Sv: Snubblig häst
Det är väldigt olika på hur petiga Equiterapuefter är, och framförallt hur duktiga de är på att ge alla detaljer till ägarna.
Min förra häst ade jag en ordinarie ET till, en massör som bara kom ut från början när han var som stelast, och sen en till ET som jag tog ut mest för att det kunde vara kul att få en second opinion och se om det var något den ordinarie missat.
Massör 1: var duktig men kunde ju inte göra något åt grundproblemen utan bara massera och stretcha och ge ordinationer för ridningen. Första gångerna tyckte hon hästen var väldigt ofräsch, sen blev den mycket mjukare efter några ET-behandlingar och massagebehandlingar.
ET1: är väldigt noggrann och behandlar allt han kan hitta. just för att småkrämpor som sitter kvar kan hindra hästen från att bli helt bra, att den lätt faller tillbaka igen. plus att risken blir mindre för att man ska missa att behandla grundorsaken som kanske inte är lika tydlig i symtomen som resten. Han brukade behandla 1-2 timmar varje gång (varannan vecka ungefär) och det fanns alltid en del spänningar och blockeringar att rätta till, även om de blev mycket mer lätt-tillrättade ju mer den blev behandlad. Den hade ett ledband som låg fel, den var blockerad i nästan alla kotor som går att bli blockerad i
den hade snett bäcken, var lite sned fram, ett tornutskott låg fel, den var väldigt ojämnt musklad.
ET 2: kände igenom hästen, konstaterade att den var lite ojämnt musklad bak, hade ett litet överben på ena hasen men det skulle inte sitta så att hästen fick ont av det, inte vid något ledband. Han kollade igenom hästen en kvart, stod och pratade ett tag och för det tog han dyra pengar.
Om din häst är ojämnt musklad kan det ha påverkat en hel del hos hästen. Att jobba på böjt spår och lära hästen verkligen korta av insidan av ryggen, länga yttersidan av ryggen och belasta sina bogar och bakben jämnt, särskilt inte luta kan vara en mycket bra idé. Att rida i skogen är bättre än på ridbanan om man inte får till bra kvalitet på ridbanan, men det krävs en del rakriktningsskolning och träning i att arbeta jämnt med ryggen innan man kan säga att hästen är "fräsch".