Snoppdropp

Lona

Trådstartare
Jag har ju inte haft hane tidigare men min 7-åriga labbe har kleggig snopp.
Har spolat med förhudsrens och hoppas att det blir bättre men undrar om man lika gärna kan använda koksalt? Eller torkar det ut?
Smittar det? Resten av flocken som mina hundar umgås med har snoppklegg allihop men deras matte/husse blir inte äcklade vilket jag blir :yuck: . De menar dessutom att "hanar är sådana" men jag vet ju andra hanar som är fräscha.
Ingen av dem verkar dock besvärad och det är "bara" gegg, inget blod.
Var går gränsen mellan att behandla själv och söka veterinär?

/En synnerligen äcklad Lona som föredrar tikar...

Jag tycker inte heller att det ska vara gegga i förhuden. Om jag inte hade fått bort det genom att skölja med förhudsrens och/eller koksalt så hade jag bokat tid hos vetten. Hur har du gjort när du har sköljt? När det händer någon enstaka gång att någon av mina får gegga så lägger jag honom på rygg, så tar jag det jag ska skölja med i en plastspruta och stoppar in i mynningen av förhuden, fyller hela utrymmet med vätskan och håller för plus att jag sköljer runt innan jag låter vätskan rinna ut i hushållspapper eller liknande. Upprepa 1 gång per dag i 3-4-5 dagar beroende på hur det ser ut. Ibland kan det bli gegga av att de fått in grus o liknade, därför är det noga att man sköljer runt ordentligt. Är det fortfarande geggigt efter detta så ring vetten, kan vara något/infektion som behöver annan behandling. Vätskan ska vara rumstempererad eller ljummen.

Hanar är inte sådana. Isf har mina varit onormala för jag har inte haft geggiga eller droppande snoppar. Inga hanar jag har runt omkring mig har geggsnoppar mer än vid undantagsfall och då löses det med enkla medel tex skölj och rengjörning. Ring en vette. Det kan vara en infektion.

Vi har tre hanar, ingen av dom är geggig annat än vid något enstaka tillfälle. Någon gång har vi sköljt med koksaltlösning, men oftast har det gått över av sig själv väldigt fort. Så att hanar "är såna" skulle jag inte hålla med om. Jag skulle söka veterinär om det inte gick över efter att ha sköljt ordentligt morgon och kväll i några dagar och det trots det inte blivit någon förbättring.

En del hanar har sånt pga av hormonerna. Dom brukar det försvinna på om dom kastreras.
A vitamin brist kan också ge symptom på snoppdropp men då brukar även rinnande ögon och ev öronproblem finnas med i bilden.

Nej hanar är verkligen inte sådana. Min första hane hade det förmodligen pga av att han hade fått väldigt dålig mat i hela sitt fyraåriga liv (jag tog alltså över honom som fyraåring). Han fällde också enorma mängder så det märktes på hela honom att han inte mådde bra. När han fick ordentlig mat försvann problemet. Mina två andra hanar har aldrig haft problem med det överhuvudtaget. Den ena blev 12,5 år och min andra som jag har nu är 8 år.

Rekommenderar varmt sköljning med förhudsrens några dagar (dagligen) för att sedan gå över till vatten med filmjölk i. Återställer pH-värdet och gör det lättare för de naturliga bakterierna att hålla rent.

Tack för era svar! Kör på med förhudsrens några dagar nu och har även införskaffat filmjölk. Vet ju att man kan ha det på både kvinnor och tikar men har inte tänkt så långt som att det skulle funka på hanhundar också...
Skall dessutom till veterinären med en av de andra hundarna snart så då kan jag höra vad de tycker.

Tänk på att massera runt lite samtidigt som du håller förr om förhuden, så att renset/NaCl kommer åt ordentligt överallt. Själv släpper jag bara hunden så han får slicka rent själv. Olika individer är olika nograna med sin intimhygien så det blir som att lära sig att tvätta sig mellan bakbenen.
Filmjölk skulle jag inte använda, däremot yoghurt med levande bakterieflora.

Naturell yoghurt är bättre än filmjölk och stannar kvar bättre :)

Har hunden snoppdropp en längre tid, så kan jag rekommendera att prova Hammarlunds AE-olja. Ökning av A-vitamin brukar ta bort eländet :)

Naturell yoghurt är bättre än filmjölk och stannar kvar bättre :)

Har hunden snoppdropp en längre tid, så kan jag rekommendera att prova Hammarlunds AE-olja. Ökning av A-vitamin brukar ta bort eländet :)
JAg brukar klämma ut filmjölksblandningen. Den lämnas inte kvar mer än det lilla som inte kläms ut.

Ok, han har faktiskt lite rinniga ögon, dessutom har han ganska ful och mjällig päls trots att han fått laxolja och lite annat sedan han flyttade hit i höstas. Enligt husse har han alltid haft ful päls och ok att den inte är lika fin som min andra labbes som har toppenlyster men mjällig och torr/skör?
Måste det vara just Hammarlunds eller går det bra med till exempel vetegroddsolja eller vanlig groddolja? Lättare att få tag på, dessutom innehåller någon av dem faktiskt mer A-vitamin än Hammarlunds :).

Ok, han har faktiskt lite rinniga ögon, dessutom har han ganska ful och mjällig päls trots att han fått laxolja och lite annat sedan han flyttade hit i höstas. Enligt husse har han alltid haft ful päls och ok att den inte är lika fin som min andra labbes som har toppenlyster men mjällig och torr/skör?
Måste det vara just Hammarlunds eller går det bra med till exempel vetegroddsolja eller vanlig groddolja? Lättare att få tag på, dessutom innehåller någon av dem faktiskt mer A-vitamin än Hammarlunds :).
Ingen aning om hur bra andra oljor är, men det är ju bara att prova. Det finns ju fler sätt att få i en hund A-vitamin. Fin färsk ungnötslever är ett sätt - rå då givetvis och ge en bit några gånger per vecka ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka