Snart ingen svans kvar?

Lalle

Trådstartare
När jag borstar min hästs svans så följer
det alltid med jättemånga "strån".
Han har alltid haft en jättetjock svans så
blir lite orolig om han ska tappa så här mkt varje gång
man borstar den:crazy:

Någon som vet om det beror på något eller
är det inga fel,något som är helt normalt ibland?

Sv: Snart ingen svans kvar?

Jag anväder pälsglans i mina hästars svansar, och borstar bara med en mjuk borste, då tappar de nästan aldrig några hårstrån.

Då vet jag inte vad det kan vara..vad använder du för borste när du borstar?

Jo,jag har oxå pälsglans,men det hjälper inte.

din häst kanske inte tål pälsglansen??
Trillar det av stån av sig själv vid minsta beröring eller slits dom av för att svansen är tovig när du borstar.

Jag pälsglansar och flätar mina hästars svansar varje dag för att minska tovbildning och nedsmuttsning på så sätt sliter man mindre på svansarna när man borstar.
Tar ut flätorna när jag rider.

Har en "man o svans" borste. Ser ut som en borste vi skulle kunna ha,fast större:D

Det trillar av strån bara jag drar handen igenom,inte så mkt men iaf.
Borde inte vara pälsglansen,men vem vet..?
Har oxå börjat fläta nu,får se om det hjälper!

Jag tror vissa hästar släpper tagel väldigt lätt, har själv en sådan pålla.

Jag använder alltid pälsglans i svansen, borstar däremot VÄLDIGT sällan svansen, kanske en gång i veckan. Tack vare pälsglansen så blir inte svansen tovig. Jag reder ut svansen med fingrarna om det sitter skräp i den, i övrigt får den vara i fred.

Piggborste i en svans är bara ett stort NONO.

När jag köpte henne för 2 år sedan så hade hon en jätteful svans som räckte knappt ner till hasen. Nu är den tjockare, jämnare och räcker ner till kotan.

Så det kan vara så att din pålle bara har lätt för att släppa tagel, och då ska du vara försiktig med borstning. Risken är stor annars att man borstar slut på svansen.

/Lizzie

Det trillar av strån bara jag drar handen igenom,inte så mkt men iaf.
Borde inte vara pälsglansen,men vem vet..?
Har oxå börjat fläta nu,får se om det hjälper!

Vad använder du för pälsglans?

Brukar inte borsta ofta heller,just för att skona svansen.
Det är säkert som du säger,att han har väldigt lätt för
att tappa tagel.

Använd en pälsglans som gör att taglet blir riktigt halkigt, pröva dig fram och snåla inte.
Använd vilken borste du vill, men håll emot i hårrötterna när du borstar. Det gör du lättast genom att sno svansen ett par varv, hålla i med ena handen och sen kamma ut tovor och skräp nerifrån och uppåt, med andra handen.
Själv använder jag gärna typ pigghårborste för människor, för det går fortast.

Jag brukar ha mycket glansmedel i nedre delen av svansen för då fastnar inte lera och annat lika hårt. Däremot sprejar jag nästan ingenting uppe vid roten, ifall medlen kan irritera nått känsligt, man vet aldrig.

Har en "man o svans" borste. Ser ut som en borste vi skulle kunna ha,fast större:D

Sådan har jag med, dock anvnäder jag den aldrig, för den drar med massa hår från mina hästars svansar, så den ligger på hyllan och samlar damm.

Jag använder en vanlig hårborste för människor men har även köpt en man/svans borste som påminner om en vanlig hårborste.

Är det sån jag tror att det är (med plastpiggar) - sluta med det!:devil:
Det skulle jag inte ens använda i mitt eget hår! :p (tagel bryts lätt)
Jag använder vanlig rotborste och reder ut med händerna om det blir trassel som borsten inte orkar med.

Min häst kan göra sådär emellanåt. Men då saknar hon B-vitamin.
Jag köper Shy feeders B-vitamin och ger henne under 14dgr period och det slutar att ramla av svans efter några dagar bara :).

Testa det, det är mitt tips! :)

nej,det är inte plastpiggar,typ träpiggar:p Eller nåt liknande.

Han får redan b-vit,och har ätit det ett tag nu!
Men tack för tipset iaf:)

nej,det är inte plastpiggar,typ träpiggar:p Eller nåt liknande.

Är det hårda piggar oavsett vilket material så slits taglet. Framförallt när man tar i för att få bort en tova eller trassel, då nöts taglet dessutom mot varandra och slits av där de redan är lite slitna.

Jag är hårfreak (har långt hår själv och vill man kunna fortsätta ha långt hår utan att bli tokig måste man undvika slitage...) och jag skulle varken reda ut mina egna eller hästens tovor med borste eller kam utan använda fingrarna. Är håret redan rätt så o-trassligt och tovfritt kan jag använda piggig borste i mitt eget hår, men inte hästens eftersom taglet lättare slits av. Där är det rotborsten som gäller istället. Varje gång man borstar så slits håret/taglet men då kan man iaf se till att slita på det så lite som möjligt.

Men visst, oftast tar det rätt lång tid innan man har lyckats slita bort märkbart mycket tagel i en hästsvans. Men ju mer slitet det blir, desto lättare blir det också trassel och tovor! :p

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 374
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 662
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka