Snösulor?

Sv: Snösulor?

Har alltid snösulor på mina hästar (runt om) och ingen av hästarna har fått hovböld av dem. Använder samma typ av sula som Ingela_S eller den sorten som man skruvar fast under tåbrodden. Den löstagbara varianten använder jag bara vid ridning och fram tills skoning sker med vanlig snösula.

*kl*

Är det någon skillnad på de svarta snösulorna och de transparenta?

Vet att jag haft svarta en vinter innan men när jag kom till granngården i går så hade dom bara transparenta så jag lära ta såna.

Såg diskutionen om snösulor =) Snösulor ökar inte risken för hovböld. Hovböld kan hästarna bla få om de trampar på en sten som ger ett tryck direkt på hovens sula, har man en häst som är känslig för stentramp åtgärdar man det genom att sätta på en heltäckande sula. Alltså förebygger det hovbölder.

Snösulor är ju inte heltäckande så hoven blir inte helt igenstängd och man kommer faktiskt åt att kratsa under dem med (dock inte lika bra som vanligt).

Jag använder snösulor på alla skoda hovar på vintern skulle inte våga vara utan =) Ungefär som att jag aldrig skulle sko med bara två broddhål på vintern =) Om jag var du skulle jag prova mig fram.....testa att sko med både "bara fram" och "på alla fyra" då ser du vad som funkar bäst för dig och din häst.....Skorna sitter ju inte för evigt ;)

De transparanta har varit av bättre kvalite än de svarta..... min erfarenhet....har haft många olika sulor på min häst de senaste 10 åren....de första var jätte tjocka med filtinsida ;)

Jag har bara haft dom transparenta i 10 år och aldrig haft nåt problem, inga hovbölder eller tappskor eller nånting.

De transparanta har varit av bättre kvalite än de svarta./QUOTE]

Så har jag också uppfattat det. Min förra hovslagare sa att de transparanta är gjorda av silikon och inte blir så sköra i kylan som de svarta av plast blir. Min nuvarande hovslagare använder dock svarta av plast som är armerad. När man klipper i sulan så ser man ett vitt nät i mitten. De håller för två säsonger skånsk vinter.

*KL*
Vi har två hästar i stallet som fått problem med sulorna efter att ha haft snösulor, hovslagaren menade att det troligen delvis beropdde på sulorna men även på den leriga hagen. Å andra sidan, brutna ben och fläkning är ju definitivt inte bättre...

Snösulorna åker på nästa skoning, han brukar ha december - februari ungefär.
Jag är lite daltig med hovarna efter att han haft en riktigt ful hovböld med ett drygt halvårs konvalescens, jag tycker att det är svårt att veta vad som egentligen är bra men följer min nuvarande hovalagares tips om att tjära hovarna regelbundet och smörja kronranden med olja:confused:.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på... 2
Svar
25
· Visningar
1 984
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 059
Senast: Meglio
·
Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag... 2
Svar
21
· Visningar
1 328
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
359
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka