Snubblig häst

helsa

Trådstartare
Jag har en fjording som är otroligt snubblig, ej halt. on snubblar mer eller mindre varje gång vi är ute och rider. 2 ggr har hon snubblat så hon ställt sig på "knä" och idag gick vi omkull rejält och snurrade runt i en volt i luften. otäckt! Vad kan de bero på? Att hon lyfter benen för lite? Hur tränar man då bäst på att hon lär sig att lyfta dom bättre? Tacksam för alla svar.

Sv: Snubblig häst

Det kan ju vara en hälta som visas genom att hon snubblar och inte på nått annat vis. Eller så har hon noll koll på fötterna. Men verkar ju lite skumt att hon går ner på knä i så fall.. Om det inte är hälta utan att hon inte har koll på fötterna så är cavaletti, rotiga stigar och rida bara rakt ut i skogen utan stig bra sätt att träna på kollen :)

Hej!

Jag tycker dels att du ska prata med hovslagaren om det här (kanske kan man anpassa skoningen så att hon snubblar mindre), och dels låta en kiropraktor eller dylikt gå igenom hästen och kolla så att den verkligen är OK i kroppen.

Min kille (också fjording) var rätt snubblig när han kom så min hovis kortade tån lite fram och sen bar det av rätt ut i skogen :) Numer snubblar han betydligt mindre och mest bara när han börjar bli trött.

om det inte finns någon speciell anledning till att hon snubblar utan bara är ouppmärksam så rid över bommar och rid in i värsta snårskogen, typ rådjursstigar och all annan terräng som är svår att gå i

Min fjording har varit likadan. men ju mer tränad han har blivit ju mindre har han snubblat.

Gå ut mitt i skogen!! Ju risigare desto bättre :banana: Det är mitt tips iaf!

Min "skrutta" (4-årig haflinger) gör så, dock har vin inte gått omkull (peppar, peppar). Hon har snubblat och varit nere på knä två gånger. Obehagligt som sjutton! Eftersom hon verkar vara en frisk och pigg häst tror jag att det i mitt fall beror mest på att hon än så länge är otränad, samt att hon ibland tittar på ett helt annat håll än i färdriktningen :angel: . LITE okoncetrerad ibland, med andra ord. Ni som har hästar som snubblar, är det i skritt eller i andra gångarter? När pållan och jag travar verkar hon inte ha problem, men i skritten är hon lite hopplös.

Vi har också haft en "snubbelman", han snubblade på platta marken. En kompis gjorde mej uppmärksam på hur han var skodd o såg ut i sina hovar. Vi bytte hovslagare till en som visste vad han höll på med, som kortade tån, och såg till att han blev verkad på ett korrekt sätt. Han blev genast bättre. Han hade visserligen varit travhäst, och de kan vara lite snubbliga ändå i terräng. Det fick vi öva upp med att lära honom lyfta på fötterna och titta vart han gick. Mycket cavalettibommar och ridning i terräng. Han fick senare börja med hoppning på låga hinder, det lärde honom verkligen att titta vart han gick,.

Vi hade oxå "bara" gått ner på knä 2 ggr innan denna kullerbytta.. Jag har varit ute i snårskogen och traskat omkring. upp och ner för knöggliga backar och bland ris och buskar.. Men nu har jag ringt en equiterapeut (vet ej hur man stavar riktigt) Så hon ska får titta igenom min lilla dam ifall det är ngt som gör henne snubblig, sen skall jag be hovslagaren kolla hovarna och hoppas vi kommer tillrätta med problemet.. så då är det bara att ge sig ut i snårtet igen och rida över bommar.. :crazy:

mitt halvblod va likadan när han va yngre.. snubblade på plan mark.. :rofl: men som tidigare inlägg har skrivit.. ut i skogen!!:banana: gärna där det inte är några stigar(sätt gärna benskydd på då).. rid över bommar m.m.. det kommer säkert att gå över,... Det har det gjort för min!...

jag har iofs haft ute en kiropraktor på min häst o han har blivit så mkt bättre efter det... men snubblandet slutade han med långt innan...
fast det är nog oxå en bra idé....:bump:

KL

Min första häst var ganska snubblig. Men efter en massa skogsridning blev det bättre och den fick också bättre självförtroende. Idag kan den vara liite snubblig i nedförsbackar men det är när ryttaren tar i tyglarna eller håller ganska korta tyglar så den känner sig låst eller blir störd i balansen av tygeltaget.

Steg 1 bör vara att kolla med veterinär
Steg 2 Equiterapueft/kiropraktor och eventuellt ändring i verkningen.
Steg 3 rida massor i skogen men försök att inte störa hästen med tyglarna.

Jag har en fjording som är otroligt snubblig, ej halt. on snubblar mer eller mindre varje gång vi är ute och rider. 2 ggr har hon snubblat så hon ställt sig på "knä" och idag gick vi omkull rejält och snurrade runt i en volt i luften. otäckt! Vad kan de bero på? Att hon lyfter benen för lite? Hur tränar man då bäst på att hon lär sig att lyfta dom bättre? Tacksam för alla svar.

Min fd ponny var ngt snubblig, en dag gick hon plötsligt ner på båda knäna i traven o slog upp mulen. Några veckor senare tog jag ut VET, fick ta lite prover o så då hästen blev stelare o stelare. Hon hade ändå 28 år på nacken. I vilket fall var hon infekterad i kroppen, hade ehlishia.. som tyvärr blev hennes död:(

Har nu haft en equiterapeut hos min "donna" och det var inget fel på hennes som hon kunde se, förutom att hon var svagare på ena sidan bak och arbetade dåligt med bakdelen och tog hela tyngden fram.. så det är bara att träna på att använda bakdelen.. skritta i snårig terräng och över cavaletti bommar :smirk: Hon var i prima skick trots sina 16 år..

Det är väldigt olika på hur petiga Equiterapuefter är, och framförallt hur duktiga de är på att ge alla detaljer till ägarna.

Min förra häst ade jag en ordinarie ET till, en massör som bara kom ut från början när han var som stelast, och sen en till ET som jag tog ut mest för att det kunde vara kul att få en second opinion och se om det var något den ordinarie missat.
Massör 1: var duktig men kunde ju inte göra något åt grundproblemen utan bara massera och stretcha och ge ordinationer för ridningen. Första gångerna tyckte hon hästen var väldigt ofräsch, sen blev den mycket mjukare efter några ET-behandlingar och massagebehandlingar.
ET1: är väldigt noggrann och behandlar allt han kan hitta. just för att småkrämpor som sitter kvar kan hindra hästen från att bli helt bra, att den lätt faller tillbaka igen. plus att risken blir mindre för att man ska missa att behandla grundorsaken som kanske inte är lika tydlig i symtomen som resten. Han brukade behandla 1-2 timmar varje gång (varannan vecka ungefär) och det fanns alltid en del spänningar och blockeringar att rätta till, även om de blev mycket mer lätt-tillrättade ju mer den blev behandlad. Den hade ett ledband som låg fel, den var blockerad i nästan alla kotor som går att bli blockerad i :crazy: den hade snett bäcken, var lite sned fram, ett tornutskott låg fel, den var väldigt ojämnt musklad.
ET 2: kände igenom hästen, konstaterade att den var lite ojämnt musklad bak, hade ett litet överben på ena hasen men det skulle inte sitta så att hästen fick ont av det, inte vid något ledband. Han kollade igenom hästen en kvart, stod och pratade ett tag och för det tog han dyra pengar.

Om din häst är ojämnt musklad kan det ha påverkat en hel del hos hästen. Att jobba på böjt spår och lära hästen verkligen korta av insidan av ryggen, länga yttersidan av ryggen och belasta sina bogar och bakben jämnt, särskilt inte luta kan vara en mycket bra idé. Att rida i skogen är bättre än på ridbanan om man inte får till bra kvalitet på ridbanan, men det krävs en del rakriktningsskolning och träning i att arbeta jämnt med ryggen innan man kan säga att hästen är "fräsch".

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett 15-årigt hoppsto jag hämtat hem från betet för 1,5 vecka sedan. Hon har alltid varit något smått klumpig av sig men har de...
Svar
8
· Visningar
1 881
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30