snorig häst

M

Morningstar

syrrans fjording är snorig...
såg grönt slemmigt snor i ena näsborren på lilla dolly idag...
igår var vi ute och red, bara skritt men ca 1½timma..hon blev svettig av detta...
kan en sån sak tyda på sjukdom? eller blev hon helt enkelt förkyld pga att hon efter att ha få stått inne 1½timma efter skritten gått ut igen 2 timmar och då var hon ff lite fuktig i pälsen.
(hon är orakad just nu)

vad göra åt saken?

Sv: snorig häst

Hade min häst haft grönt snor så hade jag ringt en veterinär och fått hästen kollad.

Har själv haft en häst som gick med bihålsinflammation i fem år. Det hade förmodligen gått att bli av med mycket tidigare om de veterinärer som skrev ut antibiotika hade bekymrat sig över att göra en bakterieodling innan. Den sista veterinären som behandlade honom gjorde en odling och tester visade att bakterierna var resistenta mot 8 av 11 antibiotikasorter... När hästen fick rätt sorts antibiotika så blev han frisk. Han dog 16 år gammal, förmodligen pga "utslitet" hjärta av att ha gått med en infektion så länge, men då hade han i alla fall fått vara frisk i tre år.

Jag hade också kontaktat veterinär om min häst haft grönt snor, eftersom detta tyder på en infektion.
Har ni kollat om hästen har feber?

Immer

Om snoret är grönt är hästen sjuk. Ta tempen och ring veterinären.
Har du otur kan det vara ngt smittsamt (kvarka tex) och då är det ju bra att få reda på det så fort som möjligt så smittan inte sprids.

Ja det absolut bästa är att ringa veterinären. Tjockt snor betyder faktiskt infektion eller kvarka. Vi har kvarka nu i stallet där jag praktiserar så vi sitter i karantän och på första hästen som vi fick svar på märktes ingenting förutom att hon var lite snorig ibland men på den andra hästen som drabbades märktes det rejält med tjockt snor och hosta + att han var hängig och blev trött efter bara lite trav. Desto snabbare veterinären kollar er häst desto snabbare kan hästen botas och desto mindre blir chansen att ni för smittan vidare om det nu skulle vara kvarka. Tänk på att isolera isåfall och byta kläder!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 519
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 674
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar