snubblig i vä bak, ingen hälta

T

Tracyblue

min 5åring har blivit lite konstig vid ridningen det senaste,
han "snubblar" ofta med vänster bak, dvs han slår i tån och släper med en massa grus och kan då nicka till. Han är inte halt eller rör sig ojämt utan det har märkts mest i skritt då han blir lite lat och syns i gruset i galoppen, spåret efter den hoven är mkt djupare och ofta "utdraget"

han verkar vara jämn i kroppen, och jag försöker sitta så rakt jag kan (blir ju inte alltid 100%, ingen är perfekt =()
han är inte heller så vid körningen, då går han mkt jämnare.
Han är dock alltid svårare att ställa till vänster och har alltid varit det, halsen är rättställd men inte huvudet. Jobbat mycket med det men blir bara skillnad på banan när man tränar på volter.

I skogen går han inte på dubbla spår utan är mest svårställv. Går för övrigt i lösgjord eftergift i alla gångarter.

Kan det ha något att göra med skorna, ev för långa tår?
kommer inte ihåg att han gjort så förut. Han är piggelin för övrigt.

Sv: snubblig i vä bak, ingen hälta

putta upp, glömde fråga, någon som har varit med om detta? vad tror ni det kan bero på? vmen bör man rådfråga?

Mitt sto gjorde så för ett par år sedan.
Hennes bäcken var snett.

Mina rekommendationer är att först kolla upp med vet. (det gjorde jag). Finner inte vet. någonting så ta ut en kiropraktor.

han är inte sned eller något liknande, kollad med equiterapeut förra året och var då i kanonskick. det har inte hänt något särskilt sedan dess...
som sagt så är han hältfri och frisk för övrigt... veterinären vill inte titta på honom igen eftersom han är så fin :P kollad i tänderna osv...

Om du kollade upp hästen förra året så kan det ha hänt mycket sen dess.
Min häst hade heller inte gjort nåt särskilt.....som jag visste om men den kan ha lattjat i hagen, gått omkull,,gjort nåt när den rullat sig....vad som helst.
Det är inget ovanligt att hästar blir sneda i bäckenet.

Min häst var också hältfri och frisk för övrigt.
Man såg det bara när man red på volt.......

mm på volt känns han fräsch konstigt nog.. men equiterapeuten kommer ut tydligen snart så vi passar väl på ett besök då

Gammeltanten blev precis som du beskriver för några år sedan. Veterinärerna trodde först att det satt i bakknäet på henne så de bedövade och höll på och grejade utan resultat. Röntgade ryggen för säkerhets skull eftersom hon va lite öm och det visade sig att hon var sammanvuxen i hela sadelläget. Med detta hade hon tävlat 1,40 och MsvB dressyr utan protester. :crazy:

Eftersom hon har ett grymt trevligt psyke så är hon numera promenadhäst och "moraliskt stöd" till alla unghästar hemma på gården. :)

Efter den erfarenheten så rekomenderar jag att kolla upp hästen på klinik. Självklart behöver det inte vara så illa som det var hos oss, men man kan ju vara på säkra sidan :)

Senast ändrad:

klinik är dyrt. yss!
men kan en häst växa ihop i koterna på knappt ett år om han har blivit riden i rätt form hela tiden?
för jag kände igenom honom idag igen och han är varken svullen eller varm, han är tom mer jämnmusklad än förra året, dvs det syns inga skillnader om man inte mäter exakt, och alla muskelgrupper känns mjuka och fina. lederna är rörliga också.

kollade igenom honom som min equiterapeut brukar, hon har gett lite tips hur man hittar de första tecken på problem. och han har inte ett enda förutom det lilla snubbliga.

jag tror inte att vi ska röntga och allt med en gång, det känns lite överkurs. kan det inte hänga ihop med en växtperiod? som sagt så funderade jag även på hovaran för han har rätt kass hovkvalitet och hade en tappsko för inte så länge sen, dock fram....

Den här var 12 år när det upptäcktes och hade tävlat framgångsrikt i alla år tidigare (dvs, blivit rätt riden). Det upptäcktes nästan av en slump då hästen egentligen var inne för att kolla en helt annan sak också, men det behöver vi inte ta upp här :)

ET hade också klämt och känt på den här hästen, men bara observerat att den var lite öm i ryggen vid sadelläget. Den hade varit på fyradagarsmeeting dagarna innan, så att den var lite öm i kroppen va inte så märkligt.

Senast ändrad:

oj då. ja vi får ta tag i det då. yssa igen, vad jag blir trött på att det alltid ska krångla nåt när det börjar gå jättebra...

Min brukar kunna vara lite snubblig både bak och fram, men det är då han går och släpar hovarna efter sig :smirk: Hjälper att rida mer framåt så han vaknar, träna lite bommar och rida mycket i skogen och "off road"

:bow:

*har inte läst tidigare inlägg :smirk: *

men det det låter som är rygg?bäckene?benen?
kolla kors och länd...
eller så är han bara lat ^^

kanske skulle vara en idé att kolla upp SI-leden? (där ryggraden möter korsbenet och bakbenen sas)

läste senast igår en artikel i ridsport om detta, det finns massor av mer litteratur om du är intresserad.
problem med SI-leden är tydligen mkt vanligt (så mycket som 70% av alla vuxna hästar tror jag det var har tydligen förskjutningar) och det kan ge många olika symtom som tex svårighet att ställa åt ett håll etc. tänker inte gå in djupare på detta, då jag inte kommer ihåg all fakta helt, men jg ska iaf kolla upp det på min häst, då den har flera av de "symtom" artikelförfattaren beskriver.

kanske lite trådkapning här, men är det ngn här som har konstaterat snedhet i SI-ledenpå sin häst?
hur/varför konstaterades detta och hur behandlades detta?
kan det vara det ts´häst har?

Senast ändrad av en moderator:

Min häst blir likadan när han haft viloperiod. Enl min equiterapeut så kan det bero på att han är på gränsen till överrörlig, och behöver röra sig och hålla igång musklerna för att kunna stabilisera och hålla koll på lederna (och benen). Jag märker jättestor skillnad på honom när han är igång, jfr. när han vilat eller gått mindre ett tag.
Hennes råd var (sist hon var här) att styrketräna honom, ex med studs osv.

Hoppas det löser sig!

S

Det finns en tråd på trav som från början handlade om detta. :idea:

Eller ja, höger bak är/var det på den hästen nu för tiden.

hur ser hästen ut i bakkotorna?? min har väldigt veka bakkotor och kan ibland"glömma" att dra dessa med sig ordentligt så han kan snubbla till lite när som,,, känns som han tappar hela baken ibland ..(lång mellan kota och kronrand typ-eller lång karled om man så vill)

oj det var ett tag sen jag tittade in här visst *dåligt samvete*
det har faktiskt blivit bättre, inte märkt eller sett något mera nu, han snubblade för tre dagar sen ner från släpet och vek hela vä bakkotan så han stod på den- halt som bara den efter det såklart. fick vara ifred i hagen i två dygn och sen syntes inget alls, så nu rider vi på som vanligt och han är jättefräsch.

i vilket fall som ska Equiterapeuten kommer och kolla så snart som möjligt... ska även byta sadel då den nuvarande börjar bli för låg. yss igen =)

men den där SI grejen, hur kan man nu kolla upp det? vet? röntga?

glömde att säga innan att han är rätt överrärlig i baken, har sett det hos fler fjordingar tycker jag och det kanske beror på det? släpper när man rider på en massa har jag märkt, och efter en del hoppträning har det blivit mindre.

Frågan- rida på? självklart vänta på Equiterapeuten fortfarande men fram tills dess? han är ju pigg som bara den och blir så snabb tjock när han måste vila.

Liknande trådar

Hästvård Måste få bolla lite tankar med er.. Först en kort bakgrund: Islandshäst på 25 år. Haft fång 3 gånger, senaste fånganfallet var 2011...
Svar
17
· Visningar
6 783
Senast: Sirap
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 668
Senast: sandrafors
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar