Snedmusklad häst.

Diabetikern

Trådstartare
Hur skulle ni börja med en häst som var snedmusklad? Kom att tänka på det idag då jag sett en del fel/snedmusklade hästar. Hade en tjej i mitt stall som visserligen satt snett vilket gjorde hästen sned men hur ska man som nästa ryttare börja jobba bort detta? (funderingar på morgonkvisten efter en natts tänkande)

Som en häst jag stött på.

Hästen är sned men går på rakt spår. Vad som dock sker är att hästen får sadeln att vrida sig så ryttaren hamnar rejält på sniskan. Kikar man på hästens musklatur så kan man se att hästen är sned. Dvs att den vänstra sidan är mer musklad än den högra.

hur skulle ni gå tillväga för att rätta till det hela? Anta nu att hästen är frisk och hel för övrigt och att ni inte vet hur förra ägaren har ridit.

Nyfiken på svar :)

Sv: Snedmusklad häst.

Jag hade iaf sett till att få hjälp om det behövdes för att själv i alla lägen sitta rakt över hästen så man iaf inte erbjuder den att fortsätta gå i sin snedhet.

Är man haj på tömkörning är det säkert ett bra sätt att börja. hade jag fått en uppenbart sned häst så hade jag nog tagit hjälp o lärt mig tömköra den ordentligt o åkt till tränare regelbundet.

har du kollat upp pållen?
Min lilla gubbe började bli snedmusklad, jag fick de uppkollat å de visade sej att han hade en liten sträckning som gjorde att han inte arbetade som han borde, gick och spände sej fel helt enkel.:)

Just nu tömkör och longerar jag eftrsom min häst fått lite promblem med ryggen och är lite sned och svag i höger sida. Super bra !

Jag hade börjat med att ta ut min fysioterapeut eller en osteopat, duktig equiterapeut eller möjligen en mjuk och lyhörd kiropraktor. Denne skulle få gå igenom hästen och hitta orsakerna till snedheten, lossa spänningar och under en regelbunden tid behandla hästen, eftersom en kropp snabbt vänjer sig vid snedhet som "normalt" läge och därför strävar tillbaka till snedheten, om man inte påminner den ett par ggr.

Jag hade inte suttit på hästen till en början.
Jag hade, efter någon månad, någon vecka, helt beroende på HUR sned hästen var, börjat tömköra i naturen på rakt spår, gärna någonstans hästen måste lyfta lite på hovarna och jobba själv med kroppen, tex i snårig skog utanför stigarna.

Efter någon månad hade jag provat ut en bra sadel med stabil bom (ingen jäkla plastbom) så den inte blir sned om hästen ännu inte är rak. Varvat tömträning ute på rakt spår med långa skritturer och så småningom lite voltarbeten på töm. OBS innan jag satte mig på hästen hade jag själv gått till en osteopat, naprapat och kollat så att jag inte är sned själv!

Sedan hade jag ökat träningen efter hur hästen svarar, men stoppat om sadeln extra ofta och fortsatt med regelbunden behandling, för jag anser att de naturligt musklar sig jämnt om de får hjälp att lossa spänningarna som drar kroppen snett och hitta tillbaka till sin naturliga, raka balans igen, om inte ryttare är sned förstås.
Klättra en gång i veckan i det här läget vore guld värt.

Jag har själv haft en riktigt ordentligt sned häst och varit/är sned själv till och från ;)

Rent hypotetiskt :D

Svårt att säga - beror på hästen, hur den känns, hur den ser ut, ålder, kunskapsnivå, inställning, ägarens önskemål... Och på vilket sätt den är sned - driver den lika med båda bak, t ex? Om jag inte har anledning att tro att hästen borde till veterinär skulle jag väl börja med massage och att jogga loss ute i naturen och sen gå vidare på olika sätt beroende på hur hästen svarar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 403
Senast: mars
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 708
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama