Snorig häst!!

Alfakrulls

Trådstartare
Fick hem en ny häst för 1 vecka sen som är pigg å glad men snorig....

De rinner inte hela tiden, men kommer när han blir upphetsad/springer eller stressad. Å de kommer REJÄLT med kladd då. Ur båda näsborrarna.

Så här såg han ut några min efter jag tagit in honom.... Äckelvarning!!!


Ingen feber, ingen hosta. Pigg å äter bra. Är lite lite gulaktigt men mestadels ganska vitt/genomskinligt.

Dags å ringa ut veterinären?

Kan de vara så här slemmigt av en vanlig förkylning? Han är 5 år, kastreras sen 8 veckor tillbaka och har flyttat hit sen 1 vecka tillbaka, så att de bröt ut nu är väl kanske inte konstigt om han hade de i kroppen sen innan.

Ska ringa veterinären såklart, så de får kolla honom, men så surt när han är nybesiktigsd å precis köpt :(
 
Fick hem en ny häst för 1 vecka sen som är pigg å glad men snorig....

De rinner inte hela tiden, men kommer när han blir upphetsad/springer eller stressad. Å de kommer REJÄLT med kladd då. Ur båda näsborrarna.

Så här såg han ut några min efter jag tagit in honom.... Äckelvarning!!!


Ingen feber, ingen hosta. Pigg å äter bra. Är lite lite gulaktigt men mestadels ganska vitt/genomskinligt.

Dags å ringa ut veterinären?

Kan de vara så här slemmigt av en vanlig förkylning? Han är 5 år, kastreras sen 8 veckor tillbaka och har flyttat hit sen 1 vecka tillbaka, så att de bröt ut nu är väl kanske inte konstigt om han hade de i kroppen sen innan.

Ska ringa veterinären såklart, så de får kolla honom, men så surt när han är nybesiktigsd å precis köpt :(
Han är nog bara förkyld men jag hade nog ringt en vette för säkerhets skull.
 
Låt honom vila tills på måndag och ha stenkoll på tempen, matlusten och så att han dricker, har avföring och kissar som han ska och sedan ringer du veterinären på måndag. Det kan vara en vanlig förkylning men det kan lika gärna vara kvarka så se till att han står så isolerad ifrån andra hästar det bara går.

En fd kollega till mig gjorde misstaget att tillfälligt flytta en snorig häst till en varmare del av stallet vilket gjorde att nästan alla hästarna i varmstallet blev smittade (de som inte blev sjuka hade redan haft det) medan i kallstallet blev bara en eller om det var två som blev sjuka. Hästen hade alltså kvarka men när han flyttades var han bara snorig. Ungefär som din häst ser ut nu. Vi hade ändå tur, ridskolan behövde bara vara stängd i lite drygt fyra månader. Utan hennes misstag så hade det förmodligen blivit betydligt kortare tid eftersom hon såg till att smitta hästarna i varmstallet. I varmstallet stod hästarna i spiltor så det stod ju närmare varandra och då smittades det lättare. (Detta var mitt i vintern och hästen stod vanligtvis i ett kallstall med boxar men flyttades alltså till ett varmstall tillfälligt.) Hur hon egentligen tänkte som började flytta runt hästen när han var sjuk förstår jag inte och kommer nog aldrig att förstå det heller. Även om det hade varit en vanlig förkylning så hade det ju varit bättre att han hade stått kvar där han var än att riskera att fler hästar blev sjuka. Min fd kollega var absolut ingen nybörjare på hästar utan hade både hästskötarexamen, höll på att läsa till instruktör och hade pysslat med hästar i minst 20 år men ändå gjorde hon det misstaget. Det är därför jag berättar det så att du inte behöver göra samma sak.
 
Hästen går ute på bete med min andra häst så de två går isolerade med varandra! Ringer veterinären på måndag :(
 
Det var ju bra för då riskerar ju iallafall inte ytterligare andra hästar att smittas även om det självklart är jättetråkigt om din andra häst också skulle bli sjuk.

Släng gärna på den sjuka hästen ett regntäcke om det skulle bli kallt och mycket regn för nu är han ju lite nedsatt. (Om han inte skulle dö av värmeslag då för att han har så mycket päls, det vet ju inte jag något om.)

Tänk på att du kan föra vidare smittan till andra hästar så tvätta händerna och byt kläder och skor innan du träffar andra hästar om du gör det. Även om det bara är en vanlig förkylning så är det ju trist att föra den vidare.

Jag håller tummarna för att din häst är frisk tills på måndag och att din andra häst inte blir sjuk :)
 
Hästen går ute på bete med min andra häst så de två går isolerade med varandra! Ringer veterinären på måndag :(

Min ena häst blev smittad med streptococcus zooepidemicus (kallas ofta för "falsk kvarka") förra våren när en ny, jättesnorig häst anlände till stallet och pga en miss ställdes den i boxen intill honom istället för att isoleras -de nosade givetvis direkt på varandra och sen tog det inte lång tid innan han var dålig också. Tog 2 mån att få honom ok igen.
 

Liknande trådar

Tävling Var går gränsen? Vi började tempa hästarna för ca 1,5 vecka sen när vi hörde talas om utbrott av EHV-1. Vi har 6 hästar som går...
Svar
1
· Visningar
1 339
Senast: Marty
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
4 167
Senast: Takire
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 882
Senast: Voeux
·
Hästvård Hej. Tänkte höra om någon sett liknande värden hos sin häst? Inte min häst men min uppfödning och ägaren och veterinären står...
Svar
0
· Visningar
1 172
Senast: Minna_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp