Snubblig i nerförsbacke

fiaskurken

Trådstartare
Det är otäckt att rida nerför på min pålle... Han snubblar ofta till och det känns som om man ska gå omkull :eek: Han tar små små korta steg. Han har inte ont, är helt igenomkollad och han ska ha hyfsat med muskler. Varför gör han så? Är han (händer rätt ofta i andra sqammanhang :angel: ) slö så han inte orkar titta var han sätter fötterna eller vad kan detta bero på? Jag vill ju gärna inte driva på i nerförsbacke...

Sv: Snubblig i nerförsbacke

Är du säker på att han inte har ont??? Det är nämligen precis så ledproblem brukar visa sig.

antingen har han ont ändå, kanske inte i leder utan i ex bogen.....eller så kan det vara så att sadeln trycker obehagligt när ni går nerför....

Finns leder där också. ;) Min gammling har problem med vänstra bogled (pch muskulaturen runtom också, det följer ju gärna), och det blir mkt värre i nerförsbacka. Man kan väl egt säga att nästan alla former av hälta/skador på frambenen blir värre av det, eftersom det blir mer tyngd på frambenen då.

jo jag vet, men det är inte det första folk tänker på när man säger ledinflammation, men bogen är en bortglömd del/led.

Min hovslagare brukar säga att rida i nerförsbacke är en bra kontroll på om hästen har ont :crazy:

Min gamla häst hade på slutet jobbigt i nerförsbackar, jag gick helst av honom. Han snubblade jättemycket.

Min nordsvenska valack var mycket dålig på att gå i nerförsbackar, gick mycket mycket sakta med korta steg o snubblade ganska lätt, tyvärr visade det sig att han hade pålagringar i båda framknän + ett bakknä, skulle nog slå en ledröntgen på pållen för att var säker...

Vet. har kollat honom, syns inget när man linar honom, märks aldrig annars, men det är mycket möjligt att det stämmer det ni säger. Men han börjar bli till åren och jag kräver inte särskilt mycket av honom längre. Jag får helt enkelt försöka undvika nerförsbackar så gott det går...

Om du ställer dig och tittar på hästen från sidan, kan du se nån vinkel i frambenen ( karpalen) som avviker?
Hästar med svaga karpaler tenderar ofta att göra som du berättar, då kan man se en vinkel...
Även pålagringar i armbågsled/ bogled, karpalen kan ställa till det-men det får man röntga.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Habina
·
Islandshäst Jag köpte min första islänning förra sommaren, och jag börjar väl komma hyfsat underfund med honom nu, men det är en sak som jag inte...
Svar
8
· Visningar
3 249
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama