Snede ryttare...

S

sleepy

Hur gör ni med sadlen? Hvordan løser dere problemet? Det er jo ikke bra for hesten å bli skjevt belastet? :confused: Jeg er nemlig litt sned, og lurer på hva jeg skal gjøre... Er redd jeg må kjøpe to saler, en til meg og en til mine symmetriske medryttare... :cry:

Just sadel spörsmålet kan en bra sadelmakare hjälpa dig med. Ifall jag var i din situation så skulle jag nog fixa en specialanpassad sadel till mig själv och låta medryttaren ha en engen sadel, men det där beror helt på vad sadelmakaren/utprovaren anser.
Att vara sned och rida är något som jag slitit/sliter med och insett att ifall jag sjäv tränar och stärker mina rygg och magmuskler, så är iallafall musklerna stabila och rätar upp kroppen (då är jag lite mindre sned.)

Jag rider sällan med sadel eftersom jag upplever att den bara glider snett hela tiden. Har en bomfri nu som funkar någolunda. Rider därför ofta utan sadel, men försöker att rida så sällan som möjligt eftersom jag redan har kostat på hästarna enorma summor i rehabilitering på grund av mina egen snedhet.
Jag kör och markarbeter hellre, ibland så rider jag.

Tusen takk for svar! Det ser ut som jeg har kommet til rett konklusjon; bomløst! Men jeg vil gjerne ha en sal med bom i tillegg, og lurer på en med luftputer; kanskje den kan passe alle?

Jeg tror ikke jeg er sned på den måten at jeg sitter med mer vekt på den ene siden, jeg tror heller det er bekkenet mitt som er litt vridd slik at venstre seteben er LITT lenger bak enn høyre når jeg sitter; og dette får alle saler til å ligge skjevt... Jeg har et håp om at luftputer i salen kan rette på dette! :)

Her we go...sounds a bit like me. :angel:

Jag tycker att du sak försöka få fatt på en duktig sjukgymnast. Det kommer att löna sig. Vill du få mer kvalitet utav ridningen så är det enda chansen.
Be denne att visa dig hur du ska stärka dina inre, djupa magmuskler. Sen när du ändå är där så kan du fråga hur du ska stärka "koordinationen" i höfterna samt ländryggen.

Att sedan ta hjälp av en duktig instruktör (gärna akademisk ifall det finns) som kan se till att din häst jobbar utan spänningar i rätt form och stärker sin rygg blir nästa moment.

Sen ska ni tillsammans kunna jobba i en form som gör att hästens överlinje stärks och ridningen blir så harmonisk som möjligt.

Det är så lätt att föra över sina egna stelheter och låsningar till hästen.
Lycka till!

Ja, det beror helt på hur du ser det.
;)För mig har det inte varit speciellt dyrt. Några gånger hos sjukgymnasten och några gånger hos en instruktör. I längden så blir det billigare. Och framförallt så blir själva ridningen så mycket trevligare...
Att går till skjugymnast är väl inte så dyrt? Iallafall inte i Sverige. Hur det är i Norge kommer jag inte ihåg eftersom jag aldrig gick hos någon där.

Det är dyrare att måsta köpa en ny häst eller renovera hästen för tusentals kronor.

Jag har samma problem som du, att mitt bäcken roterar och jag får ena sittbenet längre fram än det andra. Sadelmakaren som jag hade ute såg inget på varken sadeln eller hästen. Jag har varit hos en osteopat/kiropraktor och lagt bäckenet till rätta. Det är väl dags att gå snart igen känner jag..

Hvordan greier de å få bekkenet på plass igjen? Det har jo liksom "grodd fast" slik? :confused:

Nå har jeg funnet ut helt sikkert at hesten er sned, og når jeg ser på videoer av meg selv ri, så ser jeg ikke at jeg sitter snedt, så jeg tror heldigvis at det ikke er jeg som er årsaken til at salen ligger snedt :banana: :rofl: :banana:HURRA!!!!!!!!!!

Problemet har vært der siden jeg fikk hesten (den var sånn da jeg fikk den), og jeg har to andre ryttere på den, så det er heller ikke jeg som er årsaken til at hesten er sned :)

Min kompis har ett medfött fel på ena benet, det är massa centimetrar kortare än det andra, och mycket smalare.
Hon har inlägg i den skon å så bygger hon upp skorna ibland tror jag. Men helt bra blir det ju inte, så hon sitter snett.
Jag är också sned och min sadel med... Tänkte greja sadeln först och sedan mej själv. Rider ganska mycket barbacka för ja blir så irriterad på att vara sned i sadeln.

Liknande trådar

Hästmänniskan Trenger en anbefaling! I dag fikk jeg beskjed om at jeg satt skjevt på ponnien av saltilpasser, jeg har også fått beskjed om at jeg er...
Svar
9
· Visningar
946
Senast: MimmiNO
·
Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
783
Senast: Freazer
·
Utrustning Har provridd en hest som er rund over ryggen. Jeg red i en dressursal, som ikke passet meg og jeg får stort sett alltid vondt i hoftene...
Svar
2
· Visningar
506
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 195
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama