Sned i korset- sula under ena hoven?

N

Nehalennia

En av hästarna i stallet jag jobbar är sned i korset, därmed också mer musklad på ena sidan. "Hovis" föreslog då att en sula på en cm skulle läggas under hoven på den sidan som han var lägre på för att överkompensera så han var tvungen att använda och muskla den andra sidan. Har någon här erfarenhet av liknande behandling?

Sv: Sned i korset- sula under ena hoven?

Exakt det sa min "fys" och "vet" till mig när min häst var sne.
Det har hjälp.

Det kanske inte finns någon orsak, hästar kan vara byggda så att de är sneda i korset.

psychogrrl skrev:
Varför inte behandla orsaken istället?

Orsaken är kanske behandlad, vad vet vi om det.
Min häst har också gått med sula pga det samma, hjälpte otroligt mycket.

Visst kan de vara sneda i korset pga ett för långt/kort ben, vilket även vi människor kan vara.
Ofta är det dock spänningar som drar upp det "kortare" benet, det finns en rotation i bäckenet. Jag har själv provat att ha ilägg i skorna till mitt roterade bäcken (fast det roterade bäckenet upptäckte inte naprapaten, han såg spänning i höften och ett kortare ben) och det gjorde bara att spänningen flyttade sig till andra sidan.

Jag vill hellre jobba med kroppsmedvetenhet och att släppa på spänningarna för att få ett bättre flöde i kroppen. Genom att höja upp den "upphöjda"/spända kroppsdelen kan man dock få den att släppa taget, men det är under stillastående och då man "andas ut" spänningen. I gång funkar dte dock inte alltid så bra. Rörelsemönstret måste påverkas på ett annat sätt, är min åsikt.

*knapplån*

Som jag förstod det när det fördes på tal ang en häst i min närhet skulle detta vara en tillfällig lösning för att underlätta för hästen att muskla om sig i kombination med annan behandling.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 492
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 158
Senast: warg
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar