SnÄlla HjÄlp Mig!!

Ickapeltz

Trådstartare
Jag har en hona på 16 veckor som i 2 veckor har kissat lite överallt i lägenheten. Nyss så satte hon sig mitt i min påse med nytvättad tvätt!!!
Jag har provat fy-spray och ättika och citron och vanliga tillsägelser funkar inte alls.(hon bara surar i 2 min och vill kela järnet sen)
Snälla hjälp mig någon annars får jag släppa ut henne för tidigt!

Sv: SnÄlla HjÄlp Mig!!

Du måste försöka lura ut VARFÖR hon kissar på fel ställen.
Är hon missnöjd med sanden i lådan? Kanske placeringen av lådan eller rent av utförandet (alltså om du har med tak/lucka/utan tak)? Eller så kanske hon är missnöjd med något helt annat, har det hänt något dom senaste veckorna? Kanske är du hemma mindre, kanske blir hon mobbad av någon annan katt, kanske är hon avundsjuk på din sambo eller liknande?

Försök hitta källan, det finns ingen anledning att bara behanda symptomen.

Jag har en hona på 16 veckor som i 2 veckor har kissat lite överallt i lägenheten. Nyss så satte hon sig mitt i min påse med nytvättad tvätt!!!
Jag har provat fy-spray och ättika och citron och vanliga tillsägelser funkar inte alls.(hon bara surar i 2 min och vill kela järnet sen)
Snälla hjälp mig någon annars får jag släppa ut henne för tidigt!

Köp flera kattlådor o ställ ut dom på ställena där hon kissar o se till att sanden är en alternativt lägg ut tidning där kisseplatserna är

Man släpper inte ut sin katt hur som helst om man har lite vett i skallen.

Du har fått flera bra svar. Kolla om hon har fått urinvägsinfektion eller liknande. Vid hurdana tillfällen är det hon kissar på fel ställe? Kanske "glömmer" hon sig, hon är liten ännu. Isåfall kan det räcka med att påminna henne genom att föra henne till lådan exempelvis efter att hon ätit, sovit... Hon kanske inte trivs med lådans placering, utformning eller sanden. Pröva med olika lådor för att utesluta sådant. Använd inte starka rengöringsmedel till lådan, som luktar avskräckande. Annat som kan göra att katter kissar inne är att de protesterar mot något, om de får vara ensamma för mycket, hemmet är oroligt eller något annat i miljön.

Du har fått många bra förslag här redan.
Ge henne ingen uppmärksamhet , inte ens i form av utskällning osv. Om detta är orsakat av stress, oro ångest kommer du endast göra problemet värre.

Om du har en trädgård är det inte alls dumt att skapa ett större revir. Man kan lätt flytta/utöka en katts revir genom att skapa en mer gynsamma miljö ute med hjälp utav berikning. Sedan får man förstås väga fördelar/nackdelar. bor man centralt är det kanske ingen bra ide :crazy:

1 katten sjuk?
2 något i huset som förändrats? har du möblerat om , skaffat pojkvän osv tom de små förändringar kan skapa problem för katten.
3 är hon ute/innekatt eller bara inne?
4 hur många katter har du? hur många kattlådor? gillar hon kattlådan

starkaste tipset jag har är att låta henne endast vara i ett rum. typ ert sovrum ex. katter är renliga djur och lär sig av modern att aldrig bajsa där de sover.. ställ in 2 kattlådor med olika strö ex och låt henne sedan gradvis expansera sitt revir.
Kankse blev utrymmet för stort till en början. en mindre plats känns tryggare ..

Mumin

Liknande trådar

Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 558
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 452
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
3 353
Senast: TantAgda
·
Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 075
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar