Snösula på bara ena hoven?

MiniLi

Trådstartare
Min häst går fortfarande med snösulor. Igår tappade han ena framskon och jag tänkte slå på den själv.. Men kan jag då ta bort snösulan eller blir det ojämnt och konstigt?

Sv: Snösula på bara ena hoven?

eftersom sulan är lite tjock och höjer lite så borde det ju bli ojämnt..
det kanske funkar några dagar så din hästen slipper gå utan sko i väntan på hovslagare (det blir ju liksom ännu ojämnare).
Men jag skulle inte låta den gå med bara en sula mer än några dagar :)

Hade jag inte sulan kvar på "tapp-hoven" så hade jag tatt av sulan från den andra hoven också för att vara på den säkra sidan :)

Jag har sulan kvar men vet inte riktigt om jag klarar av att slå på skon med den, känns avancerat.. Men kan ju alltid prova.

Lillan tappa skon och snösulan. Eftersom snön är borta pratade jag med 2 hovslagar som sa: Det är ingen fara att bara ha en sula.
Deras jobb och dom är bättre på det ä vad jag är så jag får väl lita på dom.

det är nog ingen större fara att bara ha en sula om det rör sig om en kortare tid. för jag antar att du snart ska sko om?? är det länge tills hovis kan komma så hade jag tagit av sulan på andra hoven också.

men sulorna bör tas bort så snart som möjligt, det är inte alls bra att ha snösulor vid barmark, dom förstör hovarna!

Prova du, det är inte särskilt krångligt alls. Är sulan använd så har ju den gamla sömhål, bara att sömma i dem :)

Dom där millimetrarnas skillnad är ju det man ojar sig för att justera för mycket vid verkning, t ex vid hovslagarbyte. Några millimeters obalans kan ge ganska stor påfrestning på en kropp som helt enkelt inte är van vid det.
Om man tar det lugnt och inte tränar hårt under tiden, och det som sagt inte är någon längre tid det rör sig om tror inte jag heller det gör något.
Men jag skulle t ex inte dra iväg på hård träning eller öht köra några hårdare träningspass under tiden.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
753
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30