snart slut...

Filifjonkan_

Trådstartare
min gamle gubbe...:cry: Min bästa vän sen 18 år, nu ser jag bara hur han blir allt sämre inför mina ögon...:cry: Nu kom han tassandes uppför trappen, stannade, stod och vinglade en stund. Jag sa hans namn och då tittade han på mig och jamade, fast det kom liksom inget ljud. Så tog jag upp honom och nu ligger han i mitt knä och spinner. Gamle gubben, min lille vän. Ska det verkligen behöva ta slut såhär? Jag som ville att han skulle somna av sig sälv, pigg och frisk. :cry:

Gammelgubben förra sommaren, så glad och frisk...:love:

I våras:

Min fina fina katt...

Att man ens ska behöva ta det beslutet. Att besluta om en väns liv. Översentimentalt eller inte, men den här katten är min mest älskade vän. 18 år, det är ingen tid man bara glömmer. Alltid alltid har han varit här, och nu måste jag antagligen bestämma mig. Besluta om hans liv. Fyfan, jag säjer bara det. :cry:

Sv: snart slut...

Fy så sorgligt:cry: Jätte söt kisse.

Är han sjuk, lr lr det åldern som gör honom dålig?

Lider med dig.

Många varma kramar

vilken fin liten kisse! :love:
men gud vad jag lider med dig :cry: vet hur hemskt det är, ett fruktansvärt beslut att ta oavsett vad det är för djur man har.. har bara upplevt det med häst, men jag fasar för den dagen kisse hemma hos mamma och pappa blir gammal... :crazy:

styrkekram!

Alla:
Han är väl dålig av ålder kan jag tro...:( Han har liksom blivit vinglig, och bakbenen hänger inte med alla gånger. Han har börjat dricka som en hel häst, och kissar ut det på golvet bara nån timme senare. Min fine gamle gubbe. Han skulle ju leva för evigt. :cry:

Usch vad det känns skit just nu. :cry:

Gud vilken fin herre!
Min farmors katt gick bort för några år sedan, 19 år gammal. Jag har känt den katten hela mitt liv, det var faktiskt väldigt sorgligt när han försvann.

Men, han får nog det bättre om han går bort. Han har ju trots allt levt ett väldigt långt kattliv.

Visst är det jobbigt men om du tänker på det åt andra hållet. Din fina kisse får somna in kanske i ditt knä (?) om du orkar, lugnt och fridfullt.

Istället för att långsamt tyna bort, bli mager, matt och slutligen slockna ensam någonstans.

Att ta bort honom när du tycker det är dags är det bästa du kan göra för honom. :(

Vilken underbart fin katt :love: Jag älskar svart-vita kissar.

Jag fick ta bort min Zara när hon var ganska nyss fyllda 19 år, blev dålig över en natt.
Njurarna lade av och hon blev blind.

Hon mådde jättefint på torsdagen och fredag fm, på fredagskvällen skulle hon få räkor som hon älskade.
Hon satt bara ihopsjunken och tittade på räkan :( då insåg jag att något var väldigt fel, senare på kvällen så gick hon in i möbler, ville inte äta eller dricka.
På lördagsfm så ringde jag Blå stjärna och på efm så avslutade vi hennes liv :cry: det var tufft och många gånger efteråt så kände jag att om jag hade vetat hur hon skulle lida sitt sista dygn så hade jag låtit henne somna in tidigare.

Det är tungt men jag tror att det är bättre att avsluta innan de lider för mycket.

Vad fin han är...

Det är aldrig roligt att ta beslutet. Man önskar att de bara ska få somna in, utan plågor. Mina katter har börjat bli till åren med och den där tanken har blivit mer och mer verklighet att slutet närmar sig. För ett år sedan blev min svarta gumma (16 år) plötsligt dålig. Hon som inte ens haft tandsten...Hon ville inte äta, drack jättemycket. Visste ju att hennes njurar var sådär då vi gjort en seniorkoll på henne några månader innan och hon fick äta passande foder. Eftersom hon "bara" var 16 (hon skulle ju bli 25...) lät jag vet ta några tester på henne. Ville ge henne en chans, annars hade jag aldrig förlåtit mig själv. Testerna visade inget speciellt, njurarna var till och med bättre. Men hon blev bara sämre. En morgon såg jag att det inte spelade så stor roll vad det var. Hon visade så tydligt att det var dax. Ringde det dagliga samtalet till vet, sa som det var. Hon sa att det fanns väl några saker till man kunde kolla men jag svarade att hon är vill somna nu. Hon somnade in samma dag. Ett lätt beslut när man väl var där, men det gör ju inte mindre ont förstås.

Man har dem inte för sin egen skull, man får intala sig det. Att ge dem ett värdigt slut är det finaste man kan göra för dem. Men som sagt, det gör ont...

Tänker på er

Så himla tråkigt, tårarna rinner ner från min kind, känner så med dig. Finns förmodligen inga ord som jag kan säga för att trösta dig, det är så himla sorgligt.

Vet hur det är hade en bondkatt som hette Nixi, han somnade i för ett årsedan. Han blev 15.5 år. Hade atros och cancer. Massor med kramar till dig. Skriv gärna mer om du orkar, sköt om dig.

Min katt gick bort när han var 20 år, han var med mig under hela min uppväxt, men nu så är han uppe på ängarna, Så sitter jag idag med en annan kolsvart här, Kändes så tomt så idag har jag han, hoppas din kissemiss blir bra :)

Vet precis hur du känner just nu, min älskade kisse fick somna in i måndags. :cry: Det svåraste beslutet jag någonsin tagit, för även om jag visste att det var det bästa för henne är man ju så självisk att man vill ha kvar dem i livet. Men hon var gammal, hade precis som din katt börjat kissa inne och det är något hon ALDRIG någonsin har gjort förut om hon inte har blivit instängd. Det var bara en tidsfråga innan hon skulle ge sig iväg för att dö själv, och jag skulle aldrig klarat av att inte veta om hon verkligen var död eller låg och hade ont någonstans.

Hon hatar verkligen att åka till veterinären, men den här gången var hon lugn som en filbunke och kelade till och med där inne. Hon var död redan innan sprutan drogs ut ur hennes kropp och hon såg så fridfull ut efteråt. Hon visste nog själv att det var dags.

Det värsta var att gräva graven, jag har nog aldrig tjutit så mycket i hela mitt liv. Jag är oerhört tacksam att jag slapp fylla igen den sen, skulle inte ha klarat att se hennes lilla kropp försvinna.

Jag vet att det är tufft, men jag tycker nog att man har den skyldigheten att avliva sina djur när de blir gamla och skruttiga, inte låta dem ligga och självdö.

Det hör nog till ovanligheterna att de är pigga och friska tills de helt plötsligt dör knall och fall. Utan det slutar ju nästan alltid med att man får ta dem till veterinären - om man inte vill låta dem gå som din gammelgubbe är nu, blunda för det och sen vänta tills de dör av sig självt till slut. Och sen låtsas för sig själv att de mådde bra ändå til slutet - men oftast är det ju inte så. Men det beror på vad man vill se.

Usch vad hemskt, det är det svåraste beslutet som finns :(
Min kanin dog av hjärtinfarkt när han var 8 år gammal. Skönt på ett sätt för att han dog frisk, men väldigt jobbigt att hitta honom död när jag gick ut till buren som vanligt en morgon.

Huvva så hemskt :cry:
Jag vet hur det är att mista en misse så jag lider med dig.
Vilken himla fin kattpojke du har

//aemaria

Gosh vilken underbar katt!:love:
Men kom ihåg och glädj dig över den fantastiska tid du har fått ha med honnom! Tänk vilka underbara 18 år..=)
Vi blev tvugna att ta bort våran första katt i början av förra sommaren då hon var 4 pga hjärtproblem(hon klarade inte av den höga värmen i början av sommaren...) Skaffade ny katt till hösten, men han blev ihjälkörd då han var ett halvår..:cry:

Underbar kisse...

Det är så svårt när djuren blir gamla... *tårar* men det bästa man kan ge dem är ju ett värdigt slut.

Kram till dig och din kisse!

Troligtvis har han njursvikt eller diabetes eftersom han dricker och kissar så mycket. Det är vanligt på gamla katter. Att de vinglar kan bero på pålagringar på halskotpelaren- oxå det vanligt på gamla katter...

Om man upptäcker njurproblem tidigt kan man hålla det ischack med specialfoder under kortare eller längfre tid beroende på kattens ålder och övriga status. Vad det gäller din katt tror jag dock att det är dags att låta honom somna för gott.

Och, om det är någon tröst: Det är FÅ förunnat att få ha djuren kvar tills de blir riktigt gamla och sedan mötas av att kisse bara somnat in från att ha varit frisk och glad. Händer knappt aldrig.

Liknande trådar

Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 812
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 299
Senast: Praefatio
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Varning att dethär är om känsliga saker så kanske är jobbigt för endel att läsa om. Men jag vill bara berätta om det men jag vet inte...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 332
Senast: Motacilla
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 703
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama