Snart valack...

G

Gronda

En 2-årig hingst hos oss ska kastreras. Hur lång tid efter kastrationen väntar ni innan ni släpper den nyblivna valacken med ston? Har nämligen lite bråttom att byta hage på honom.
Och en till fråga som hör till ämnet; när kan man räkna med att allt läkt igen? alltså att valacken inte har ont, om inga problem uppstått då vs.

Sv: Snart valack...

Man brukar ta det lugnt i 7 - 10 dagar beroende hur man gjort kasteringen och vilken veterinär. "Ta det lugnt" kan betyda allt från boxvila till att gå själv i hagen, så fråga den veterinär som gör ingreppet. Det brukar finnas en konvalesens tid till efter det som varierar lite på hur det går med läkningen.

Sedan kan hästen vara betäckningsduglig (göra ett sto dräktigt) ett tag efter och det verkar som om ingen vet riktigt hur länge det egentligen är. Har hört uppgifter på allt från 3 dagar till 6 månader. Men rent logist så borde det inte vara mer än kanske 3 - 10 dagar beroende på hur länge spermier kan leva kvar i hästen när de inte nyproduceras längre.

Att släppa ihop med ston är annars väldigt individuellt beroende på hur hingstig hästen är. Vissa är inte alls hingstiga och kan ganska omgående gå med ston, andra kommer aldrig att helt riskfritt kunna gå med ston. Den hingst jag kasterade 2004 på hösten är fortfarande så hingstig att jag inte skulle komma på tanken att släppa honom med stona. Den som blev kasterad i höstas kan gå med ston utan problem.

Tack så mycket för ditt svar!:)
Då kanske man kan testa att släppa ihop dem ungefär två veckor efter kastration, sen är det väll bara att vänta till stoet blir brunstigt så får man se vad som händer då...

Om jag var som du hade jag väntat minst tre veckor för att vara säker på att såren är ordentligt läkta innan jag hade släppt ihop dem om de inte är vana att gå ihop sedan innan. Det kan bli väldigt mycket spring, bråk och lek, då finns också risken att såren går upp.

Man skall vänta 3 veckor minst. Det kan finnas kvar spermier i sädesledaren har jag fått lära mig.

Ok, då kör vi på tre veckor istället:)
Har aldrig varit i behov av att byta hage på någon nykastrerad tidigare...
Känns bra att vara lite informerad så att man kan motivera för de som äger hästen varför de inte kan släppa in honom med de nya hästarna på en gång!:) Så är det bara att hålla tummarna för att han tänker inse att han är valack också!

jag lät min vara inne en dag efter o släppte in honom hos de två andra dagen efter, en vallack o ett sto. Han var inte hingstig innan och var bara väldigt mammig mot stoet.
Hade det blivit ngt strul hade han fått gå ute på ridbanan i stället.

Jag var och kastrerade min varmblods hingst för 1,5 vecka sedan på klinik, jag hade beställt en sövd kastrering.
Han skulle stå på box 1 dag.
Sedan lungt i en liten hage ca 2veckor.
Sedan skulle man vänta totalt 1månad innan man släppt ihop med ston, pga att spermierna kan överleva så länge.
Hingstigheten skall lungna ner sig efter ca 14dagar då testosteron halten sänkts.

Det var en tråd här för lite sen angående hur länge sperman lever kvar efteråt, hade min veterinär ute då pga en skada på en av mina hästar....

Så jag var ju bara tvungen att fråga henne eftersom det stod så olika allt från 1 mån till 6 månader har jag för mig....

14 dagar ska man iallafall vänta sa veterinären till mig, och då ta man ändå i lite, så det stämmer så bra det masse säger....;)

Min veterinär sa att man skulle vänta i sex veckor för att vara riktigt säker. Tyckte det lät mycket men h*n har hingststation också så h*n borde väl veta vad h*n pratar om...

kajsa_kavat skrev:
Min veterinär sa att man skulle vänta i sex veckor för att vara riktigt säker. Tyckte det lät mycket men h*n har hingststation också så h*n borde väl veta vad h*n pratar om...
3 veckor räcker gott. Är det varmt så dör dom fortare.

Ja spermier tycker inte om värme. Men häststackarn är väl inte växelvarm som en orm heller? Senast jag kollade i en biologibok så var hästar jämnvarma och höll en relativt konstant temperatur kring 38 grader. Så funkar åtminstone mina hästar.

Man ska förvisso hålla sin karl ifrån bastun om man har tänkt att avla på honom och vill ha riktigt pigga "rackare". Men det är väl inte så aktuellt med bastubad för hästen eller värmebölja på ca 80 grader! :rofl:

opstinaten skrev:
Ja spermier tycker inte om värme. Men häststackarn är väl inte växelvarm som en orm heller? Senast jag kollade i en biologibok så var hästar jämnvarma och höll en relativt konstant temperatur kring 38 grader. Så funkar åtminstone mina hästar.

Man ska förvisso hålla sin karl ifrån bastun om man har tänkt att avla på honom och vill ha riktigt pigga "rackare". Men det är väl inte så aktuellt med bastubad för hästen eller värmebölja på ca 80 grader! :rofl:

Om man har en avels hingst tex. så är det bra om han inte går ute när det är 30-35 grader varmt om han skall betäcka då spermierna blir slöa. Då kan det vara bra om man tar in han en stund innan. Det var så jag menade. Inget annat.

Ja jag förstod hur du menade och ja spermier är känsliga för värme. Men som sagt hästar är jämnvarma vilket innebär att deras kropp alltid håller 38 grader oberoende av omgivande temperatur. Så därmed utsätts inte spermierna för någon högre temperatur om det är varmare ute. Nu hänger och slänger ju pungen lite utanför kroppen så den har kanske inte exakt samma temperatur som resten av kroppen, men den temperaturskillnaden är nog tämligen liten.

Finns det några bevis för att fertiliteten minskar vid varmt väder pgra att spermierna inte tål värme?

Varm å varmt, jag skulle vilja säga att det snarare är kallt nu för tiden... Snön å kylan försvinner nog inte på ett bratag..

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej buke, jag skulle behöva era samlade erfarenheter av att ha blandflock, dvs med alla kön i samma flock. Jag har två dräktiga ston, en...
2
Svar
28
· Visningar
3 478
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar