Snubblar era hästar i galopp?

Heulwen

Trådstartare
Jag brukar undvika att galoppera på andra underlag än nästan helt jämna p.g.a. att jag har en underliggande rädsla över att hästen ska snubbla och gå omkull.
Rädslan grundar sig förmodligen på att jag red en häst med lindrig spatt bak när jag först började rida ute, han snubblade ofta i skritt i början då han var stel och även ibland i trav och galopp i början av ridturerna. Detta har gjort att jag känner att alla hästar jag rider kan snubbla när som helst när jag galopperar ute (om de snubblar i skritt kan jag hantera det, även om det hänt att de fallit framstupa på knäna ett par gånger när det varit halt). Då sitter man ju ändå kvar.

Men hur är det med er och era hästar; snubblar de ofta?
Snubblar de mer i galoppen än i övriga gångarter?
Vilka underlag känner ni att det känns okej att galoppera på med er häst utan att ni ska vara rädda?
Har det hänt att hästen gått omkull om den har snubblat i galopp; hur stor risk tror ni att det är?

Ja, det var lite frågor det. :D Ser fram emot att jag kanske kommer kunna inse att man rädsla är oresonlig.

/Heulwen

Jag har en D-ponny, och jag skulle snarare säga att hon är snubbligare i trav än i galopp :p om hon snubblar så är det i traven.

Underlag jag galopperar på, ja det är ju de underlag som går att rida på :) som inte är för mjuka/hårda och inte har för mycket ojämnheter. Fast om det är lite ojämnheter brukar jag ha en lugn galopp, så att hon har en liten chans att se vart hon sätter fötterna.

Jag har aldrig varit med om att gå omkull med en häst i galopp, min syster har däremot. Fast det var för att hästens benlindor lossnade, så hon snubblade på dom :crazy:
Jag tror inte det är så stor risk att en häst snubblar just i galoppen, då de är den gångarten de "flyr" med så måste de ju vara säkra på foten.

Hoppas du övervinner din rädsla! :)

Sv: Snubblar era hästar i galopp?

Jag har tänkt på det där med min nuvarande häst: Hon snubblar omkring i traven och kan snubbla på sig själv i skritt på plan asfalt. När det är lerigt så halkar hon omkring som bambi på hal is.

Men i galoppen: Aldrig snubblat! Trots att hon ibland (ofta) drar iväg betydligt fortare än jag har tänkt... :o
Eftersom vi har problem med att stanna så har vi ibland galopperat in på leriga områden och jag tror att vi ska slå ihjäl oss, men nä, inga problem. Är det ett lokalt lerområde så hoppar hon... (trots att hon inte kan gå över en bom utan att den flyger och far i vanliga fall)

Jag fattar inte hur hon gör?
Tror att snubbel i traven beror på att hon inte lyfter benen ordentligt, hon snubblar sällan om hon blir pigg och får syn på nåt spännande.

Vi har aldrig gått omkull i galopp, vi har bara gått omkull i diken. :crazy:
För att jag ska våga galoppera ska det vara någorlunda jämt och plant, helst ingen lera, och inga nerförsbackar. Bara på gräs med denna häst eftersom hon är oskodd. Men som sagt så skiter hon i vad jag tycker och galopperar där hon vill ibland.

Denna dam är verkligen ett mysterium...

Senast ändrad:

Min häst var väldigt snubblig när jag fick honom, (otränad:D) men jag red mycket i ris och i skogen (läs: ogenomkomlig terrräng) och jobbade med att förbättra traven och galoppen. Förut givk han ofta ned på knä, men aldrig numera. Dock suger det tar i magen ifall jag råkar de att vägen går upp och ned förtfarande.
Min allmänna uppfattning är att hästar är mer balancerade i galopp än i trav. Kan vara helt fel, men det känns bar att tänka. Och i trav ser de sig för så fint... Jag galopperar ofta på stigar med lite rötter och pinnar, och försöker bara se till att väja lite ibland. Fungerar fint:)

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade en varmblodstravare som var snubblig i galopp. Vi gick omkull en gång, på helt plant underlag!! :eek: Gick fint, varken jag eller hästen skadade oss, vi blev mest förvånade! :D

Men hon blev bättre allt eftersom galoppen stärktes på henne.

