Snopp har inte vecklat ut sig på föl

P

Puser

Jag har ett hingsföl på två dagar, där snoppen inte har vecklat ut sig. Han har svårigheter att kissa, men lyckas ibland. I övrigt verkar allt vara bra.

Någon som har varit med om detta och i då fall, hur gjorde ni? Finns det något sätt att hjälpa fölet att släppa ut snoppen?

Sv: Snopp har inte vecklat ut sig på föl

Låter som om han behöver veterinär hjälp. Åojkbarn kan väl ha problem med trång förhud, och jag skulle anta att det problemet blir ännu större för en häst eftersom det är mycket som ska vecklas in.

Dom släpper inte ut den i början... Så du behöver inte vara orolig pga det, däremot om den har problem att kissa bör du kontakta din vet snarast så att den inte har brusten urinblåsa eller något annat fysiskt problem.

Hade ett hingstföl som oxå hade samma problem......ett par dagar.
Matte blev orolig kallade ut vet som efter undersökning inte hittade "felet" och började kontakta "expertis" på området i Sverige och Tyskland.
2 dagar senare hade "den lille" hittat ut;) utan hjälp.

Hade ett hingstföl -05 som inte släppte ut snoppen dom första dagarna. Han hade inga problem att kissa och efter några dagar så var den bara där! ;)

Men om han har svårt att kissa så ta ut veterinären!

Har också haft en hingstunge med kisseriproblem.
Helt plötsligt såg jag att det kom ur naveln!!

Då hade det inte slutit tätt ordentligt mellan navelsträng och urinrör.
Vi åkte in med honom och han ultraljudades för att se hur stort "hål" det var.
Som tur var så var det bara litet och det blev helt bra.

Han behandlades ett par dagar med lotagen på naveln för att få det att sluta sej.

Så kolla så inte naveln är fuktig också. Det är inte helt ovanligt att killarna har sådana problem.

Har fått 2 hingstföl i år och den första hade inte heller släppt ut snoppen,blev oxå orolig och tillfrågade vet,som sa att det kan va vanligt,4 dagar efter kom den ut och allt va normalt.

Den andra kom den ut nästan bara en dag efter,så olika kan det va:angel:

Månsane-hade samma problem med ett hingstföl 2000 som det kom från naveln när han kissade och rörde på sig,fick oxå lotagen att badda med 3 ggr om dagen och hippotrim ifallatt,han blev helt bra och vi slapp åka till klinik med honom.

Man lär sig så länge man lever,och då hade man inte detta forum att fråga andra vilket är helt super..

Har den problem att kissa skulle jag som övriga säger kontakta veterinär på en gång!!!

Men som de också påpekar är det fullt normalt att det tar olika lång tid innan snoppen hittar ut.

Har haft 3 friska killar där det tagit allt från någon timme och halvt hängt ute och inte dragits in i stället på några dagar till trillat ut efter ca 4 dygn.

Jag har också haft ett hingtsföl som strök med, mkt pga att stort djursjukhus missade sprucken urinblåsa, trots urin i navel reginonen och uppstallad där i 3 dygn pga vad de trodde var förstoppning, men enligt många veterinärer hade den solklara symptom på just "urin" problem...(upptäcks det i tid är prognosen god!)

Och den hade stundtals svårt att kissa och koliksymptom innan vi körde in den.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 885
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 127
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 805
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 039
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V