta till henne om en stund igen.. Snälla, ge mig lite vettiga tankar och tipps...

Orolig...

Sv: Snuvig katthona - hjälp

Nej, katter brukar inte vara snoriga emellanåt. Ta katten till veterinären.

Två av mina katter blev jättesnuviga i somras, den ena fick andas genom munnen helt och hållet för att nosen var så täppt. Jag blev givetvis rädd och ringde jourhavande vet. (givetvis va det under midsommarhelgen...)

Pratade med flera olika veterinärer, och eftersom katterna inte hade feber tyckte de inte att jag behövde åka in med dom. De sa att katter kan bli snuviga emellanåt, även om dom är vaccinerade. Det finns tydligen flera olika sorters kattsnuva, och även om man vaccinerar så kan katten drabbas av en sort som inte vaccinet tar.

Båda mina katter blev friska av sig själva efter 2-3 dagar, men jag fick rengöra soffan (där de spenderade sin förkylningstid) ordentligt från utnyst snor, helt otroligt vad mkt snor en liten katt kan nysa ut!Haha!:D

Men mitt råd är att du ringer veterinären och frågar hur du ska göra, säger de att du ska avvakta så hade jag bara hållt koll på tempen så att katten inte fick feber, och i övrigt bara låta den vila och se till att den får i sig vatten å lite mat! Håller mina tummar!

Är hon inte vaccinerad finns risken att hon drabbats av kattsnuva. Det är bäst att kolla upp det hos vet.
Vaccinerade katter kan också få kattsnuva, men då i en mildare form som självläker ganska snabbt.

Uppdaterar lite..

Har avvaktat lite och hållt koll på henne. Hon var lite dämpad och snuffsig då när jag postade tråden, men redan dagen efter var hon piggare och hon äter och dricker bra. Inget snorig nu eller geggig i ögonen, är pigg och kelig...

Ska kolla upp detta med vaccination - kan jag börja vaccinera henne nu i vuxen ålder och få ett grundskydd?

Ta henne till veterinären.Kattsnuva är vanligast hos kattungar men hon kan ha fått det eftersom hon inte är vaccinerad.

Liknande trådar

Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 303
Senast: Otherside
·
Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
26 750
Senast: Krålus
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: Sol
·
Hästvård Jag ber hemskt mycket om ursäkt till alla er som blir upprörda när ni ser någon göra en tråd på ett hästforum istället för att slösa en...
Svar
10
· Visningar
7 544
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama