S

Sanna_vbg

Hej!
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av snedbenthet hos häst, och om det är något att vara orolig för, eller om det är mer som ett skönhetsfel som inte berör hästen.
Hästen markerar på böjprov.
Men har inte ont av att bli riden, tränad m.m.
Tacksam för svar.

Sv: Snebent??

har den ett snett ben?

de låter ju idåfall som att de tillslut kommer slita väldigt på hästen om den tränas..

Sv: Snebent??

Hur kan du veta att hästen inte har ont av att bli riden? Om den markerar på böjprov så skulle jag ta hästen till klinik och utreda hältan. Om den är sned i benen så kan det leda till överbelastningar, men det beror på hur mycket sned den är, hur den rids osv, så det är inte säkert att en inkorrekt exteriör i sig leder till hälta. Men det behöver man veterinär för att utreda.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 059
Senast: Freazer
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600
Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
497
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka