Alfakrulls
Trådstartare
Vi fortsätter väl våra uppdateringar, diskussioner å allt annat mellan himmel å jord här
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*KL*
En sak jag stör mig på är att en del "storhäst folk" är så otroligt insnöade på att det bara finns dressyr och hoppning.......(Gäller inte alla, som med allt, men ni fattar).
Jag gick en kurs med folk från både Ridsportförbundet och SIF och frågor vi på "island" fick var bla "Kan man hoppa och rida dressyr på en islandshäst?" Varför tror dom att vi skaffar en Islandshäst om vi vill tävla hoppning och klassisk dressyr? Varför är det så svårt att förstå att det finns olika sorters ridsportgrenar och man väljer den häst som passar bäst för det man vill göra, inte en Isis att hoppa 1,20 med och inte ett Halvblod att rida gångartstävlingar på, som ett exempel.
En annan sak som en del har svårt att förstå är att dressyr är ett brett ämne. Dressyr är inte bara piaffer, galoppombyten och allt vad det heter, utan dressyr är lösgörande och samlande arbete OAVSETT vilken gångart man väljer att rida i.
Nämen, vad hände med honom?
Han är ju grymt snygg!!
Jaa men precis!
Vad roligt att hon ska komma!!
Så tänker jag också! Det kan nog bara bli bra iallafall.
Du har så rätt. Jag är så feg. Nu brukar jag inte sitta och tjuvhålla henne, men det är så lätt gjort att hon drar iväg. Men det är sant, jag ska absolut tänka på det att försöka släppa efter lite. Har du några bra tips (om du orkar alltså) på hur jag ska kunna rida för att hon ska runda sig och få mer bärighet?
Tack
Munin bruka rida lektion för mig ibland och år en under bar bollplank då hon som jag ridit dressyrhäst på högt nivå innan islandshästarna.
Flytta för skänkeln. Så fort hon blir tung/ vill iväg så in i en öppna eller ut med rumpan /in med rumpan om du är på volt. Flytta undan bakbenen. Först i skritt och sedan i trav/tölt. Använd gärna hörn till att flyta hästen. Låt inte hästen bara springa genom hörnen utan använd dem. Som på bilden nedan. Där flytta jag hästen undan inner skänkel in till hörnet för att få den att ta mer vikt bak och släppa handen. Nu är det en fyra åring på bilden men du ser lite effekten. Jag bruka vara på mina elever att inte glömma hörnen för man få så mycket gratis av dem.
Vi har jobbat med detta i flera år. En islandshäst kan allt vad en 3 gångshäst kan + lite extra i form av tölt och pass.
Men i grunden är det en häst. Dressyr är som du skriver en medel att uppnår målet och ser för alla hästar lika dan ut. Hoppryttare måste träna dressyr för att komma upp i klasser, när jag tävlade körning så reds de hästar eller tömkördes i dressyr arbete.
Egentligen kan vi kalla det för gymnastik för häst.
En annan sak som en del har svårt att förstå är att dressyr är ett brett ämne. Dressyr är inte bara piaffer, galoppombyten och allt vad det heter, utan dressyr är lösgörande och samlande arbete OAVSETT vilken gångart man väljer att rida i.