Snorig häst!

T

_tösa_

Nu har min häst haft vitt snor i näsan från och till i mer än 2 veckor, och jag undrar vad jag ska göra åt det:confused: ...kan jag rida henne som vanligt när hon snorar så? Hon behöver ju motion men jag vill ju inte rida henne när jag inte vet vad det är med henne riktigt.. Någon som kan ge lite råd och tips?

Sv: Snorig häst!

Hade en häst i stallet som höll på och snorade under en längre tid. Han hade inte feber, verkade inte trött och var allmänt pigg och glad. Men efter varje ridtur fick han vitt, lite bubbligt snor (som skumm) ur ena näsborren. Veterinär tillkallades och han kollades i luftvägarna. Där kunde man inte se några som helst tecken på inflammation så vet sa att det var okej att rida som vanligt om han inte hade feber eller verkade trött. Utredningen fortsatte och tillslut kom de fram till att han hade antikroppar mot erlichias i blodet. De satte honom på antibiotika och eftersom han mådde bra kunde han fortsättas att ridas men i lugnare tempo under kuren.

Så om det inte går över med snorigheten tillkalla veterinär. Men håll koll på eventuell feber eller andra tecken på att han skulle vara sjuk innan du rider. Lycka till! ;)

Jepp jag har tempat henne men hon har ingen feber....Och hon verkar ju inte hängig eller så heller..

Hur ser snoret ut? är det "mjölkigt" vitt lätt rinnande eller är det segt?
hur mkt? rinner det lite ur ena eller kommer det ut mängder?

Det är inte mjöligt men det är segt och det kommer ganska mkt på morgonen, ur ena näsborren...det är mest på morgonen..

du bör kontakta din vet. det låter som hon har en infektion som bör antibiotika behandlas. ta det lugnt med ridningen tills du vet med säkerhet vad som fattas henne.
dannilall

Hur är hon när hon brunstar då?
För min polla får vitt snor just vid brunsten...:crazy:

Kurant

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
926
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 759
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 961
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar