Snöridning?

S

sophiepli

Det verkar som om många här rider sina hästar i snö. Hur undkommer ni styltor, har alla snösulor? Jag vågar absolut inte rida hästen i snön, är livrädd att han ska få en stylta och vricka sig..

Sv: Snöridning?

hästen jag rider har snösulor, men innan det red jag en ponny som endast hade broddar. Han fick bara styltor när man skrittade i snön, annars så ramlade de av innan de bildats..
Men sedan så var det ju pudersnö. Och det är ju kramsnön som fastnar om jag inte minns fel?:confused:

Det är ingen fara att rida i snön. Faktum är att snöstyltona oftast försvinner när man travar eller galopperar. Men ha snösulor och om du är orolig kand u ju kolla hovarna innan du travar och galopperar. Men oftast går det hur bra som helst att rida i snö och det är supermysigt! :)

Hästen jag rider har bara sulor fram.

Snösulor, plus brodd naturligtvis, är det enda alternativet för min del. Det är hemskt när styltorna kommer och oftast räcker det med att sula fram för att det ska vara ridbart.

Om du kan rida där det inte än någon is, är oskott oslagbart om man inte vill ha styltor. Man blir dock lite begränsad till att bara rida på ställen där det inte finns is, och det är lite svårt en hel vinter!

Inte blir det så höga styltor om det är minusgrader. Och de som blir flyger av då man ökar farten. Har hästen utan sulor men broddad i vinter, skulle inte våga rida i snön i plusgrader.

Barfota-Calle klarar sig bra i den här väderleken.. men är värre när det blir kramsnö. Fast jag upplever det inte så farligt då vi rider i lite djupare snö på skogsvägar o åkrar. Lite koll är dock bra att ha..

Har alltid snösulor och 4 broddar i varje under vintersäsongen. Unghästen har bara 2 brodd bak dock.

Obroddat och hela sulor fram, oskott bak under vintern. Funkar jättebra, de styltor som bildas trillar av fort igen. Har inte problem med halka eller så heller.

Rider jag i snö med styltor så märker jag inte av det så mycket. Men rider jag på barmark med styltor så blir det bambi direkt. Men som sagt, ju mer minusgrader ju mindre styltor.

sophiepli skrev:
Det verkar som om många här rider sina hästar i snö. Hur undkommer ni styltor, har alla snösulor? Jag vågar absolut inte rida hästen i snön, är livrädd att han ska få en stylta och vricka sig..

Du kan ju sätta på snösulor? Finns tips om nödsulor med hjälp av glassbyttelock här i nån tråd, också som funkar i alla fall för en ridtur, jag har provat.
Men om det är -5 eller mer ( alltså kallare än -5) så blir det knappast några styltor. Hästarna älskar djupsnön.

men guuud, rida i snön e ju bland de mysigaste som finns ju! :D iblan gillar jag det mer än sommarn (helt otroligt) :angel:
jag rider ut i den meterhöga snön nu varje gång jag rider, och det finns ju inget bättre, dessutom blir de extremt mkt arbete för hästen som får kämpa sig fram i både skritt, trav och galopp, och ett litet plus är ju att det känns mindre när man trillar av:d

ut i skogen med dig nu, om du inte har tagit en härlig lång galoppsträcka i djup snö, har du defintivt missat något.

dock när det är plusgrader och vädligt hård snö, kan snön bli lite halt, så då får man bara ta ett lugnare tempo.

Jag föredrar barfota på vintern.Om hästen klarar det alltså.Alla gör det inte.Man slipper styltorna.

jag har snösulor och broddar på mina båda hästar, och rider i snö, som sagt tidigare så flyger ev "snöstyltor" av när man travar och galopperar.:bump:
Sen är det ju bra för hästen som får jobba lite i snön också, dock inte evighetslånga pass förstås! :smirk:

Hästen jag rider har bara broddar. Det blir styltor, men de försvinner så fort man börjar trava. För säkerhets skull använder jag senskydd på alla benen.

sophiepli skrev:

M.a.o. så vågar du inte släppa ut den heller förstår jag. ;)

Hälsning Maja

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 280
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 961
Senast: animalasia
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama