Sv: Snöträning
Ja, nu har ju ni till och med mer snö än vad vi har...
Men normalt sett så har vi snö från november till april.
Att snöpulsa är underbart men går egentligen bara i början av vintern innan det blir skare (vilket det kommer att bli efter idag då det är tögrader och underkylt regn här) eftersom skaren blir hård och kan orsaka skärskador på benen.
Annars rider jag som vanligt på vägarna som annars. Vi får ju nästa direkt hårdpackad snö med isinslag så vi har aldrig problemet att det är hårt under snön. Däremot rider jag en del i skoterspår på vårvintern och då kan det vara problem med undanglidande underlag som är otroligt jobbigt, iaf tills att spåren frusit till och packats lite mer, då är det nog världens bästa underlag!
När jag snöpulsar ordentligt (dvs inte bara genar över en åker) så har jag nästan alltid pulsmätaren på. Djup snö är otroligt jobbigt och hästen kommer lätt upp i hög puls om man inte har koll på den. Men med pulsmätare är det ett sanslöst bra styrketräningsredskap!
Snösulor är också bra att sätta på då det inte klumpas snö i hovarna.
Det jag verkligen gör annorlunda på vintern jämfört med övriga året är att jag rider på sjöarna när isarna lagt. En helt otroligt bra möjlighet att göra nya träningsrundor och att rida på så öppen yta gör både hästen och en själv glad
Viktigt är förstås att känna till var isen är svag på just de sjöar man väljer att rida på. Jag håller mig till skoterlederna för de är ofta dragna på säkra ställen och många har kört där.
/Camilla