Snubblar...

Fibusen

Trådstartare
Min nordis har börjat snubbla jättemycket...Vet inte vart jag ska börja,eller när det började bli så här mycket,Men hon har jämt (under de 10 år som jag ägt henne) varit lite klumpig,och snubblat till och från,men nu på slutet så är det extremt.. Hon snubblar till riktigt rejält ibland,och förra veckan snubblade hon så rejält att vi gick omkull..I förrgår på en kort tur så snubblade hon till 3-4 ggr,även på plan asfalt,när hon kom upp lite på vägkanten..:confused:

Det gör att man är väldigt fundersam på vad som kan vara fel?

Hon har ett överben fram,på insidan på benet,under knäet,det kanske påverkar? Det kanske sitter i knäna,ryggen,i huvudet,eller i synen,jag vet inte,men nu börjar det bli förmycket,och man är osäker när man rider,man vill ju inte fara omkull i galopp...:cry:

Var ca 7-8 veckor sen hon skoddes,så det är ju dags igen,och i början när hon var nyskodd så snubblar hon knappt alls,så om det bara kunde vara så enkelt att hon måste skos oftare eller nått,men hon är fortfarande inte absolut lång i tån heller,så jag vet inte om det beror på det...

Vart bör man börja? Lär hon in på rönkgen direkt,eller kan man kontakta en veterinär som kommer ut och kollar,är det ens nån ide? Distrikten är inte så kunniga här,då dom mest håller på med kor...
Fasar för att åka in med henne,då hon är svårlastat,och kan få panik..

Om det visar sig att överbenet ligger i vägen,vad görs då? Täcker försäkringen det,om det ska tas bort?
Blir det en stor operation i sånnafall,och är det verkligen värt det?

Eller kan det bara vara ren klumpighet?

Jag måste göra nånting nu,innan vi går omkull rejält...

Sv: Snubblar...

Tror inte det har med överbenet att göra,det sitter ju under knäleden och hästen kan böja knäleden.

Jag tänker på nån form av virus,kanske erlichias efter fästingbett eller nåt. Nåt som gått på balansnerven,vinglar hon också?

Eftersom du haft hästen så länge så känner du ju hästen väl.

Har du bytt hovslagare? Uppför hon sig som vanligt vid skoning.

Jag hade börjat med att ta ut vet.som tog blodprover och värdeprover,det borde de klara av

Kan bero på skoningen men också på något annat.
Min häst började snubbla mera då han fick knäledsinflammation.
Bäst att ta hästen till klinik, alltså:crazy:

Nej,hon vinglar inte,är fullt normal i övrigt,och eftersom hon snubblat så gott som hela tiden (även innan överbenet) så tror jag inte det beror på virus..

Överbenet är ju mest troligt,eller nån låsning eller nått sånt...Eller att det är nått i knälederna..

Ibland så känns hon lite slö och lat,och då snubblar hon till mer..

Hon är föresten 17 år,så hon börjar ju bli till åren...

OK,hon kanske är lite trött och kanske uttråkad.
Gör lite cavalettiövningar, men det kanske är bäst att kolla upp henne först precis som du säger på klinik eller en bra vet.

Har samma bekymmer faktiskt, hästen har börjat snubbla i mitt tycke ovanligt mycket och tanken på knäna som du säger har genast dykt upp:(. Så en kanske underlig fråga, hur pass mycket snubblade din, snubblade den även i skritt, är lite konfunderad då jag tror hon är på väg att växa lite igen och är stor och vinglig redan. Tacksam för svar:)

Är hon gammal?

gamla hästar blir lätt snubbliga och klumpiga.
Ena hästen i stallet på 23år har snubblat lite till o från o häromdagen så snubblade hon och gick omkull på plan asfalt..
Så nu är hon pensionär istället.

Annars gissar jag också på typ Ehrlichia eller Borrelia som har snubblighet som ett symptom, man konstaterar det genom ett blodprov. Min 5åring har fått Ehrlichia i år och blev snubblig, trött, öm i kroppen och allmänt slö o seg.
Hon är bättre nu och behövde ingen behandling.

Har samma bekymmer faktiskt, hästen har börjat snubbla i mitt tycke ovanligt mycket och tanken på knäna som du säger har genast dykt upp:(. Så en kanske underlig fråga, hur pass mycket snubblade din, snubblade den även i skritt, är lite konfunderad då jag tror hon är på väg att växa lite igen och är stor och vinglig redan. Tacksam för svar:)

Tja, det var ju några år sedan... men om jag minns rätt så snubblade han i både skritt och trav. Red man bommar så hördes det *klonk* *klonk*.

Hon är född -90,så altså är hon 17 år...
Ehrlichia kan jag utesluta,eftersom hon varit snubblig nästan hela tiden,och är inte det en fästingburen sjukdom? Hon har inte hafft en enda fästing i år,gått på normalt bete,och äter bara hö,ej ensilage..

Hon är lite överviktig nu,om jag har "tur" så beror det på övervikt-trötthet,och att det är dags att sko om,annars så är hon pigg som en nötkärna,och har aldrig gått bättre än vad hon gör nu...

Tycker det låter som hon har trassel med knä, kot eller hovled. Min gjorde samma sak och hon hade dubbelsidig hov och kotledsinflammation fram. Tappade även framåtbjudningen men är nu lika pigg och glad som förut.

Skulle kolla upp med vet om jag var du. Om du har tur så kanske hon bara behöver tåriktade skor eller några av dom nyare skorna som hjälper överrullningen.

Tappade även framåtbjudningen men är nu lika pigg och glad som förut.

Skulle kolla upp med vet om jag var du. Om du har tur så kanske hon bara behöver tåriktade skor eller några av dom nyare skorna som hjälper överrullningen.

Hon har aldrig hafft så mycket framåtbjudning som nu,hon älskar att få komma ut,och hon jobbar bättre än aldrig förr.....Det är det som gör mig lite fundersam..:confused:

Ska ta några varv med henne i lina,så jag ser riktigt hur hon rör sig...

Dom behöver ju inte tappa framåtbjudningen om det gör ont någonstanns. Kan även bli "piggare" om de försöker springa ifrån det.

Har du testat med tåriktade skor eller classic roller/new balance? Om det var någon skillnad med det

Jag skulle åkt in och kollat på klinik. Medans du väntar, dvs om du inte får tid på en gång så hade jag lasttränat. Därefter hade jag läst igenom föräkringsvillkorena. Snubbelhästar brukar (inte alltid) ha knäproblem.

Tåriktat har jag använt mkt men har aldrig testat classic roller eller new balance men har hört mkt gott om dom. Söker du så finns det flera trådar här oxå om dom

KOLLA ERLICHIA OCH BORELIA BUMS!!!
"Min" nordis är oxå snubblig, men jag hade inte märkt någon skillnad fören han ramlade..
Då kollade vi honom och han går nu på beh. av BÅDE Erlichia, Borelia och en kraftig infektion i kroppen...
jag hade tränat honom hårt för att grundutbilda honom i dress..
Denna filmen är från dagen innan han ramlar.. inte finns det en antydan till att han är så sjuk väl???
http://s202.photobucket.com/albums/aa14/_FreezY_/?action=view&current=920538c2.pbr

Behöver knapt märkas...

KOLLA ERLICHIA OCH BORELIA BUMS!!!
"Min" nordis är oxå snubblig, men jag hade inte märkt någon skillnad fören han ramlade..
Då kollade vi honom och han går nu på beh. av BÅDE Erlichia, Borelia och en kraftig infektion i kroppen...
jag hade tränat honom hårt för att grundutbilda honom i dress..
Denna filmen är från dagen innan han ramlar.. inte finns det en antydan till att han är så sjuk väl???
http://s202.photobucket.com/albums/aa14/_FreezY_/?action=view&current=920538c2.pbr

Behöver knapt märkas...

Har precis fått blodprovsvaren för min häst och hon har också borelia och erlichia , jag tog ut veterinären förra veckan för att hon halat med vänster fram. Snacka om tur att han tog proverna för vem kunde tro att det skulle va en fästing som orsaka denna skumma hälta..

Liknande trådar

M
Hästvård I måndags fick min häst troligen en spark strax brevid höftknölen och det blev ett djupt sår där, ca 7 cm långt och på djupet nästan in...
Svar
3
· Visningar
1 979
Senast: majja22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka