Snöträning

R

Rene

Jag undrar lite hur ni tränar snön. Nu när det är så mkt. Gör ni ngt annorlunda? Jag älskar snön men tänkte om man kunde utnyttja den på ngt bra sätt.:banana:

Sv: Snöträning

Djupsnö är ju fantastisk muskelträning, samtidigt måste du tänka på att det ganska snabbt kan bildas mjölksyra.

Några fler saker att tänka på:
- Om underlaget ändras dramatiskt, t ex från hård barmark till mjuk djupsnö från en dag till en annan så får man ta hänsyn till detta vad gäller träningsintensitet. Korta av rundorna eller sänk farten i början, kolla så att hästen inte reagerar med ömma muskler eller svullna/varma kotor.

- Hur är snön? Ibland kan det falla "torr" snö som lägger sig som puder på isen. Man kan kan tro att det är mjukt att rida på den snön, men i själva verket går hoven snabbt igenom den lösa snön ner till den stenhårda marken. Den snön kanske inte ens fyller ut ojämnheterna i den frusna marken vilket ger vrickningsrisk.

- Viss typ av snö ger dålig "avstamp" och är nästan lik sand att rida på. Hästen kan lätt överanstränga senorna om underlaget bara glider undan vid varje steg utan att ge stöd i fråntrampet.

Bästa tipset är väl att springa en snutt själv i det underlag man tänkt att rida i. Man får faktiskt ett bra hum om vad hästen får att jobba med: tungt, hårt, djupt...eller mjukt och lagom motstånd?

Senast ändrad av en moderator:

Ja, nu har ju ni till och med mer snö än vad vi har... :(

Men normalt sett så har vi snö från november till april.

Att snöpulsa är underbart men går egentligen bara i början av vintern innan det blir skare (vilket det kommer att bli efter idag då det är tögrader och underkylt regn här) eftersom skaren blir hård och kan orsaka skärskador på benen.

Annars rider jag som vanligt på vägarna som annars. Vi får ju nästa direkt hårdpackad snö med isinslag så vi har aldrig problemet att det är hårt under snön. Däremot rider jag en del i skoterspår på vårvintern och då kan det vara problem med undanglidande underlag som är otroligt jobbigt, iaf tills att spåren frusit till och packats lite mer, då är det nog världens bästa underlag!

När jag snöpulsar ordentligt (dvs inte bara genar över en åker) så har jag nästan alltid pulsmätaren på. Djup snö är otroligt jobbigt och hästen kommer lätt upp i hög puls om man inte har koll på den. Men med pulsmätare är det ett sanslöst bra styrketräningsredskap!

Snösulor är också bra att sätta på då det inte klumpas snö i hovarna.

Det jag verkligen gör annorlunda på vintern jämfört med övriga året är att jag rider på sjöarna när isarna lagt. En helt otroligt bra möjlighet att göra nya träningsrundor och att rida på så öppen yta gör både hästen och en själv glad :D Viktigt är förstås att känna till var isen är svag på just de sjöar man väljer att rida på. Jag håller mig till skoterlederna för de är ofta dragna på säkra ställen och många har kört där.

/Camilla

När det gäller träning på islagda sjöar:
Vi har ju travtränaren Lennartsson i närheten och hans gård ligger (eller låg - har för mig att den nyligen såldes..? Kan ha fel) vid en sjö. Han var ute och tränade sina hästar på sjön varje vinter.
Jämnt, sviktande och fint underlag, tyckte han.

Ja, travtränare med tillgång till sjöar med bra is brukar ploga upp isbanor (både rundbanor och rakbanor) för att kunna snabbjobba hemma på vintrarna. Mycket bra underlag med bara en nackdel - har man rundbana är inte kurvorna doserade så det får man vara medveten om och kanske mer jobba rakbaneträning.

Liknande trådar

Övr. Hund Min lilla cockerblandning är då bra kräsen med mat Min förra golden åt ju allt så nu står jag rådvill. Ville inte äta royal canin...
Svar
10
· Visningar
598
Senast: Troll
·
Hemmet Efter att ha haft min älskade etta på Södermalm i över 23 år har jag nu bestämt mig för att sälja den då jag inte bott i den på snart...
Svar
17
· Visningar
795
Senast: MiniLi
·
Gnägg Går det? Hade tänkt ta lite fina bilder i snön idag men Dolly har såklart legat i bajs inatt. Eftersom det är -17 känns dusch inte som...
Svar
10
· Visningar
1 271
Senast: jemeni
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 816
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar