Sned häst? eller bara ung?

P

Prince

En tjejj i stallet håller på att rida en fyraåring. Började i somras, har haft vila under hösten och nu påbörjat igen.
Har börjat fundera över varför den lägger svansen lite åt sidan när hon rider, samt att det är svår att longera i ena varvet. Hon tycker också att sadeln ofta vill lägga sig på ena sidan. Har prövat tre olika sadlar och alla gör likadant. Skall nu köpa en bomfri sadel och se om det blir bättre.
Min fråga är om detta är vanligt bland unghästar, att de är olika musklade i sidorna, att de har svårt att balansera upp en ryttare.
Och om detta är något som blir bättre med tiden?
Den är inte så mycket riden ännu, går bara små turer i skogen ännu så länge.

Sv: Sned häst? eller bara ung?

Vad jag fått lära mig betyder det när en häst lägger svansen på sned är den spänd i samma sida svansen riktar sig mot.
Har en häst som gör samma sak, och han är spänd i ena sidan till och från, och får massage regelbundet för det.

Unghästar har precis som andra (och vi) en starkare och en svagare sida. MEn skillnaden bör inte vara så stor som du beskriver. Hålla svansen på sned kan vara ryggproblem. Bör nog kollas. Rider hon lösgörande i båda sidor och försöker få hästen att arbeta jämnt i båda varven?

Hon har inte börjat rida ordentligt på spåret ännu.
Bara bekantat sig med paddocken och skrittat runt lite.
Ägnar sig mest åt uteridning. Hästen ser inte riktigt
färdigutvecklad ut. Kanske kan det ha med det att göra.
Han ser mest ut som en stor fölunge.
Men han ser ut att vara rak i alla benställningar mm.

Vem kan man vända sig till som kommer och kollar i fall rygg
mm är rätt? Inte är det väl vetrinären.
Och i så fall, bruka de komma hem till hästen. eller måste man
åka i väg nånstans?

Equiterapeut, massör eller kiropraktor har koll på sånt och kan hjälpa till att åtgärda problemet :)

Om det är i Göteborgsregionen kan jag hänvisa till en jättebra osteopat, skicka pm isåfall

Liknande trådar

Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
1 103
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama