snitta sto - går de?

Sv: snitta sto - går de?

det går men oftast dör både sto och föl innan man hinner få dem till en som kan, det är inte många vet som gör det utan man måste åka till ett djursjukhus och eftersom en fölning måste gå snabbt så hinner oftast de dö innan man kommer så långt som till ett snitt, man brukar såga itu fölet istället för att kunna rädda stoet.

det GÅR rent teoretiskt, men det är knepigt att få fölet att överleva eftersom det då förmodligen inte är klart. Även om ett sto som gått tiden ut och blivit snittat så är fölets lungor outvecklade och de dör efter ett par timmar. jag har faktiskt aldrig hört om föl som överlevt ett snitt, inte heller ston.

Nån som hört om ston och/eller föl som överlevt ett snitt ?

Jag vet åtminstone ett fall där stoet gått i princip tiden ut, där stoet togs tll djursjukhus pga svår skada (som stoet inte hade överlevt ur djurskyddskäl) och man försökte med snitt med fölet överlevde inte. Ett annat fall togs stoet till djursjukhus pga skada som dock inte var livshotande i det akuta läget och man övervägde snitt men valde bort detta pga risken var för stor att fölet inte skulle överleva, detta trots att stoet gått 340 dygn. Stoet fölade naturligt på djursjukhuset, men det gick åt skogen ändå.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 402
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 063
Senast: Piaff
·
Mat Tänkte bjuda på snittar inom snar framtid och önskar lite inspiration, så vilka är era godaste snittar?
Svar
12
· Visningar
673
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka