Snöklumpar i tassarna

jerseyko

Trådstartare
Nu har vi några dm snö ute och valpen älskar det :love:

Efter morgonpromenaden i morse såg jag att lite snö klumpat sig i tass-håret. Han har ganska så lurviga tassar, ska man klippa mellan trampdynorna, fastnar det mindre snö då?

Hunden är en korsning gråhund - wacthel. Det är bara under tassarna som det blir snöklumpar.

Sv: Snöklumpar i tassarna

Jag klipper så mycket jag kan på min kille. Han är så kittlig så får inte ta allt. Brukar smörja på lite olivolja på tassarna innan långa promenader, då blir det inte lika mycket klumpar:)

klipp/raka bort det men inte för långt upp mellan trampdynorna.. jag brukar bara ta bort det som sticker ut

jag klipper bort det som sticker ut utanför trampdynorna men inte för mkt mellan..
jag brukar smörja med fett ex. försvarets hudsalva, vaselin, fyra ess hundsalva eller vanlig olja...

jag brukar även smörja trampdynorna ordentligt efter vi varit ute länge, så det inte ska bli mer torrsprickor än nödvändigt..

Klippa kort, och vid längre tider ute, tex vid jakt så har vi smörjt med fet salva, bra för trampdynorna och gör att snön inte fastnar lika lätt.

Jag klipper och smörjer in med ngt jag köpte
på djuraffären.
Vacker Tass tror jag den heter,
vit flaska med svart/vit ettikett.

Den har fungerat finfint på Nellie (golden)
sprayar även ben och under magen.

klipp/raka bort det men inte för långt upp mellan trampdynorna.. jag brukar bara ta bort det som sticker ut

Lite som när man klipper öronen på hästar?

Vad har ni för sax?
Raka lät smidigt, går det med en skäggtrimmer tro :angel:

Han är jättefjållig om sina framtassar. Vill gärna tugga på en när man klipper och torkar med handduken så jag vill inte råka nypa honom i tassen så han blir ännu skyggare!

Snurrfian: Har så mkt snö att hela hunden försvinner när han plumsar ut på åkrarna. Så någon jakt för honom blir det inte än på ett tag. Fick en fin avslutning när det var bra spåsnö och han drev rådjur med skall :) Nu blir det nog finslipning på dressyren och så fort vädret tillåter ett besök på mamima :)

Vi rakar bort på min tik med "kakmonstertassar" som vi kallar det. Går inte in mellan trampdynorna utan trimmar bort det som sticker ut sas :)

Liknande trådar

Hundhälsa Skulle vilja ha lite råd. Ascot kräktes i förgår morse: först lite direkt på morgonen och sen efter att han hade fått frukost. Efter...
Svar
10
· Visningar
945
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 774
Senast: Tualma
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 896
Senast: geting
·
Hundhälsa Min äldre colliehane på snart 8 år har på senare tid fått lite sämre tassar - tårna har börjat "flyta ut" och tassarna är inte så...
Svar
12
· Visningar
1 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka