SnÖridning!

J

jag

Hej!
Som alla kankse har märkt är det MASSOR med snö ute. Detta är ju jättebra för muskelbyggnaden på hästarna. De får lyfta högt på benen och jobba med ryggen osv... Men hur rider jag "rätt" i snön? Jag har hört att vissa har ridit så mkt och så "fel" i snön så att deras ponnys fått ryggskott. Detta vill naturligtvis inte jag ha. Så hur ska jag rida i snön för att få massor med fina och framförallt RÄTT muckler på min ponny?
Jättetack för svar ! Kram:banana:

Sv: SnÖridning!

Att rida i snö kan även vara tufft för senor och ligament om man gör det för mycket, var även observant på att hästen kan få kraftig träningsverk i bukmuskulaturen. Jag skulle rekommendera dig att börja med kortare sekvenser i skritt och varva det med ridning på ett fastare underlag.

Jag har ridit min häst i snön hela vintern, och det viktigaste som jag tycker att man ska tänka på är att snöridningen är extremt statisk träning - och ska därför inte utövas under längre tid åt gången (som swe sa).
I början skrittade jag först fram 10 min på vägar utan snö, sedan red jag 10 min skritt och trav i snön för att sedan avsluta med 15 min skritt på väg utan snö.
Detta gjorde jag en gång i veckan, sedan två och sakta med säkert har passen blivit tuffare.
Nu efter några veckor brukar vi skritta fram 10 min på väg utan snö, rida i alla gångarter 15 min i snön, skrittpause 5 min på väg utan snö, 10-15 min i snön och sedan 10-15 min avskrittning på väg utan snö.

Pauserna är viktiga då snöridningen är riktig mjölksyra träning!

Såklart beror det på hur mycket snö vi talar om också; där jag och min häst rider går det en bit över hennes knän - så det är ganska högt.

Jag och min häst tycker att det är superkul att rida i snön, och ingen av hästarna på anläggningen har visat någon negativ effekt av träningen - så det borde inte vara speciellt vanligt :)

Ha så kul!

Tack så mkt för svaren :)
Nu blir det ut och pulsa lite i snön ^^ :D

Liknande trådar

Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 833
Senast: sorbifolia
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 049
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka