Snubblar era hästar i galopp?

Sv: Snubblar era hästar i galopp?

Mmm, hästar har faktiskt oftast en rätt hög självbevarelsedrift, det kan du oxå ha som positiv tanke :)

Min häst snubblar ibland i skritten, oftast när han drar i väg för att äta eller helt enkelt tittar på något! Han har faktiskt gått ner på knä nån gång.. Inte så kul.. En gång gick vi omkull när vi galopperade uppför en liten backe! Han blev rädd för något men jag vet inte vad. Det var lite läskigt för jag kom precis framför hans framben! Och han skulle ju ställa sig upp direkt . då hamnade jag mellan fram och bakbenen! Lite läskigt!!!

jag har nästan aldrig haft det mer än i början när jag köpte min häst , då han var väldigt tramsig och glömmde hålla koll på sina ben , men av träning på olika underlag, så kan jag galoppera varsom helst utan att han snubblar.
:D

Ingen av mina hästar snubblar (såklart de kan snubbla på en sten eller så men det händer inte ofta) så jag galopperar på lite olika underlag. Om hästen är uppe från bogarna etc. galopperar jag även i svaga nedförsbackar, men bara om hästen har bra bärighet i galopp.

Men hur är det med er och era hästar; snubblar de ofta?
aldrig :D
Snubblar de mer i galoppen än i övriga gångarter?
nej
Vilka underlag känner ni att det känns okej att galoppera på med er häst utan att ni ska vara rädda? alla underlag allt från grusväg till ridbana till ängar till stubbåkrar en gång galoppade vi tom i en liten glänta med hundkex upp till magen på hästen :D:p ibland men inte ofta på asfalt och då bara på raksträcka utan sluttning
Har det hänt att hästen gått omkull om den har snubblat i galopp; hur stor risk tror ni att det är?
aldrig
inte spec. stor eftersom ajg itne har gått omkull än och jag o pållen galopperar inte sakta när vi e p åde humöret (han e arab hans mamma tävlar galopp i polen=dvs han är väldigt snabb

Mmm, hästar har faktiskt oftast en rätt hög självbevarelsedrift, det kan du oxå ha som positiv tanke :)

haha det har itne min häst så jag måste ha det åt honom :confused: :D

har bla. gått omkull två gånger med honom bara för att han inte tycker att det är hasn värdighet att behöva rädda sig när han är påväg ner på marken :mad: :cool:

en gång skenade han i ridhuset (ej med mig) gick inte få stopp på så hon styrde in i väggen han fortsatte glatt och brakade in i väggen och gick omkull :eek:

han kastar sig över hinderna hur illa han än kmr i fråga om avstånd :D

fast det beror ju på hur underlaget ser ut. är det inte plant men massa tuvor, kanske hål och stubbar till och med så är det inte konstigt om hästen snubblar, sånt har inget med balans att göra -utan bristande vett hos ryttaren.

jag rider aldrig på dåliga underlag. men hästarna galopperar ju i hagen, där det finns tuvor och stubbar, och dom har snubblat ibland men ej gått omkull när jag sett dom iaf.

jag tror inte risken för att snubbla är större i galopp. däremot blir följderna mkt allvarligare om hästen skulle gå omkull!

min ponny snubblar ibland men mest i skritt och trav, men jag brukar galopera på ängar som sluttar lite uppåt, det känns som om hon inte snubblar lika lätt då.. fast det klart hon kan göra men om du bara släpper efter lite och låter den springa själv borde det gå lungt ^^

En välbalanserad häst ska kunna galoppera samlad galopp över tuvor och stock och sten utan att snubbla för det.

Däremot om underlaget ger vika helt plötsligt eller om hästen går ner i ett kaninhål osv kan även den mest välbalanserade häst snubbla till. Skillnaden här är väl att en välbalanserad häst snubblar, en obalanserad faller handlöst och går omkull .. typ

Nirak

kl
håller med om att en välbalanserad häst inte snubblar. med tanke på rörelsemönster tror jag att hästar betydligt lättare snavar i trav än i galopp, så har jag upplevt det. har du en balanserad häst, rider på bra underlag och utan hjälptyglar är risken liten för att hästen ska snubbla. om du fortfarande är osäker, skippa mjölksyreträning i skogen. :)

jag har alltid galopperat överallt och ingenstans med min häst ^^, och kom på nu att min hopptränare i början på sommaren flyttar hon upp sin häst till en av ridlärarna på hennes gård och tar tiden och galopperar hela vägen (1½h skrittväg) och då galopperar hon genom skogen och den vägen är det både kärr stenigt stubbar grenar och krokigt
men hennes häst går välbalanserat hela tiden då spelar det ignen roll

jag brukar bara galoppera på "slät" mark där jag vet att det inte finns stora stenar eller gropar :) men man kan ju aldrig vara helt säker, en gång snublade min häst så han nästan gick omkull när jag galopperade i paddocken utan andledning. Min häst brukar snubbla mest i skritten när han går och småsover ^^

Min häst snubblar aldrig, jag galopperar i princip på alla underlag (utom asfalt) och hon är mycket säker på foten.

Min gamla häst kan snubbla lite i trav ibland, men det brukar vara innan hon är uppvärmd och det mest på plant underlag för att hon slarvar och inte lyfter fötterna.

red.jpg

Såhär kan det se ut när vi brakar fram i oländig terräng ;)

Min häst snubblar också ytterst sällan och i sådana fall är det nästan bara på plana underlag för att hon inte tycker att det är värt att hålla koll på fötterna.
Jag galopperar på dom flesta underlag så länge det inte är jätthål, överdrivet stenigt, asfalt eller halt. Fast sen kan tanten nu mera galoppera i ungefär samma takt som hon skrittar om man minskar ordenligt och har duktig koll på fötterna bara hon vet att det behövs.
Däremot så försöker jag undvika ställen där det finns sorkhål då jag faktiskt stått på näsan (/revbenen, ajaj) en gång när häststackaren trampade ner i ett sådand.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej, Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 329
Senast: Noranovala
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve