snäckor i akvariumet

S

Skumbananen

Vi har små små snäckor i vårt akvarium som sätter sig på väggarna och dessutom äter upp växterna. Därför kan vi inte ha så många olika växter utan bara 1-2 sorter vilket är lite tråkigt.:(
Var kommer de ifrån och hur får man bort dem?

Sv: snäckor i akvariumet

De kan komma från lite olika ställen. Jag brukar alltid försöka fokusera på hur man åtgärdar problemet istället. Om de förökar sig, så finns det ju något som gör miljön gynnsam för dessa handlingar. Det vanligaste brukar vara mycket mat i gruset. Se över hur mkt du matar och hur ofta du slammar bort smutsen ur sanden. Då kommer de att minska i antal. Kanske att du får plocka bort de största.

Beroende på hur stort akvariet är och vad du har i det i övrigt finns det ju fiskar som äter snäckor (men man bör ändå göra som ovan). Bla botior, afrikanska fjärilsciklider, paletter i viss mån och kulfiskar.

Jag har ca 50 liter.

Ja, det kan absolut vara så att pojkvännen inte gjort rent stenarna ordentligt... där ligger nog lösningen!:idea:

Ta inte ur dom, utan sug ur smutsen med en slamhävert regelbundet. Det blir näst.

Det ska jag lägga på minnet! Finns det då i vanliga djuraffärer?

Borde det finnas, annars kan du fixa en själv med en avklippt PETflaska och en bit slang.

Åh, det ska jag göra! Jättebra att man kan fråga massa här!

Senast ändrad av en moderator:

De kan komma från lite olika ställen.

Som vad? Jag har hört att de kan råka följa med växterna från affären, men det kanske finns fler ställen de kan komma ifrån? Det vore intressant att veta. :) Och gör det egentligen någonting om man har ett gäng snäckor (utöver det att de väl har en tendens till att attackera växterna och föröka sig som sjutton)?

Oftast är det nog växterna, men säkert också blöt sand om man får med det i fiskpåsarna när man köper fisk.

För oss gör det något, för vi kan inte ha några växter:(

Vänd det till något positivt! :)
Mosa alla snäckor på glaset du ser, så får du dels lite mat till fiskarna, dels reducerar du antalet snäckor till noll på lite sikt.

LIA

Ja, eller....nej, jag vet inte. Det är vissa växter som överlever...men inte de andra.
Jag är ny med akvarium så jag försöker sätta mig in i det så att vi får bort dem och kan ha fina växter!

haha...jag vågar inte döda dem. Det får killen göra iså fall, annars är det en bra idé!:D

Skumbananen kanske inte är "rädd" i ordets rätta bemärkelse, men jag hade också tyckt det var obehagligt att ta död på snäckorna. Helst hade jag nog inte velat röra dem alls, faktiskt.

Asch, det krachar bara lite under fingret, det är allt.
Så kommer firrarna och mumsar. :)

LIA

Huh, jag ryser bara jag läser ditt inlägg. :D Även fast jag rent logiskt vet att det inte vore något "farligt".

Det är precis som Aquien skriver... det är bara obehagligt. Och så är de så lättmosade:crazy: Jag ska köpa en sån fisk som äter upp dem!

Liknande trådar

Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: ameo
·
Katthälsa Jag har observerat att vår lilla tjej på snart 2 år (12e sept) har som små nervryckningar i bakbenen när hon vilar ibland. När jag har...
Svar
5
· Visningar
598
Senast: Asko
·
Trädgård & Växter Jag håller på att anlägga en trädgårdsdamm, och jag tänkte höra om det är någon dammägare här som vill dela med sig av erfarenheter...
Svar
2
· Visningar
384
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Jag ska eventuellt flytta in i en hyresrätt med gigantiska fönster. Jättefin utsikt, absolut - men allt blir ju så fjuttigt i jämförelse...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 928
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar