Snuvad på EU-bidraget, hjälp!

Lillstrumpa

Trådstartare
Hej!
I oktober förra året köpte vi en liten gård och tog över ett arrende på några ha. Dom tidigare ägarna skulle hjälpa oss att ta över EU-bidraget för marken. I våras när vi påminde om detta fick vi beskedet att det var försent att överlåta det på oss och dom var tvungna att göra ansökan i deras namn för att sen föra över det på oss.
Och nu får jag detta svaret när jag undrar vad som händer? "Jag har bett vår revisor om hjälp men i år blev det tyvärr för sent så i år går bidragen till oss. Vi visste inte om slutdatumet för detta. Han har dock lovat hjälpa oss i höst med övertagandet så allt blir klart till nästa år. X"

Kan dom ens göra såhär? Få EU-bidrag för mark som dom varken äger, arrenderar eller tar hand om?!
 
Lite beror på vad det är för bidrag det handlar om. Är det som exempel Gårdsstödet som man behöver stödrätter för att få. Så är det så att dom är inte knutna till gården utan till den som en gång fått dom. Det innebär att man kan använda på en ny gård eller sälja dom. Som ny brukare kan man ansöka om stödrätter ur nationella reserven eller köpa.
Det finns också bidrag som är åtagande och dom brukar vara på fem år. Dom är knutna till marken men där behöver man göra övertagande. Vet inte om det sådana bidrag som finns på gården.

Andra bidrag för olika grödor m m är det bara att anmäla till Jordbruksverket. Det står väldigt fint på deras sidan om hur man gör som ny brukare för att få kundnummer m m.
Ni behöver inte vänta till nästa år om det är så att ni har tillträtt fastigheten och brukar den. Se till att få kundnummer redan så att ni får SAM-ansökan till våren för bidragen 2017. Sedan är det aldrig fel att ta hjälp för att fylla i rätt i början.
 
Jag hade svarat med att skicka mitt kontonummer och låtsas som att jag tar det för självklart att dom för över pengarna och avvakta respons på det. Vägrar dom kan man kanske anmäla dom till nån instans för bidragsfusk.
Tack för svar. Innan det smset hade dom skrivit och frågat om dom fick ställa sin grävmaskin på våran mark när dom håller på med ett grävarbete hos grannen, vilket jag sa ja till och då passade på att fråga hur det gick med bidragen. Tänkte att är man snäll så får man det tillbaks. Men icke, så nu kan dom glömma att dom får ställa sin grävmaskin här.
Jag misstänker dock att det här var deras plan hela tiden.. Kommer få hjälp av en konsult på LRF som ska hjälpa oss knåpa ihop ett brev om vad som var avtalat sen innan.
 
Tack för svar. Innan det smset hade dom skrivit och frågat om dom fick ställa sin grävmaskin på våran mark när dom håller på med ett grävarbete hos grannen, vilket jag sa ja till och då passade på att fråga hur det gick med bidragen. Tänkte att är man snäll så får man det tillbaks. Men icke, så nu kan dom glömma att dom får ställa sin grävmaskin här.
Jag misstänker dock att det här var deras plan hela tiden.. Kommer få hjälp av en konsult på LRF som ska hjälpa oss knåpa ihop ett brev om vad som var avtalat sen innan.
Innan man blir alltför upprörd, så kanske ni inte alls är "snuvade", utan säljaren har kanske för avsikt att skicka över pengarna, när de kommer, till er?

För pengarna kommer inte förrän om några månader, antagligen som tidigast i slutet av oktober (en delutbetalning) och sedan kommer det slututbetalningar vid årsskiftet.

Jag här själv betalat ut den del som köparen skulle ha, när jag flyttade, alltså betalt direkt från mitt konto till köparens konto. Och så sett till att i rätt tid föra över rätt antal stödrätter.

Och ja, man kan söka stöd på mark som inte tillhör en själv. Det är väldigt vanligt.

Dels så arrenderar många mark, för kortare eller längre tid, dels så lånas det ut mark hejvilt, utan att det ens finns något skrivet.
Så länge det inte finns två parter som försöker söka stöd för samma markbit, så kommer inte Jordbruksverket eller Länsstyrelsen att ifrågasätta.

Så prata med säljaren, det kanske inte finns något problem alls...
 
Innan man blir alltför upprörd, så kanske ni inte alls är "snuvade", utan säljaren har kanske för avsikt att skicka över pengarna, när de kommer, till er?

För pengarna kommer inte förrän om några månader, antagligen som tidigast i slutet av oktober (en delutbetalning) och sedan kommer det slututbetalningar vid årsskiftet.

Jag här själv betalat ut den del som köparen skulle ha, när jag flyttade, alltså betalt direkt från mitt konto till köparens konto. Och så sett till att i rätt tid föra över rätt antal stödrätter.

Och ja, man kan söka stöd på mark som inte tillhör en själv. Det är väldigt vanligt.

Dels så arrenderar många mark, för kortare eller längre tid, dels så lånas det ut mark hejvilt, utan att det ens finns något skrivet.
Så länge det inte finns två parter som försöker söka stöd för samma markbit, så kommer inte Jordbruksverket eller Länsstyrelsen att ifrågasätta.

Så prata med säljaren, det kanske inte finns något problem alls...
Då jag har lite bakgrund på säljarna så tror jag inte att så är fallet, det dom menar är att vi får bidragen nästa år. I år tar "tyvärr" dom bidragen. Deras företag går inte så bra och maken har "företagsförbud" eller vad det heter.
Marken dom sökt bidrag för ägs och arrenderas av oss sen oktober 2015 och vi brukar den.
 
Ingick stödrätterna i markköpet? Inte alls självklart...
Utan dem kan ni inte söka själva utan måste isf köpa egna stödrätter.
 
Då jag har lite bakgrund på säljarna så tror jag inte att så är fallet, det dom menar är att vi får bidragen nästa år. I år tar "tyvärr" dom bidragen. Deras företag går inte så bra och maken har "företagsförbud" eller vad det heter.
Marken dom sökt bidrag för ägs och arrenderas av oss sen oktober 2015 och vi brukar den.
Låter ju som att de försöker luras? Vad står det i köpeavtalet?

Hoppas att ni kan få hjäp via LRF konsult, och därmed få: stödrätterna överförda på er, och de stöd pengar som går att få redan i år.

De brukar vara kunniga på LRF konsult, men det kan ju kosta några kronor också att anlita dem.
 
Har ni egna stödrätter eller skulle ni köpa dem av förra ägaren?
Om du har egna stödrätter är det ju du som ska sköta ansökningsbiten, söker även förra ägaren så är det bara att visa upp arrendeavtalet.
Kan du påvisa att ni brukar marken har förra ägaren ingen rätt till bidraget, men det innebär inte per automatik att du får dem, eftersom du ju (antar jag) inte har gjort någon ansökan.
Enklast är nog att kontakta jordbruksverket och höra med dem
 

Liknande trådar

G
Hästmänniskan Hej alla kloka och kunniga bukefalister! Jag äger ett stycke mark som jag arrenderar ut till två olika jordbrukare. En av dem har...
Svar
4
· Visningar
3 400
Senast: TomasN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp