Snösulor, men hur många?

Shaggy

Trådstartare
Förra året fick Novan på sig snösulor runt om och det fungerade väldigt bra ända tills vi skulle ta av vinterskorna för sista gången. Då upptäckte vi att hon fått en liten hålvägg i trakten på ena bakhoven. Eftersom sommaren har varit så blöt och allmänt jävlig så har vi inte lyckats få bort hålväggen helt ännu (hon har inte ont av den), trots daglig rengöring och barfotagång bak. Min teori är att hon fick hålväggen för att det blev för varmt, fuktigt och syrefritt under snösulan.
Hur ska jag nu göra iår? Idag kommer hovslagaren och ska slå på vinterskor med snösula (DYRT :crazy: ) men ska jag bara be honom om snösulor fram :confused:. Hitills har jag kratsat styltor på framhovarna ett antal gånger men på bak har det bara blivit styltor en gång, och det var egentligen inga riktiga styltor utan jag tog dom när jag ändå höll på.

Sv: Snösulor, men hur många?

Varför använda en hel sula, du kan be om snowgrips. Dessa är öppna men förhindrar att snön stiger över hoven så att brodden inte tar, nackdelen är om hästen står på torv för då måste man peta bort torven under kanten så att grippen fungerar som den ska.

Jag tänkte faktiskt prova PolarPads iår, de skruvar du själv fast i tåbroddarna. Sök på det så kan du läsa mer, har tyvärr inte adressen kvar... Men man ska tydligen vara försiktig med dom och inte anvnda dom i lera och på bar mark..

Jag rekommenderar Polarpads som man skruvar fast i brodden. Ta bort dom på kvällen eller vid barmark. Lätt och enkelt och väldigt smidigt och påverkar inte hoven alls.
Däremot vid hålvägg (bärrandsröta) har jag hittat ett medel som är effektivt och enkelt. Det heter Oinfektion och finns på de flesta ställen som har grejor för nöt-, gris och får. Man tvättar rent och spolar ur med lite klorinvatten först (en vanlig spruta funkar perfekt) och sen sprayar man Oinfektion. Burken har en liten pip som gör det enkelt att placera medlet även i trånga utrymmen/sprickor.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 888
Senast: skuggi
·
Hästvård Hästen är skodd runt om. Fram skodd 'så som han vill ha det', vilket innebär kort tå, tåsidokappor samt rejält utlägg och understöd i...
Svar
16
· Visningar
1 801
Hästvård Långt inlägg... En delvis fortsättning på Understuckna trakter-tråden. I tisdags började pålla sparkas "på riktigt" när jag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 576
Senast: Constance
·
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 293
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka