Snubbelhäst

J

jooosan

Hejsan, jag rider en fjording, en mycket tung fjording på runt 150 cm i mkh. När vi är ute och rider snubblar han extremt mkt, inte särkilt mkt i skritt, men sen när vi börjar trava snubblar han, vi har till och med gått omkull för han snubblar och i förrgår var vi nära igen. Jag vet inte redigt vad han gör, men det är typ som om han inte har kontroll över benen eller ngt, detta är otroligt jobbigt eftersom jag knappt vågar trava på en vanlig grusväg, för jag e rädd att han ska snubbla omkull. När vi är ute och rider snubblar han väl 5-10 gånger, det kanske inte låter så mkt på en timme, men när han snubblar snubblar han ju inte lite, han snubblar ju så hela jag landar på halsen. Det känns som det är mest frambenen som han snubblar på.
Hästen ifråga är inte alls utbildad, han är en verklig skogshäst, men till och med skogshäst är svårt att ha han till nu när han snubblar så fort man travar. veterinären har vatt där så han har inga fel på sig eller så, men tänkte höra om någon har samma problem eller om det finns ngt enkelt som man kan göra för att motverka snubblandet. Jag har börjat sakna farten i skogen nu =)

Sv: Snubbelhäst

Är hästen överviktig?

Våran vbl travarvalack har varit extremt snubblig för flera år sedan. Han hängde i knäna och hade dålig bärighet. Nu efter några år så har han jobbat upp rätt styrka och bärighet och snubblingarna är gott som borta, det är efter mycket dressyrarbete så han bär sig rätt. Nu hänger han dessutom inte i knäna längre. Snubblingarna var i alla gångarter men framförallt skritten.

Hört att det kan vara problem med framknän om de snubblar mycket framtill.

har hästen alltid varit snubblig? hur är den skodd? vad säger hovslagaren? benställning?

är den mkt överviktig?hur gammal är hästen?

min foderhäst kunde snubbla en del med bakbenen förut - handlade om styrkan och till viss del skoning tror jag.

en rejäl övervikt kan också bidra till att hästen snubblar.

Den låter väldigt obalanserad. Vår kallblodstravare stod på näsan både en och två gånger och skrapade upp framknäna ett x antal ggr i början när vi började rida honom...
Förutsatt att hästen är frisk och bra skodd samt inte sjukligt överviktig så hade jag försökt få hästen att fokusera och försöka bli uppmärksam. Skritta eller promenera med den över stock och sten så att den får kliva ut i terrängen.
När du sen ska rida den så måste du försöka få den att arbeta korrekt i en bra arbetsform. Det låter på beskrivningen som att hästen rids väldigt mkt på framdelen/på bogarna. Många hästar blir snubbliga när de får för mkt vikt på framdelen och inte riktigt orkar med. Försök sätta vikten mer till bakkärran och få hästen att länga ut sin överlinje och vara mer uppmärksam på ryttare samt underlag

Nirak

Min fjording HAR varit likadan, men ju mer han har ridits, ju mindre har han snubblat.

Om snubblandet har dykt upp mer eller mindre plötsligt kanske det kan vara bra att ta blodprov för de fästingburna sjukdomarna Erlichia och Borrelia. Dessa kan ge konstiga krämpor t ex rörelsestörning eller problem med balans.

På beskrivningen låter det precis som en häst som jag stod i samma stall som i Kalmar. Han hette Brutus. Om det mot förmodan är den hästen så har han snubblat sedan slutet på 90-talet. Han veterinärundersöktes då, men veterinären hittade inget fel. Ägaren slutade i princip att rida och körde bara istället. Då snubblade han mindre.

Vi hade en travarvalack som snubblade en hel del när han kom. Efter att han fick en ny hovslagare som kortade tån på ett annat sätt slutade hästen snubbla alls. :cool:

Snubbel kan bero på så mycket...

en kompis hade samma problem, hon bantade hästen, buytte hovis o tränare o så försvann problemet.

Har lite av samma problem, fast det händer inte så ofta. Jag TROR att det beror mycket på snabbväxande hovar i min hästs fall, och att tårna hinner bli lite för långa innan hovis kommer. Tror också att det är i kombination med att min häst är ung och grön, och inte har ridits så mycket ännu. Hon är verkligen inte snubblig i hagen, så hon har nog inte lärt sig att balansera en ryttare riktigt ännu. Men det är så otäckt när hon helt plötsligt är nere på framknäna i princip:crazy: . När det händer sträcker jag mig i ryggen, för man gör ju automatiskt allt för att sitta kvar och man undrar ju alltid om hon ska gå omkull helt någon gång. Ingen kul tanke!

tack så mkt för alla svar, Hästen år 11 år. Och är överviktig så det kan nog vara anledningen till snubblandet i detta fallet. Men nu ska jag ut i skogen och över stock och sten, så han får tänka lite med, ibland känns det som han klmpar sig över allting.
Innan hade gummiskor, men har nu vanliga järnskor på alla fyra. Vilket jag tycker har blivit bättre. Varför han hade gummiskor innan det vet jag inte.

Och jaa jag håller med, jag sitter hellre på en bockig busig häst än en snubblig. Är otäckt när man är rädd att hela hästen ska trilla omkull, då känns det bättre om man själv ramlar av, om man inte slår ihjäl sig förståss.

Ut och rid mkt i skogen ( varierad terräng)där han blir tvungen att börja tänka och lära sig lyfta på benen själv + mer markarbete;)

Låter PRECIS som våran fjording. Träna att gå över stock och sten samt bommar. Kolla även hovarna så tårna inte är för långa. Våran blev jättefin efter att ha kortat tån lite mer.

lycka till!

Ridtravaren jag rider snubblade väldigt mycket i början, framförallt i trav och galopp men även i skritt. Hon ramlade på knäna ett x antal gånger, men nu snubblar hon inte alls lika mycket längre!

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 315
Senast: mily
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Träning Hej! Har ett litet dilemma just nu som jag skulle vilja dela med er här för att förhoppningsvis få bra råd. Det är så att jag har...
2
Svar
25
· Visningar
4 621
Senast: Feffeleff
·
Hästvård Skriver åt en vän. Hennes häst har senaste tiden börjat snubbla väldigt mycket. Detta sker endast vid uteritter, aldrig i paddocken...
Svar
17
· Visningar
9 328
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama