Snart är hösten här och det behövs nya blommor...

pulkaskurk

Trådstartare
Flera av mina sommarblommor har dött och snart är hösten här så jag tänkte att jag struntar i mer sommarblommor och siktar istället in mig på blommor som är fina till hösten.

Främst behöver jag nya blommor i köket, där är det morgon och förmiddagssol.
Men jag vet inte alls vad jag ska ha? De måste vara lättskötta, en fördel om de passar i någon av nuvarande krukor.
Har två större vita krukor och sen 4 små i zink som fördelas på två normalstora fönster som sitter på rad.
Har en enkel klassisk stil som drar lite försiktigt mot lantligt/vintage.
Enkla vita linnegardiner och blå/grå målade väggar.

Hur ser det ut i era köksfönster? Visa gärna bilder :)

Såhär ser det ut i våra

image_zps8170af4f.jpg

image_zps4085d534.jpg

På första bilden är det någon grön växt (:angel:) som aldrig dör, väldigt lättskött för mig och mina icke gröna fingrar! (har likadana fast mindre i sovrummet)
På bild nr 2 vet jag inte heller vad den heter, den hade fina "trumpet"-blommor innan men som dog, antagligen för att den förut stod i vår mörka hall och inte fick något ljus på sig.. Nu är den bara en grön växt den med :D

Jag kör nästan enbart på pelargoner, för vi kommer överens. Sen har jag en skelettblad som jag köpte som ett experiment, för att se om det klarade vårt söderläge, vilket funkade bra!

Generellt kör jag utan ytterkruka. Alla mina blommor bor i lerkrukor som är enkelt att bara ställa ut på sommaren och sen in på vintern.

Men om du har så pass lite direkt sol kan du ju köra på nästan vad som helst. Vad gillar du? Pelargoner funkar ju bra till en lantlig stil och de kräver inte särskilt gröna fingrar.

Tycker också att pelargoner är den perfekta blomman. Vacker när den blommar och vacker när det bara är blad. Enkel att sköta, enkel att föröka och bara att gå loss med saxen om man tycker den börjar bli lite skev. Annars är hösteld också en trevlig och lättskött blomma.

Någon som har tips på bra sensommar/höstblommor till balkongen?? Vi har sol från morgon till kväll, gärna bilder!

Någon som har tips på bra sensommar/höstblommor till balkongen?? Vi har sol från morgon till kväll, gärna bilder!
Aster? Vaktelbär är fina och klassikern chrysanthemum. Jag kommer nog köpa Ljung snart faktiskt, men jag har bara en kruka utanför dörren som jag har blommor i på vintern.

Vi ska snart flytta till en lägenhet med balkong för första gången och undrar vad man kan plantera där på senhösten som klarar sig under vintern? Ljung?

Vi ska snart flytta till en lägenhet med balkong för första gången och undrar vad man kan plantera där på senhösten som klarar sig under vintern? Ljung?
Ljung är bra. Grejen är att de flesta i kruka torkar ut på vintern, men de ser fina ut ändå! Jag kombinerade vit och lila i vintras, såg fint och fräscht ut hela vintern.

Lånar tråden lite, när man har ljung och andra tåliga höstblommor på balkongen hur ofta ska man vattna dom då? Vi har sol från morgon till sen eftermiddag och det blåser en hel del. Ska man undvika att vattna inför kvällen när det börjar bli frost sen? Tänkte om det lixom fryser i jorden av vattnet? Men vill inte heller råka dränka dom.. Har aldrig lyckats nå bra med mina balkongblommor då det blåser så mycket så jag behöver alla bra tips :)
Vill ju ha en fin höstbalkong!

Undrar när ni tycker den bästa tiden för att plantera höstblommor/växter ute är?
Är det förtidigt att göra det nu? Mina sommarblommor är fortfarande fina men sjunger snart på sista versen.. så när är det dags? :p

Undrar när ni tycker den bästa tiden för att plantera höstblommor/växter ute är?
Är det förtidigt att göra det nu? Mina sommarblommor är fortfarande fina men sjunger snart på sista versen.. så när är det dags? :p

Jag har både och nu.. De sommarblommor som är fina är kvar, men har kompletterats med två krukor krysantemum för att blanda ut :) gillar dom för dom är lättskötta!

Alla mina fina blommor drunknade i regnet :(
Det är nån liten halvful dahlia kvar, resten är brunt och slibbigt..

Funderar på bollkryss, de är ju lite söta. Eller om jag väntar till ljungen kommer.

Kan man sätta lökar i kruka? Skulle vilja ha tulpaner och liljor på balkongen i vår.

Åh vilket bra tips med ljung! :) Jag är just bliven med balkong och längtar redan till nästa säsong och alla fina blommor jag ska ha där. Men ljung blir ju perfekt nu för en otålig Chili, hoppas de står sig och är fina även i torkat tillstånd. Finns det något annat som kan stå kvar och vara dekorativt när de torkat in?

@sthu, det går väl jättebra med lökar i kruka? Amaryllis, hyacint och påskliljor funkar ju (första jag tänkte på) så det är väl bara att köra på. :)

Jag hoppas det går, för nu har jag köpt lökar för nästan 200 spänn :angel: Planen är att det ska blomma fram till sommaren, kanske en bit in i juli, både i krukan utanför stallet och i mina balkonglådor.
Sen är det väl bara att plocka upp lökarna igen (om man vill sätta något annat i lådan eller ha dem någon annanstans) och peta ner igen till hösten?
Påsklilja som jag haft i kruka har jag slängt ut i ett röse utanför stallet när det är dags att byta växtlighet. De flesta har kommit tillbaka och blommar så fint framåt våren. Jag vet inte om stallägaren uppskattar det lika mycket som jag dock :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II
  • Födda -21
Tillbaka