Snigelproblem i akvariet

Capel

Trådstartare
Jag har fått in sniglar i mitt akvarium!! :eek: Har provat att handplocka dem men de kommer ideligen tillbaka!! :(

Vad göra?? Har fått tipset att införskaffa en skumbotia (rätt stavat??). Jag kan få låna en sådan av en fiskaffär för att sedan lämna tillbaka den när den "käkat rent".

Jag har lite gyppys, platys, malar, algätare och kopparbarber i akvariet. Gyppysarna ynglar ju av sig hela tiden - är det någon risk att det blir "rent" på yngel också?

Är inte så pigg på att använda kemiska medel eller är det någon som har bra erfarenhet av att använda detta?

Har försökt att hitta denna ras men får bara träff på "vanlig" botior.

Någon kunnig i ämnet?

Sv: Snigelproblem i akvariet

Skumbotia har jag inte hört talas om, :D men det finns en fisk som kallas skunkbotia. Denna skulle jag absolut avråda dig från att stoppa i akvariet. De är fenbitare utav bara 17. Alla botior är stimfiskar och vill hållas minst i små grupper. Beroende på ditt akvariums storlek så kan praktbotia, dvärgbotia, polka dot eller pakistanbotia kanske vara lämpliga? Eller zebrabotia för den delen.

Om jag var du skulle jag inte fokusera så mkt på att du "fått in" snäckor, utan också ställa frågan, vad är det som gör att de trivs och förökar sig så mycket?
Svaret på frågan brukar vara att det finns mkt matrester i gruset, och att det ger en bra grund för förökning av dom. Slamsug gruset ofta, joxet som kommer upp bör vara vitt eller ljusgrått, inte rött eller svart. Komplettera sedan med passande stim botior så blir du av med snäckorna.

Jag har fått in sniglar i mitt akvarium!! :eek: Har provat att handplocka dem men de kommer ideligen tillbaka!! :(

Har du Xenotoca eiseni i akvariet blir där garanterat inga sniglar. Dom är galna i sniglar.

Jag hade samma stam av Xenotoca eiseni i mer än 20 år ( sedan dog tyvärr sista hanfisken och sen fick jag av naturliga skäl ingen förökning) och under den tiden hade jag inte snäckproblem alls i akvariet.

födandehona:
Xenotoca_eiseni_parto_con_trofotenia2.jpg

Hane till höger:
DSCN6391a.JPG

Och godeiderna är ju väldigt intressanta fiskar....

/KT

Jag skulle alltså få "leasa" en skunkbotia tills att sniglarna var borta.. När den hade käkat rent så skulle den lämnas tillbaka.

Är det ändå inte något bra alternativ?? Bättre att låna in några andra botior en period för att bli av med snigeleländet?

Jag drog ner på fodringen REJÄLT under en månad men utan resultat, kanske får jag vara hårdare på att slamsuga gruset - TACK för tipset (som jag iofs borde kommit på själv...:angel:)

hej hej.. vi hade oxå problem med sniglar, men vi skaffade en PraktBotia.. Dom är kända som snigelätare, men skalen blir kvar... (vad gör det föresten) den tar även slemmet när sniglarna förökar sig..
En varning bara.. dom blir STORA!!

Vi har haft vår i ca 1 år nu och när vi köpte honom så var han ca 3-4cm lång nu är han närmare 16-18cm.. men det kanske spelar in att vi har 500l i akvariet också.

dom ser ut såhär:
17809030.jpg

Kan ju säga att du bör inte ha slöjstjärt, då den nafsar lite.. Men den har låtit bli både våra yngel och guppis mm.. Ganska snäll faktiskt. Tror den är lite lat och tar bara det som direkt framför näsan på den.. som ex. en slöjstjärt som inte är så snabb..

Lycka till.. vår är det bästa köpet vi gjort.

PS!!!!! LÅT BLI SNIGEL-MEDEL!!!! VI FICK KOLDIOXIDBRIST OCH FISKARNA DOG!! DS.

Xenotoca eiseni ?? Vad är detta för figurer? Lätt att få tag på eller?

Passar de ihop med mina nuvarande firrar? Storlek? Kan ju vara ett alternativ om det funkar med nuvarande innevånare.. Då kanske jag slipper de "bråkiga" botiorna.. ;)

Jag skulle alltså få "leasa" en skunkbotia tills att sniglarna var borta.. När den hade käkat rent så skulle den lämnas tillbaka.

Är det ändå inte något bra alternativ?? Bättre att låna in några andra botior en period för att bli av med snigeleländet?

Jag drog ner på fodringen REJÄLT under en månad men utan resultat, kanske får jag vara hårdare på att slamsuga gruset - TACK för tipset (som jag iofs borde kommit på själv...:angel:)

Det beror på hur mkt du är villig att låta dem äta rent. Räknas alla andra fiskars fenor också? Välj en annan sort är mitt tips.

Passar de ihop med mina nuvarande firrar? Storlek? Kan ju vara ett alternativ om det funkar med nuvarande innevånare.. Då kanske jag slipper de "bråkiga" botiorna.. ;)

Min åsikt om Xenotocorna är att de är rätt tuffa också. Beror såklart på vilka andra fiskar du har.

Okej, jag har förstått vinken - ingen skunkbotia i mitt kar!! ;)

Får väl prova med någon annan sort - ingen skall röra de andra innevånarnas fenor... :smirk:

Idag har jag bara lite guppys, platy och kopparbarber + pansarmal + vietnamesiska algätare (kanske fel namn?? :angel:)

Skulle Xenotocorna inte passa in bland dessa?

Siamesiska algätare kanske?
Jag skulle oroa mig för guppyns fenor med Xenotocorna. På jobbet knaprar de en del fenor. Anamalochromis thomasi är en intressant fisk som också äter snäckor. (Liten ciklid)

Japp! Siamesiska algätare... :angel:

Anamalochromis thomasi ?? Har lite "dålig" erfarenhet av ciklider men det var läääänge sedan.. (startade upp min nuvarande akvarium för ca 1 år sedan) dessförinnan uppehåll i ca 20 år!!

Inte någon "bråkig" sak? Skulle trivas bra med de andra nuvarande innevånarna? Nuvarande akvariet är på 110L - passande storlek för denna ciklid? Köpa ett par eller?

TACKSAM för alla svar som Ni ger mig!! :bow:

Siamesiska algätare kanske?
Jag skulle oroa mig för guppyns fenor med Xenotocorna. På jobbet knaprar de en del fenor. Anamalochromis thomasi är en intressant fisk som också äter snäckor. (Liten ciklid)

"På jobbet"?? Jobbar du med firrar eller vad? Akvarieleasing kanske? Vilken källa att utnyttja isåfall på detta forum!! :D:D:D

Min åsikt om Xenotocorna är att de är rätt tuffa också. Beror såklart på vilka andra fiskar du har.

Men dom är mycket intressanta firrar. Dom har nästan som en moderkaka till ynglen.

Jag hade mina ihop med lite malar, platys och sånt.

Förresten om ni får nys om nån som vill sälja lite avelsdjur i Skåne så pma. Jag skulle gärna vilja ha dom igen efter 3-4 års uppehåll..

/KT

Stora som riktigt stora segelfensmollys ungefär, hanen är mindre. Extremt tålig fisk. Lever i mindre vattendrag i Mexicos högländer.

/KT

Men dom är mycket intressanta firrar. Dom har nästan som en moderkaka till ynglen.

Jag hade mina ihop med lite malar, platys och sånt.

Förresten om ni får nys om nån som vill sälja lite avelsdjur i Skåne så pma. Jag skulle gärna vilja ha dom igen efter 3-4 års uppehåll..

/KT

Absolut, vi har dom på jobbet. Där har jag dock fått flytta runt dem en del, eftersom de gärna fransar sönder fenorna på andra fiskar. Nu går de hos sköldpaddorna.:D

Koldioxidbrist har de flesta akvarium. Möjligen kan man få syrebrist om stora mängder djur (sniglar) dör och ligger på botten och bryts ner.

hmm. jaa.. så var det kanske. men vi "damsuger" ju bottnen 1 gång i veckan osv.. men detta tog alltså över en natt och endå tog vi underdos av medlet.. :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka