A

armando

ja, alltså, jag har en liten fråga:

hur ska egentligen snoppen se ut??

Jag har precis (två månader sen) köpt en ny häst, valack, och hans snopp är typ helt torr och nästan "frasig"(?!). Är det OK? Det ser ganska otäckt ut.

Sv: snoppen?

vadå? var frågan för oanständig för att svaras eller är det så att ingen vet?

Om du kan dra handen över och det lossnar flagor är det bara att flaga av, det är ju torr hud så att säga =)

Låter som en helt normal hästsnopp. Om hästen däremot verkar ha klåda från området eller om det bildas väldigt mycket smegma (det där svart kletet som finns även på normala grabbar (av hästras alltså) kan det vara frågan om en förhudskatarr. Problemet är tack och lov ganska sällsynt, men kan vara mycket svårt att få bukt med.

Man ska inte tvätta och smörja en frisk hästsnopp, detta rubbar bara den naturliga bakteriefloran och ökar risken för förhudskatarr och svampinfektioner.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 413
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 929
Senast: fio
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 967
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38