Snöridning?

Sv: Snöridning?

Deen hästen jaag rider haar inga skor nue! ¨Dååe slipper maan snösuler, meen problemet är jue när man ska rida ut då kan det vara rätt halt:idea:

barfota...fungerar jättebra.har sällan styltor...

Har lite det problemet också. Min häst får inte ha snösulor i vinter pga. restrektioner från behandlande hovslagare. Dock har han självklart brodd i alla skor, fyra i varje. Red senast idag, och det var ca -5 grader. Det blev inga styltor, förutom i en hov där det packade sig lite. Kramsnö däremot är hemskt :crazy: Då får jag nöja mig med promenader, samt åka upp till ridhuset sen på helgen.

Hur överlever du vintern isåfall? då kan hästen inte gå i hage heller eller?

minusgrader = inga styltor
snösulor
glasslock om snösulor ej funkar.

:confused:

Mina hästar har snösulor och brodd, förutom de två som går oskodda, och dom är heller inget problem så länge det inte är halt under snön.

Det verkar som om många här rider sina hästar i snö. Hur undkommer ni styltor, har alla snösulor? Jag vågar absolut inte rida hästen i snön, är livrädd att han ska få en stylta och vricka sig..
klart att man har snösulor, samt 4 isbroddar i varje sko runt om. :) & det fungerar hur bra som helst. annars vett i tusan om jag hade vågat ge mej ut på vintern!!! :smirk:

Styltorna beror väldigt mkt på hur snön ser ut.. Det bästa är att rida när det är tillräckligt kallt för att inte bli styltor men inte så kallt så att det blir skare...

Styltorna är värst när det är plusgrader eller strax under noll, men sålänge man rider i bara djup snö brukar det inte vara några problem. Det farliga är när man ska gå från t ex en åker ut på en isig väg. Så fort hästen får styltor fäster ju inte brodden eftersom den inte är när marken..

sophiepli skrev:
Det verkar som om många här rider sina hästar i snö. Hur undkommer ni styltor, har alla snösulor? Jag vågar absolut inte rida hästen i snön, är livrädd att han ska få en stylta och vricka sig..

skulle ja inte ridit mina hästar i snö skulle ja ju inte kunnar rida på flera mån!:eek:
använd snösulor med luftkanal, de enda som funkar.... hästen får inga styltor, så de är bra.
eller rid utan skor, inga styltor där heller;)!

Jag har silikonsulor fram + fyra brodd, barfota bak. Klarar mig jättebra! Får man problem med styltor är såpa ett alternativ. Smörj in undersidan av hoven innan man ger sig ut. Då fastnar inte snön :idea:

Snösulor och 4 broddar runt om :idea:
Pållen har inte haft en enda stylta under hela vintern och vi älskar att rida i djuuup snö :love:

Har sulor (såna som inte täcker strålen) och broddar runt om.
Har aldrig fått styltor oavsett temperatur och snö med snösulor.
Halkan är lite värre, är det snö med packad isig snö under, så sprätter bakbenen ändå..

Ett tips som iaf har funkat för mig är att inte kratsa hovarna innan! Om hästen står på torv funkar det bäst.. för då fastnar inte snön lika lätt! Men snösulor är absolut bäst.. Innan jag skaffade snösula brukade jag kleta på ett ganska tjockt lager hovfett.. funkade ganska bra det med, men när det blev riktig kramsnö höll det inte så länge..

Han går i hage hela dagarna, där finns det inte så mkt att göra. Då skrittar han bara. Han får enormt höga styltor när jag rider och de ramlar absolut inte av när jag travar el galopperar. Vill inte belasta honom med min vikt om han har sådana styltor. Kan inte ens longera honom i snö ju utan att han svajar uppe på styltorna och ser ut att ha noll balans. Ni andra kanske har metervis med snö, här har vi typ en decimeter och kramsnö... Jag äger inte hästen och kan därför inte säga ngt om snösulor om ägarna inte vill ha det på honom...

jag har sulor såna som går runt skokanten o 4 broddar i varje förstås annars e det glashalt med järnskon bara ,det funkar jättebra har inte haft problem men det.Det är ju inte bara djupsnö man isåfall får styltor det räcker väl med nån cm.och den andra e oskodd och det går oxå bra.

Snö är perfekt att rida i! :) Mycket bättre än is och hala vägar! Fördelen är ju att det faktiskt går att rida normalt när det är snö...det gör det inte om det bara är hårt! Jag har snösulor och 2 broddar/hov på min häst nu och det funkar jättebra. Men däremot så hade jag förr i tiden aldrig det (jo, broddar) och red alltid i snön då med! Finns extra långa snöbroddar med. Testa är mitt förslag och var försiktig innan du vant dig så märker du snart att din häst inte skadas av detta! Bara viktigt att man har koll på vart diken och ojämnheter håller till vanligtvis så man inte rider rakt ner i dom när de är dolda av snön!

Snö är skoj! :p

:idea: :idea: :idea:
Tips från en hovslagare jag hade tidigare var att om man inte hade snösulor på hästen så kunde man klippa ut en oval från ex ett lock till en glassburk (Big Pack eller nåt) och göra hål för broddarna. Så när man ska rida så skruvar man helt enkelt fast plattan med hjälp av broddarna. Det gör att snön inte fastnar utan sprätts ut. Kan ju vara ett alternativ om man vill rida i snön men inte sko om hästen för att sätta dit sulor.

Dexdemonia skrev:
Snö är skoj! :p

Det håller jag helt klart med om!!

Hade en helt underbar :love: tur idag. Solen sken, blå himel, bara några grader kallt härligt!. Vårt sällskap visade oss en stor inhägnad paddock vid stigen (inget stall nära så vi störde inte någon) och så tog vi ett par uppfriskande gallopper i snön :) Hästen blev överlycklig och tog några glada krumsprång :bump: Hade vanlig brodd fram och snöbrodd bak + sulor runt om. Absolut inga problem att rida på ordentligt då.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 280
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 961
Senast: animalasia
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama