Snälla hjälp.. Hö problem..

J

Jozzi

Hej,

Det är så här att min Islandshäst kommer att få gå själv i en hage vid stallet medans resten av Islandshästgängen kommer att gå på bete.

Min häst kommer inte att få gå på bete denna sommar pga jobbig exemen. På betet (som ligger långt inne i skogen) finns det inga möjligheter att tvätta av hästen regelbundet (vill göra det pga krämer osv) Det är väldigt mycket med knott, bromsar och flugfän som min häst inte tål.

Mitt problem är att stall ägaren inte vill/har möjlighet att ge min häst kvällsmat och frukost.
Själv bor jag i stan och det är cirka 1,5 mil till stallet.
Fritillgång är uteslutet då mitt sto kommer att rulla fram till slut (har gått på fritillgång förut vart väldigt rund fast hon var i hårdträning)

Kan man ge henne all mat en gång per dag? :confused:
Hon kommer att gå själv (med sällskap av några storhästar i en hage bredvid)
Eller kan man ge henne mat när man kommer till stallet (ca 12.00) väntar tills hon har ätit och sen träna henne och sen ge henne resten av dagsmaten innan man åker (ca 16.00) :confused:

Jag har tittat på "lunchgrindar" men dom går på från 1000;- och uppåt..

:confused:

Sv: Snälla hjälp.. Hö problem..

Man kan INTE ge en hästs hela dygnsfodergiva på en och samma gång - inte ensuppdelat på två gånger enligt de tider du föreslog.

KAN, kan man väl, man KAN ge hästen mat en gång om dagen, men det är absolut inte bra.
Lika mycket som man KAN äta lim och dricka T-röd, men det mår man ju som bekant inte heller så bra av.

Nä, allvarligt talat, kan du inte försöka flytta hästen till ett annat stall under sommaren? Eller till ett bete som ligger i närheten av ett stall?
Det vore väl det bästa.

Själv klart förstår jag att det inte är bra att ge endas engång.. Men jag undra om ni hade nå förslag som gör att man kan ge tre gånger per dag.

Det finns inte något bete nära som är bra :(

Jag ska ta och prata med några i det "stora" stallet och höra med dom om dom kan hjälpa mig med frukost och kvälls maten.

Vet ni om det finns nå annan "lunchgrind" som är billigare än 1000;- ?

Själv tycker jag det är lite elakt av stall ägaren att säga att h*n inte vill ge under sommaren. När man betalar full stallhyra så borde väll sådant ingå tycker man. :confused:

Men det fixar sig. Kör det helt ihop sig så får hon gå på fri tillgång på hö vid stallet ändå.

Tack för svar iaf :)

I stället för fri tillgång så kan du ju försöka att ge så mycket som går åt på 14 timmar.
Då så får du ta och åka några gånger i början, och mäta exakt hur mycket hö som det blir.
Då så har ju hästen att äta större delen av dygnet, men ändå en viss begränsning i mängden.

Du kan ju ge henne all mat på en gång, det är inga problem så länge hon får tillräckligt så att hon sen har mat länge, för att inte behöva stå utan mat så länge innan du kommer nästa dag... Eftersom du absolut inte vill ge fri tillgång gissar jag att hon skulle bli rätt tjock även om du fodrade en gång om dagen om hon då skulle få så mycket att det räckte tillräckligt länge... Halm kanske är ett alternativ? Det är ju inte lika näringsrikt som hö, men hon har ändå något att äta och fylla magen med, liksom...

Ja, just det! Halm. Du kanske kan skaffa/bygga en foderhäck med tak på och lägga halmen där i så den inte blir blöt när det regnar heller.
Det är tråkigt att stallägaren inte kan hjälpa till, men de kanske vill ha det såhär för att själva kunna få lite ledigt under sommaren och slippa springa och fodra.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
852
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 199
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar