Snälla någon?

P

ponnyryttaren

Är det någon som har erfarenhet av detta???? :cry: Min ponny har fått mugginfektion i hela kroppen?? Är det farligt?? :cry: :confused: Jag trodde inte det, men så sa en att det kunde vara det, är det det?? Måste ha svar snälla.. :cry:

Sv: Snälla någon?

Lite svårt att förstå vad du menar med den beskrivningen...

Mugg i hela kroppen kan vara allt från ringorm, regnskållor, hårsäcksinflammation till insektsbett eller allergi mot någon foder eller liknande..
Lägg ut ett kort eller förklara närmare.

AM

Vad jag vet så kan mugg bara sprida sig upp till framknät/hasen och då kallas det väl för rasp...
Om det förekommer på resten av kroppen tror jag inte att det är just mugg, utan snarare något av det Nafayette nämner i sitt inlägg.

Mugg i hela kroppen har jag aldrig hört talas om, hur skulle en häst kunna få det?

Sen finns det ju en massa andra mindre skojiga pälsåkommor.

Det låter som regnskållor. Om det täcker hela kroppen bör veterinären skriva ut något eftersom det är jobbigt för hästen. Värme, ömhet, sveda och om krustorna är stora blir det stelt och förmodligen kommer hästen att tappa mycket päls.

Kolla med veterinär!

Hej..

Nej asså hon har fått en infektion i kroppen. Hon har ont o hela kroppen, kan inte gå så bra och sånt. det var veterinären som sa att hon hade det..

Hej!
Min känsliga pre kille hade faktiskt något liknande när jag hämtade hem honom för två år sedan! Han hade mugg, och sen hade hela huden infekterats av stafilokocker pga muggen, så han var full med små små variga skorpor, i synnerhet på ben och hals. Han var öm för beröring o arg som ett bi.
Vi fick klorhexinschampo(vetriderms tror jag det var), o detta skulle vi schamponera med varannan dag i en vecka, sen var tredje dag i en vecka efter det. Och efter varje tvätt skulle han balsameras med mjukgörande och återfuktande balsam för att inte torka ut. Detta fungerade hur bra som helst. Men det var rätt jobbigt att tvätta o tvätta (iom att schampot skulle verka i tie minuter och balsamet i en kvart).
Sedan dess har vi använt klorhexinschampo till muggtvätt och dyl o det är suveränt.
Är det samma som din häst drabbats av? Hade aldrig på träffat det innan min häst fick det, så vet inte hur vanligt det är...
:)

Min häst blev också riktigt dålig förra året då hon hade mugg,fick hög feber och stod bara och skakade. Var även svullen långt upp i kroppen. såsjälvklart han hästen bli allmän påverkad av mugg även om det bara syns på benen. En infektion är ju en infektion...
Bara din häst får behandling typ sulfa .så skall det nog inte vara ngn fara

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 768
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
539
Senast: Kristall10
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 226
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 631
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama