Snälla Hjälp Mig!?

Sv: Snälla Hjälp Mig!?

*kl*

Åh vilken röra detta är...

Halvfodervärd?
Helfodervärd?
Oregistrerad renras?

Kan någon förklara innebörden?
Det finns inte längre något som heter halvfodervärd, det heter köp med bibehållen avelsrätt, i tikars fall handlar det att uppfödaren livmoder tills den fött en kull, eller fyller 5 år.
Samtidigt har du betalat halva valpriset.

Många uppfödare drar sig för att lämna ut hundar på Köp med bibehållen avelsrätt eftersom många fodervärdar sätter uppfödaren på pottan o de har väldigt lätt att köpa ut hunden o då står uppfödaren utan kull efter den tiken.

Det finns inte längre något som heter halvfodervärd, det heter köp med bibehållen avelsrätt, i tikars fall handlar det att uppfödaren livmoder tills den fött en kull, eller fyller 5 år.
Samtidigt har du betalat halva valpriset.

Många uppfödare drar sig för att lämna ut hundar på Köp med bibehållen avelsrätt eftersom många fodervärdar sätter uppfödaren på pottan o de har väldigt lätt att köpa ut hunden o då står uppfödaren utan kull efter den tiken.

Ok, tack fär svar :)

Har kollat runt på en väldans massa hemsidor för olika raser och sett flera uppfödare som lämnar ut på foder och därför var jag tvungen att fråga vad det innebär...
Betyder det i praktiken att om jag skulle ta en tik med bibehållen avelsrätt, så skulle jag oxå få ta hand om/föda upp 1-2 kullar åt uppfödaren och betalar halva valppriset (vad innebär det?) mot att jag får hunden till reducerat pris?

*jag känner mig verkligen korkad och är tacksam för er hjälp* :o

Du köper hunden till halva priset (dvs det är det som menas med halva valppriset).
Vanligast är nog att uppfödaren tar hem tiken när det är dags för valpar men som jag förstått det är det olika så fråga uppfödaren. Ska uppfödaren ha hem tiken innebär det ju att du inte får ha din hund på några månader.

En Sussex spaniel passar in perfekt på flera av dina kriterier. De är extremt människokära och älskar att vara med folk, vår bryr sig knappt om andra hundar när man är ute och går utan vill hälsa på husse/matte. De är väldigt pigga och framåt ute men slappnar av så fort de kommer in. Vår är lättlärd och tycker det är väldigt roligt att lära sig nya saker. Dock har de kanske lite mer päls än vad du är ute efter, de har päls som behövs borstas på öron, bringa, ben och svans... De fäller dock inte speciellt mycket och har väldigt mjuk och härlig päls som är väldigt lättskött jämfört med den amerikanska cockerspanieln vi hade tidigare.

Jag har en Staffordshire Bullterrier från arbetande linjer.

Jag skulle säga att det är en STOR skillnad på Amstaff och Staff, främst när det kommer till will to please ( vilket är bra att ha om man tänkt satsa på lydnad m.m ).

Amstaffen är mer taggad på andra hundar, svårare att arbeta med rent generellt och mer envisa.
Det är inte alls samma typ av hund när det kommer till den biten, trots att många tror så.

Jag tränar lydnad, agility och spårar med min hund. Hon är med och seglar på sommaren, har varit med på fjälltur m.m. Hennes mormor och morbror är räddningshundar och hennes mamma är påväg upp i Elitlydnad ( 3:an nu ).

Det är en toktroligt rolig (clowning) kompis som älskar att vara med sin familj. Dom är inga träningsnarkomaner så har man inte tid för träning under en period så nöjer sig Staffen med långa promenader ( så länge dom får vara med ).

Bra barnhund ( om barnen är hundvänliga ), människokära och rätt liten jaktlust ( min hund har noll jaktlust ungefär )

Lite kort om Staffordshire Bullterrier som är en allround aktiv sällskapshund.

Senast ändrad:

Näe om vi ska vara petiga så: Ministridsgris ;)

Humelibumlan:

Får man fråga vilken uppfödare ni ska besöka ? :)

Näe om vi ska vara petiga så: Ministridsgris ;)

Humelibumlan:

Får man fråga vilken uppfödare ni ska besöka ? :)

Det bidde en Amstaff kille på 14 veckor från Bami-idas :)

30786194.jpg

30786203.jpg

30786196.jpg

Det torde rendera en varning från moddarna att publicera sådana bilder!:devil:
Han är ljuvlig!
:love:

Aha det blev ingen Staffe som jag frågade ;)

Supersöt Amstaff med dumboöron :D

Nej, det slog mig i en tunnel i stockholm, när jag satt i bilkö, att jag tänkt lite fel... ber om ursäkt! :o

Trodde han skulle lätta med sin örnon idag när vinden tog fart, tur han är en liten tjockis ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag är ny här på Bukefalos men har följt sidan i några år och då speciellt Hundar. Jag ska köpa hund om nått år och gillar att... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 552
Senast: Tate
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har haft schäfrar i många år men nu känner jag att det är dags för en ny ras. De senaste åren har schäferaveln gått åt ett... 2
Svar
23
· Visningar
2 606
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Jag har haft hund tidigare. Vill ha en hund som vill följa med ut på promenader, åka skidor, träna lydnad och tex. spår osv. Är en rätt...
Svar
6
· Visningar
1 149
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka