snälla hjälp, problemhäst

A

ammmen

jag har världens snällaste och goaste häst, men har antagligen blivit skrämd hoss sin förra ägare (jag har haft henne ca 1 månad)

1:a problemet. upsittningen! hon går runt i en cirkel runt mig eller bara ångar på rakt fram med tankarna på att bara komma därifrån, bryr sig inteom ngn är i vägen.
jag har gett henne den tid hon behöver innan jag sitter upp på henne, låtit henne gå runt i cirklar tills hon stannar o fattar att man ska stå still. men sen när jag väll kommer upp på henne går hon bara. Ngn som har ngt annat bra tips?

2:a ställer sig upp, vad anser ni att man ska göra?

Tack.

Sv: snälla hjälp, problemhäst

Ledarskapsträning är mitt tips till båda. Läs på lite om detta!

Ledarskapsträning är väldigt bra, jo.
Men min egna häst brukar hoppa runt lite och framförallt gå runt i cirklar när jag ska sitta upp. När han gjorde detta på träning en gång sa tränaren att det är onödigt att bråka över en sån grej, det sätter hela humöret för ett ridpass. Och jag håller med honom.

Nu snackar jag ju väldigt individuellt, detta stämmer så bra på min häst och mig och han "runt-omkring-cirklande" är inte så allvarligt.

Kan du inte prova med att dela upp processen med uppsittning i små, små steg?
Börja med att hon ska stå stilla sadlad bredvid dej. Nöj dej med det, hon ska bara stå stilla, lugnt och fint. Sitt inte upp.
När det går bra, ställ dej bredvid henne i "uppsittningsposition", men sitt inte upp. Bara stå där tills hon står lungt och fint.
När det går bra, sätt foten i stigbygeln, samma procedur.
När det går bra, prova att sitta upp. Sitt av igen när hon står lugnt och fint.

Tycker att sådana här steg för steg- procedurer brukar funka bra med hästar som stressar upp sej och har hamnat i en ond cirkel. Det viktiga är ju att de hittar lugnet och slappnar av.

Du kanske måste ta ett antal dagar på dej innan du kan sitta upp och hon står lugnt, men det kan det väl vara värt om du tänker på all mysig tid ni ska ha tillsammans framöver!

Prova att köra Nh och att du först och främst får ta på hästen överallt sen kan du ju prova att hänga lite på henne och så smånigom sätta dej upp. Är ävrt att prova iaf :)

Mitt sto är sån som total vägrar stå still vid uppsittning, och det är ingen ide att att bråka för det förstör allt.
Så det är bara att hoppa upp i farten.

Annars prova hoppa upp i stallgången det brukar jag göra ibland eller ställ hästen med huvudet mot väggen då kommer hon ingenstans.

Hästar som reser säg är aldrig okej, precis när du märker att hon reser sig...rappa till med longerpisken brevid benen på henne inte nudda...jag är dock väldigt hård på den fronten mot mina hästar...reser dom sig så är det ingen tillrätta vissning som gäller.

Prova att ha en medhjälpare vid uppsittning som dels kan hålla i hästen och dels se till att sadeln inte glider då du sitter upp (alltså hålla emot i stigbygeln på andra sidan).

/M

Har haft liknande problem med min pålle, han kommer nog alltid vara lite tjurig när man sitter upp. Men nu står han still iallafall!

Tålamod är nyckelordet.

Se till att den står still. Så länge den gör det berömmer o klappar du, när den går i väg blir du lite arg med rösten o ställer tillbaka.
När den märker hur mycket behagligare allt blir när den står still så blir det lättare än att traska runt.

Nu har vi medhjälpare sen ett tag tillbaka som står framför o ger lite godis. Han skulle aldrig drömma om att springa över ngn så dels blir den personen ett hinder samt en avledare. Det fungerar jättebra! Det här tipset fick jag av en tjej som red på ett stall där en häst höll på just vid uppsittningen. Några månader senare var han så avslappnad att de kunde sitta upp utan godismutning - jag hoppas att vi också kommer dit en dag!

Alla som sitter upp på sina hästar ifrån marken borde f*n i mig skämmas.

Köp en pall och öva.

Från båda sidorna.

Köp en pall och öva.

Från båda sidorna.

Varför bör vi skämmas över detta?Inget illa menat men jag skulle gärna vilja veta varför du har den åsikten?

Varför ha en pall/stege att sitta upp med?Ytterligare ett moment som kan skrämma en häst. Hur bär du dig åt om du måste sitta av/sitta upp när du är på uteritt?

Tacksam för svar/Dahlia:smirk:

Att sitta upp från masken sliter snett på hästen och sadeln. Det är förmodligen ganska obehagligt för hästen också, med tanke på att den rlr sig i sidled om vi flyttar våran vikt någon cm i sidled när vi sitter mitt över dem.
Sitter aldrig upp från marken,.m Åker jag av vid uteritt hittar jag något att stå på för att komma upp.

jag har världens snällaste och goaste häst, men har antagligen blivit skrämd hoss sin förra ägare (jag har haft henne ca 1 månad)

1:a problemet. upsittningen! hon går runt i en cirkel runt mig eller bara ångar på rakt fram med tankarna på att bara komma därifrån, bryr sig inteom ngn är i vägen.
jag har gett henne den tid hon behöver innan jag sitter upp på henne, låtit henne gå runt i cirklar tills hon stannar o fattar att man ska stå still. men sen när jag väll kommer upp på henne går hon bara. Ngn som har ngt annat bra tips?

2:a ställer sig upp, vad anser ni att man ska göra?

Tack.

Kolla om hästen kan ha ont?
Sedan kan du börja med pall. Jag kallar det för kärringpall :rofl: (är 27år) Använder alltid själv pall det borde alla som är rädd om sadeln och hästen. Bara min åsikt. :)

Hade för några år sedan ett sto med samma problem, både med uppsittning och att hon resta sig och så här kom jag iordning med problemen:
Uppsittning: Låt din häst stå parallelt med en väg och ha en medhjälpare som håller i samt ger lite godis när du sitter upp, när du väl sitter i sadeln stå still med din häst ett tag börja med ett par sekunder för att sedan öka upp till en minut allteftersom träningen går framåt!! När din häst står lugnt ger du jätte mycket beröm samt ger den en liten godbit från ryggen!!
Det tog mig ca. 2 veckor att komma tillrätta med mina uppsitnings problem och efter det satt jag ALLTID upp med pall!!
Finns super bra kökspallar PÅ IKEA som kostar ca. 200 kronor och dom är både stabila och tåliga!!:bump:
Stegring: Det kan ju vara lite knepigare, här tror jag brar det är mycket tålamod som gäller!! Tänk på att alltid rida framåt, lätta på tyglarna, på med skänklarna och ryt i åt din häst sen berömm när den kommer ner på fötter igen!! Det tog nästan ett halvår innan min häst slutade stegra för minsta lilla sak men sedan hände det väldigt sällan!! Ledarskaps träning är också jättebra och ett kul avbrott i ridningen!!
Hoppas dethär kanske hjälper dig litegrann, finns säkert människor med andra mycket bättre idéer men det här fungerade för mig så vem vet det kanske funkar för dig också!! Lycka till!!

Polly Mulle har redan svarat. Tack för det.

Men om du går in i sadelkammaren på en standardridskola så skulle jag vilja säga att i princip samtliga sadlar är förskjutna i bommen. De är alltså sneda.

Att dagligen hänga på din häst vänstra sida, gör knappast nån nytta.

Dessutom så sitter vi upp från vänster sida för att sabeln inte ska ta emot i sadeln. Det var en tag sedan vi red med sabel vid vår sida.

Så för att spara hästar, sadlar och för all del vi själva, så ska man självklart sitta upp från pall, allt annat är Hedenhös.

Och skogen är full av stubbar och stenar.

Köp en pall och öva.

Från båda sidorna.

Håller med dig:bow:

Jag hoppar upp från pall även när jag hoppar upp ute...det gäller bara att vara snabb så hon inte kommer för långt ifrån:crazy:

Jag stör mig mest på dom som hoppar upp från marken när dom ska upp på unghästarna...bara jag?:confused:

Och skogen är full av stubbar och stenar.

Eller så ställer man hästen i ett dike.

Och ni som tycker att pall är ytterligare ett "skrämmande" moment - man får väl helt enkelt se det som en utbildningsgrej det också? LÄR hästen att ställa sig parallellt med pallen, och att stå stilla tills du hoppat upp.:idea:
Jag tar mig hellre det "besväret" än betalar sadelmakar- och kiropraktikerräkningar p.g.a. sned häst och sadel.

Jag brukar visserligen hoppa upp från marken, från båda sidor, vare sig jag har sadel eller inte. Har visserligen hänt att jag "hoppat över" hästen när jag ska upp barbacka, kan göra ont om man landar fel..
En pall är helt klart att rekommendera. Lär hästen stå still vid pallen, hoppa upp och ner på pallen ett par gånger, sen brukar det inte vara några problem. Gjorde så med en unghäst för nåt år sedan, hade inga problem alls med att komma upp på henne efter det. Och tro mig, det var långt ifrån en änglahäst.... Det var dessutom enklare att komma upp, jag är inte så lång och hästen vad stor :crazy:

Tack för svaren. Själv kommer jag nog alltid att sitta upp från marken som jag alltid har gjort (från båda sidor). Men jag ändrar mig gladeligen den dagen som jag ser bevis på att hästen tar skada eller känner "obehag" av detta.:smirk:

Undrar hur det känns för dom att ha en stor klump till människa uppe på ryggen?:rofl:

Och jag menar inget illa med detta...underbart med olika åsikter!

jag håller med.

Jag tycker dessutom att det är mycket bekvämare för mig. Går aldrig tillbaka från pallen :love:

Liknande trådar

Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 822
Senast: vtok
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 860
Senast: Trissa
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 711
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar