Shaggy

Trådstartare
Allt som oftast är det någon här inne som frågar efter hur man ska slippa styltor på hästen. Det kommer fram en massa förslag på hur problemet löses. Det som förvånar mig är att dessa trådar aldrig tar skut. Det finns ju en mycket enkel lösning på problemet snösulor de gör att man aldrig ens behöver fundera över om hästen riskerar att få styltor. Det blir inte ens särskilt dyrt. De kostar iofs en slant i inköp men kan, om de är av bra kvalitet, användas flera gånger. Min häst har nu 1 st sula från vintern 03/04 och 3 st från 04/05. Nästa år räknar jag med att behöva köpa minst två nya kanske fler men utslaget så är det en billig försäkring både under ridturen och i hagen.
Varför använder inte fler snösulor?

Sv: Snösulor

jag använder snösulor, men ibland kan det vara så att snön kommer tidigare än man räknat med, eller som hände i mitt fall att jag bett min hovslagare att ta med sig snösulor och han ändå inte gör det, och nästa gång hästen ska skos är inte förrän i början av januari, ja då får man ta till andra nödlösningar fram tills dess.

Jag förstår inte heller varför man inte skor sin häst med snösulor, eller vanliga sulor när vintern kommer. Det är som sagt en väldigt bra försäkring för både dig och hästen, och i princip det enda som fungerar, jag har aldrig sett något annat som funkar.
Dessutom räcker snowgripsen minst två säsonger, dom kostar 150:-/par (ca) så då tycker jag iaf att 300:-/vinter är det värt, hellre det än att hästen vrickar sig lr står på nosen och får skador som kan kosta långt mycket mer.

Vissa hästar kan faktiskt inte ha snösulor, har de tunna väggar och kanske inte den optimala hovkvalitén så funkar det inte.

Jag har aldrig haft snösulor eftersom jag använder galoppskor, som är fasade på insidan så snön släpper iaf...

Shaggy skrev:
Varför använder inte fler snösulor?

Ja, det kan man verkligen undra.:D
Jag har snösulor nu för allra första gången (har alltid bott nära ridhus tidigare, men flyttat långt ut i skogen). Det fungerar jättebra. Jag köpte de svarta, med rabatt kostade de 39kr/par på Granngården. De är inne på andra skoningen nu.

Immer

Uppenbarligen behöver inte du snösulor och då är ju problemet löst. Jag är inte för att man ska ha en sula bara därför att... Tyvärr är det många hästar som går omkring med styltor konstant och varför man inte sätter på en sula på dessa hästar är för mig en gåta. Ibland kan det säkert röra sig om att snön kommit tidigare än beräknat, det har jag själv varit med om men det handlar ju om enstaka veckor inte problem i januari/februari.
De hästar som inte kan ha sulor pga att de har dåliga hovar kan inte vara i närheten av de hästar som går omkring med styltor. Om det skulle vara så illa är det dags att vi börjar se över vårat avelsmaterial ;).

Galoppskor? Hur ser de ut, och var får man tag på sådana? Kan man sko en vanlig ridhäst med sådana för att slippa snöstyltor?

Shaggy skrev:
Tyvärr är det många hästar som går omkring med styltor konstant och varför man inte sätter på en sula på dessa hästar är för mig en gåta..
Dom kanske helt enkelt snålar och får för sig att de står ut en hel vinter utan dem! :crazy:

Jag tycker det är svårare att hålla rent hoven (haft problem med bärrandsröta), samt att det lättare blir tappskor när man har snösulor. Har däremot provat de där skorna med fasade kanter på insidan, och de funkade riktigt bra!

Louise skrev:
Dom kanske helt enkelt snålar och får för sig att de står ut en hel vinter utan dem! :crazy:

Eller så vet man inte om att det finns! :D

Jag lovar dig att jag var synnerligen förvirrad när jag upptäckte det där konstiga på Markus hovar dagen efter han kom hit och inte vågade jag fråga heller va det var!!!! :o

Måste ju ha funnits snösulor när jag använde mig av hästskor(senast 2001)men jag har aldrig hört talas om det förrens nu!!!
*mycket att ha koll på* :)

Har alltid sulor om möjligt. Nu kan jag inte ha det på hästen pga att det blir feltryck på sulan. Men men. Får hoppas att vintern tar slut snart.

Min pålle får VÄRRE snöstyltor MED snösulor än UTAN, så han har aldrig några.:o
I fram har han hela sulor ( de vita tjocka, pga strålbenshälta, har även ringskor fram), men där får han dunderhöga styltor som ej lossnar förrän man bankar bort dem med hammaren.
I bak har han vanliga skor och får snöstyltor men inte lika höga.
Skulle vilja ha snösulor, men det går som sagt inte, varken i fram eller i bak.:cry:
Nu är han sjukpensionär och lallar mest i hagen och ibland på små ridturer/tömkörningsturer, så han klarar sig hyfsat bra ändå.
Har haft samma problem med snöstyltor i alla dessa år jag ägt honom (över 9 år nu:banana: ). Spelar ingen roll vilken snösula jag väljer, får styltor ändå.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 238
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 104
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·
Utrustning Någon som har testat det? Håller de för det och sitter de kvar? Det är ju ingen höjdare att ha snösulor vid barmark och här kan det i...
2
Svar
39
· Visningar
16 752
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30