Jag har alltid varit rädd för att rida snabbt efter att jag ramlade av och skadade ryggen som liten (nu har man gått på sjukgymnastik i 25 år) och trots detta så har jag lyckats gå omkull några gånger med min förra häst, dock ej i galopp. I skritt och i trav. I trav lyckades vi dessutom ramla ner för en slänt så att vi rullade runt en 5 meter och jag fick hästbaken över min kropp (stooor fjording på 1.50 och väldigt grov) men vi reste oss båda med bara chocken. En otrolig tur hade vi, men jag var väldigt skakig när jag satt upp igen.
Numera är jag rädd för nästan allt, men jag har fått en häst till jag litar på så jag vet att hon gör allt för att rädda situationen om det går på tok. Jag försöker lita på hästen men jag får erkänna att jag sällan galopperar just av den rädslan du har. *fegis*

En häst som snubblar är en obalanserad häst.
Vår kallblodstravare snubblade sig blodig första tiden vi hade honom. Han hade noll koll på sig själv helt enkelt.
Numera snubblar han aldrig, har säkert inte hänt på 15 år.

En häst som rids i korrekt form och är fräsch i kroppen ska inte snubbla om inget helt oförutsett inträffar

Nirak

Mina hästar snubblar inte alls, i någon gångart. Visst kan dom trampa genom underlaget (beroende på var man rider) om man har otur men i det stora hela är dom mycket säkra på foten. En häst som snubblar mycket i någon gångart skulle jag kolla upp på klinik...om det inte föreligger nåt fel kan det, som niraK säger, handla om obalans/otränad.

Normalt balanserade, friska hästar snubblar inte.
Min häst var snubblig i skritt i kuperad terrräng första halvåret, då han inte var van att gå i terräng alls, samt unghäst. Men aldrig i trav och galopp.

som sagt, är hästen frisk och fräsh och ryttaren kan rida den balanserat behöver man inte vara särskilt rädd för att den snubblar bara sådär. Om du galopperar över tuviga ängar eller kalhyggen är det väl en annan sak :D

Aldrig galopp. Inaktiv trav (innan matte kom på hur man kom över fisunghästridningströskeln :o) snubblar han nog mest i. Och skritt om han är trött men då har jag redan suttit av (unghäst).

Alla underlag som är ohalkiga och utan direkta hål kan jag galoppera på. En häst i balans snubblar knappst, spec inte i galopp! Du kan nog känna dig trygg :) Snubblar hästen så är det ju oftast för att den är för inaktiv, och då går det ju ändå inte så fort, trösta dig med det :)

Tack för svaren. Jag är inte så rädd att snubbla med hästar som har galopp som sin naturliga gångart. Och inte när man galopperar samlat, men det känns lite otäckt om hästen drar iväg på en äng och man försöker stanna den - då kan den ju förlora balansen.

Det kan jag förstå! Jag har inte ridit hästar som drar iväg på åratal, men likväl är det läskigt när man tappar kollen :eek:

Min häst snubblar i galopp, fast mest i trav. Vi har gått omkull en gång i galopp av den orsaken. Annars har vi faktiskt inte gått omkull för att hästen snubblat, utan för vi har trasslat in oss i bommar, trampat ner i hål och så.

Är det en travare?

Den har ju svårt att galoppera alls, så det kanske kan bli snubbligt om det är lite ojämnt.

Annars beror det väl på hur underlaget är, man kan inte galoppera på hur ojämnt och knöligt som helst, men det menar du nog inte heller.

Nej aldrig snubbligt i galopp (eller trav) i skritt på lång tygel om hästen är okoncentrerad och glor på allt annat än det som ligger framför fötterna möjligen.

Men att en häst snubblar är ett varningstecken för mej.

Men som sagt en travare kan ju ofta inte galoppera i balans alls så det är klart det kan bli svårt om underlaget är ojämnt dessutom. Det kan säkert vara orsaken.

OCh "drar iväg" ska dom inte göra alls, men det är klart att om det är en travare och i galopp och dessutom "drar iväg" och du försöker stanna den ja då kan det verkligen bli obalans:crazy::eek:

Varför galoppera ute alls om du inte är säker på att du kan hålla hästen i det tempo du vill:confused:

Senast ändrad av en moderator:

min häst snubblar mest i skritten när han är ouppmärksam o trött..i trav och galopp snubblar han faktikst aldrig oavsett underlag.

fast ja rider oftast väldigt lugnt i trav och galopp ute o har kontroll över dom flesta stegen han tar så kanske därför han inte snubblar.

Varför galoppera ute alls om du inte är säker på att du kan hålla hästen i det tempo du vill:confused:

Jag vet faktiskt inte alls hur du och flera andra lyckats läsa in att jag rider en häst som snubblar ofta eller drar iväg.
Det handlar just om oresonlig rädsla. Och ja, jag rider en kallblodstravare, men han snubblar endast till lite grann i skritt ibland.
Men rädslan sitter som sagt kvar.

Vi kanske har olika definition på att dra iväg, när hästen inte stannar direkt utan fortsätter galoppera några språng mot min vilja så kallar jag det att den drar - då menar jag mot tygeln.

Jag brukar undvika att galoppera på andra underlag än nästan helt jämna p.g.a. att jag har en underliggande rädsla över att hästen ska snubbla och gå omkull.
Rädslan grundar sig förmodligen på att jag red en häst med lindrig spatt bak när jag först började rida ute, han snubblade ofta i skritt i början då han var stel och även ibland i trav och galopp i början av ridturerna. Detta har gjort att jag känner att alla hästar jag rider kan snubbla när som helst när jag galopperar ute (om de snubblar i skritt kan jag hantera det, även om det hänt att de fallit framstupa på knäna ett par gånger när det varit halt). Då sitter man ju ändå kvar.

Men hur är det med er och era hästar; snubblar de ofta?
Snubblar de mer i galoppen än i övriga gångarter?
Vilka underlag känner ni att det känns okej att galoppera på med er häst utan att ni ska vara rädda?
Har det hänt att hästen gått omkull om den har snubblat i galopp; hur stor risk tror ni att det är?

Ja, det var lite frågor det. :D Ser fram emot att jag kanske kommer kunna inse att man rädsla är oresonlig.

/Heulwen

1) nej hon snubblar inte särksillt ofta, när det händer är det konstigt nog oftast i skritt.
2) Nix, snarare är det den gångart hon snubblat minst i.
3) Vi galopperar nästa överallt, dock i olika tempon. Det vi undviker är blött gräs, det är så förbannat halt mot metallskorna.. Backar, grusvägar, hyfsade skogsstigar..tjallala.. På de jämnaste underlagen kan vi ånga på som f-n i värsta racerfarten, på lite knixigare underlag kör vi kort ;) .
Observera dock att vi alltid rider ute, i skog osv. så det är liksom..vardag. vi rider ofta där många undrar om man verkligen kan rida. "Är ni inte rädda om hästarna?!" "Jo, det är precis det vi är." ...

vill avsluta med att säga att en av de viktigaste sakerna är att det känns bra!

lycka till!!! ;)

Är det en travare?

Den har ju svårt att galoppera alls, så det kanske kan bli snubbligt om det är lite ojämnt.

Men som sagt en travare kan ju ofta inte galoppera i balans alls så det är klart det kan bli svårt om underlaget är ojämnt dessutom. Det kan säkert vara orsaken.

OCh "drar iväg" ska dom inte göra alls, men det är klart att om det är en travare och i galopp och dessutom "drar iväg" och du försöker stanna den ja då kan det verkligen bli obalans:crazy::eek:

vill påpeka att en travare går att skola. jag har en travare. hon snubblar ytterst sällan, aldrig i galopp, och är inte obalanserad i gångarterna. hon är 7år. det i stort sett enda problemet jag har med henne är att hon oftast fattar höger galopp, vilket ev. kan kopplas med att hon inte trivdes på travbanan och blev straffad när hon gick i galopp där (i vänster varv). och har sett och ridit ett flertal som inte heller snubblar o.s.v, så det är inte bara hon som är "speciell".
galoppen hos travare (hur lätt de fattar galopp, går i galopp o.s.v.) är en skolningsfråga. och går alltså oftast att lösa med bra träning och massor av arbete...
visst, travare är inte "perfekta". men i de flesta fall är det skolningsproblem. träning träning och träning :grin:

ingen personlig kritik mot dig ^^ .

Tack. :)
Jag börjar få mina misstankar bekräftade om att hästar snubblar mindre i galopp, egentligen. Leder tankarna till ett fullblod jag red som ofta rev hinder men på terrängbanan var han inte ens i närheten av att slå i. Hästarna vet nog själva när de ska vara extra uppmärksamma på var de har hovarna.
Ska försöka få in denna tanke i hjärnan också så jag kan sluta vara rädd över att galoppera annat än på preparerade ridvägar och vissa ängar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej, Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 329
Senast: Noranovala
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve