Snett kors/bäcken

Eliin_87

Trådstartare
Ber om ursäkt om det här inlägget blir lite rörigt men jag har lite för mycket i huvudet just nu.

Min häst bockade helt plötsligt av mig när jag satt upp,visade obehag vid ryggen direkt efter men sen när jag kom i stallet visade hon inte alls lika mycket obehag. En kompis hjälpte mig att kolla henne och hon tyckte att hästen var sne i korset.
Ringde ut en equiterapeut som sa att hon hade snett kors och var lite olika musklad av det, hade även lite låsning i framknäna pga hon lätt blir framtung osv.. Hon fick bli "knäckt" eller vad man nu säger att han gör :P och akupunktur.
Nått som gjorde mig orolig var att han sa OM det här blir bra med korset? Han sa att jag skulle se dom närmsta dagarna om hon blev bättre annars skulle jag ringa en vetrinär för hon då antagligen hade problem med bakbena?
Är det vanligt att det inte blir bra igen?

Sv: Snett kors/bäcken

Det är helt omöjligt att svara på. Beror helt på vad för skada det rör sig om.
Jag hade nog kontaktat veterinär i vilket fall som för att få en ordentlig genomgång av hästen.

jaa jag bestämde mig för att ringa kliniken imorrn. Får hoppas på att få komma dit snart så jag slipper oroa sönder mig :P

Ovanligt med snett bäcken, troligtvis ojämn i muskulaturen så det ser o upplevs snett, jag skulle kolla ryggen och nervutgångarna på den hästen, bra att du åker till veterinär först.

min häst, som är under behandling nu, hade också ett snett bäcken enl. kiro, men åkte in till vet då han inte ville gå riktigt ordentligt och visade sig ha knäledsinflammation båda bak. Hon sa att de kan upplevas som sneda i bäckenet då eftersom att de avlastar. Så klinik är nog inte helt fel.

Glöm inte att kolla upp dig själv också. Du kan ha blivit sned av hästens snedhet eller tvärt om.

min häst, som är under behandling nu, hade också ett snett bäcken enl. kiro, men åkte in till vet då han inte ville gå riktigt ordentligt och visade sig ha knäledsinflammation båda bak. Hon sa att de kan upplevas som sneda i bäckenet då eftersom att de avlastar. Så klinik är nog inte helt fel.

Min häst hade också "snett" bäcken och i hans fall visade det sig vara artros på högra sidan av SI-leden. Han fick knäledsinflammation sekundärt för att han felbelastade. Håller helt med att klinik är rätt sätt att börja med.

Fick en tid på klinik den 21, så nu är det bara hålla tummarna och hoppas att tiden fram tills dess går fort! Ska kolla upp mig själv också.
Tack för alla svar! :)

Liknande trådar

Hästvård I fredags var jag hos veterinären med min häst. Han böjdes ordentligt och markerade lite på höger bak (2 gradig) både på hög och låg...
Svar
0
· Visningar
965
Senast: Saile
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 194
Senast: Fibusen
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
6 003
Senast: Luff
·
Hästvård Jag har börjat oroa mi för min ponny. Har börjat Misstänka låsning/spänningar eller dyl som gör att det inte känns bra att rida alls...
Svar
1
· Visningar
740
Senast: SQT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • FÅRtråden
  • Småhunds ägare