Snart stopp i handfatet, hjälp!!

BlackRose

Trådstartare
Avrinningen i handfatet blir bara sämre och sämre, och nu har jag vart ner i silen och joxat bort hår och skit med pincett och hällt i 3-4 liter vatten från vattenkokaren, men inget märkbart resultat.

Finns det något husmorsknep hur man får bort med medel och verktyg som finns hemma?

Måste jag skruva lös vattenlåset månne?
(och hur gör man detta på bästa sätt isåfall?)

/BR - Som undvikit allt som har med avlopp och rensning tidigare, men som nu är illa tvungen... :angel:

Sv: Snart stopp i handfatet, hjälp!!

Jag kan tala om hur jag gjorde sist. Till slut rann det knappt alls ner i avloppet i tvättstället i badrummet, och jag provade också kokande vatten, etc. MEN sedan tog jag en sådan där tunn böjlig "metallspiral" som man kan hänga gardiner på, klippte av öglan i ena änden och sedan förde jag ner den i avloppet. Körde runt lite grann, upp och ner, etc, och fick bort ALLT skit :)! Jag behövde bara spola med lite vatten från kranen efteråt. Så enkelt, miljövänligt och billigt. Och, nej, jag behövde INTE skruva bort vattenlåset ;).

Hm.. Tror inte det finns någon sådan metallspiral här, inte ens järntråd..Attans :cool:
Handikappad man känner sig när man är nyinflyttad.

Lutar åt vattenlåset...

Ja, det bästa är att skruva upp vattenlåset. Se bara till att ha en rejäl hink under så går det bra! Sedan är det bara att ta bort allt som inte ska vara där, skruva tillbaka och vips har du ett väl fungerande avlopp igen! :laugh:

Får går och göra ett försök...

Håll tummarna att man överlever utan att få några men för livet.. :angel:

Överlever gör man, men man kan nog kväljas lite över unket som man hittar i låset i fråga. Lycka till!

Tack, tack :)

Jag överlevde med hjälp av en ordentlig dos parfym innan, nu gäller det bara att vädra ut allt också... :angel:

1. Ta en hink
  2. Ställ den under vattenlåset
  3. Skruva loss vattenlåset
  4. Låt hinken stå kvar
  5. Spola lite vatten för att kolla så det inte är stopp ovanför vattenlåset
  6. Rensa ur geggan (luktar sannolikt svinäckligt)
  7. Skruva tillbaka vattenlåset
  8. Spola vatten igen och kolla så det inte läcker
  9. Töm hinken

En polygrip modell större eller en rörtång kan vara bra att ha. Är vattenlåset av plast bör man dessutom ha trasor att lägga emellan så man inte drar sönder plasten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka