elfi
Trådstartare
Satt och slösurfade på fb när jag såg att någon har snott mina bilder på min häst och publicerat i en grupp på Facebook där man annonserar hästar till salu. Den personen hade "döpt" om min häst och lagt upp bilder i ett album, bilder från min fb och instagram. Fick även tips om att bilderna kunde finnas på andra sidor så jag har kontaktat de som är ansvariga för hemsidorna och frågat om bilderna finns där. Inlägget blev anmält, men admin för gruppen kan inte plocka bort det av någon anledning.
Det kändes riktigt läskigt, men frågan är: Är det olagligt att ta bilder som andra har fotat och lägga ut som sina egna? Det är inga bilder där jag är med, och då gäller väl inte PUL eller?
(Och ja, nu har jag låst mitt instagramkonto och ändrat sekretessen på facebook)
Det kändes riktigt läskigt, men frågan är: Är det olagligt att ta bilder som andra har fotat och lägga ut som sina egna? Det är inga bilder där jag är med, och då gäller väl inte PUL eller?
(Och ja, nu har jag låst mitt instagramkonto och ändrat sekretessen på facebook)