Snälla hjälp mig reda ut det här!

Lupin

Trådstartare
Jag blir inte klok på hur det fungerar med FP ifall man vill försöka få till ett syskon. Måste man bli gravid inom 1 år och 9 månader för att få behålla samma FP som med första barnet? Och varför i hela fridens namn inom just den tidsramen?

Eller kan man behålla sin FP till nästa barn med, ifall man "skyddar" den, tex genom att fortsätta ta ut FP (minst 5 dagar i veckan) eller studera med bidrag/lån eller arbetslös med a-kassa? Så att man alltså får ut samma FP med barn nr 2 även om det dröjer lite längre än 21 månader innan man blir gravid? :confused:

Jag tackar och bockar ifall någon kan ge mig korrekt besked! Kan ju inte ringa FK förrän på måndag... :angel: :)
 
Sv: Snälla hjälp mig reda ut det här!

Du behåller samma SGI och samma FP om du skyddar SGI:n genom att ha sysselsättning (CSN-berättigade studier, a-kassa, sjukpenning, lön, FP) fem dagar i veckan. 1 år och 9 månaders-regeln är ju "påkommen" för föräldrar som tex gått ner i tid efter barnets ettårsdag och inte tar ut FP för att "täcka upp" resterande tid. Blir de gravida inom 21 månader behåller de samma FP med INTE samma SGI (som ju även påverkar sjukpenning, VAB mm).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Tänker att det finns väl någon här som vet hur jag ska göra :) Har jobbat i sommar (3 månader) och hade sista dagen igår. Därmed räknas...
Svar
7
· Visningar
1 052
Senast: MM
·
Gravid - 1år Vet att flera här inne är vassa på det här med föräldrapenning och vad som gäller =) Milton är nu snart 10 månader och jag har smått...
Svar
6
· Visningar
1 428
Senast: Armani__
·
Z
Övr. Barn Jag är 22 år gammal och arbetslös. Bor tillsammans med min sambo på en gård som vi köpte gemensamt för två år sedan. Jag är gravid och...
2
Svar
26
· Visningar
2 968
Senast: Equilina
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp