Sned häst, hur göra med stigläderlängden?

Kissing Spine

Trådstartare
Har precis börjat rida unghästen och hon är ganska sned, vilket på ngt skumt sätt gör att ena stiglädret känns kortare än det ndra. Ska jag fortsätta rida med "sneda" läder och försöka ha jämvnvikt så gott det går, eller ska jag länga den ena? Jag är rädd för att jag kommer sitta snett i så fall... Tips? :bow:

Sv: Sned häst, hur göra med stigläderlängden?

Om hon är sned så måste det ju rättas till! Är jätte viktigt att både du och häst är raka, har du kollat så att det inte är du som är sned?

Om nu hästen är sne så tycker jag att du ska ta ut en kiropraktor eller nåt innan hästen tar skada av det.Ta reda på orsaken till snedheten för både din och pållens skull.Lycka till.

Ta ut en ET/kiropraktor.. Du lär nog behöva en fackman. Blir lätt så fel annars.

Senast ändrad:

Som de andra sa, inte rida en sned häst! Speciellt inte en unghäst, det kan ju bli jättetokigt om de går och snedbelastar när de ska lära sig bära en ryttare för då kan det sitta kvar länge.

Jag hade inte ridit på en sned häst, det kan ge större skada, fixa problemet med kotknackare, massör först!

Är hästen normalt sned så är det bara att jobba på att rida bort det. Rakriktningen är ju en del av utbildningen.
Jag skulle inte justera lädret utan försöka få hästen att bli jämnare. Justerar du lädren och sätter dig snett så fastnar rimligen både du och hästen i snedheten.
Rid för tränare som kan se hur ni ser ut och att du sitter rakt och rid andra hästar också. Det är så lätt att man vänjer sig vid sin egen häst, anpassar sig efter den och hittar på dumheter med sin sits när man rider unghästar.

Det är inget fel på henne, hon är kollad för ett tag sedan. Men med tanke på att hon precis börjat bli riden är det ju bara normalt att hon är mer musklad i en sida. (hon har alltså inte gått överhuvudtaget pga hovsprickor, skrittas och travas lite nu varvat med tömkörning). Men jag fortsätter alltså med mina stigläder ;)

Ja, jag tycker också det låter helt normalt för en fyraåring.

Jag var inte ironisk alls. Det är inte riktigt min grej :smirk:
De unghästar jag ridit har varit sneda från början och så rider man dem till rakriktning.

Hehe okej... Jo, så var min ponny när jag fick honom, kunde öht inte galoppera i vänster varv utan försvann iväg 50 m :crazy: när jag red på ett gärde! Men det är ju som du säger, bara att jobba med rakriktning och bygga muskler på båda sidorna :). Om hon nu håller...

Rid med lika långa stigläder och jobba med rakriktningen.

När du minst anar det kommer hon nog att växla sida och bli "sned" åt andra hållet.

Rid mkt i terrängen, klättra, rid lite snirklar runt träd så kommer nog din häst att utvecklas o bli jättefin.

En unghäst tycker jag blir lätt vinglig om man inte är superstadig själv med hjälperna.

När du skriver lika långa stigläder, menar du då lika många hål eller lika långa som jag upplever det?

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 747
Senast: mamman
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
852
Senast: Esmeralda
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 573
Senast: starcraft
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 838
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar